A konténeres szállítás iránti igény várhatóan a következő negyedévekben is nőni fog, de az erős piaci kockázatok miatt lassuló ütemben – prognosztizálta szerdán a Maersk. A dán cég egyúttal május óta harmadszor emelte az idei eredményvárakozásait, részben a kereslet, részben pedig a szállítási díjak növekedésének köszönhetően.
A Maersket a világkereskedelem barométerének tekintik – emlékeztetett a hírrel kapcsolatban a Reuters , ezért fontos, hogyan értékeli a vállalat a helyzetet. Becslései szerint a globális konténerkereslet a második negyedévben 5-7 százalékkal nőtt, többek között az erős kínai export következtében, amely 10 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest.
Bár további növekedés várható, a negyedik negyedéves kilátások bizonytalanok.
„Az egészséges, bár hűlő munkaerőpiac és a bérnövekedés várhatóan továbbra is támogatja az amerikai fogyasztókat. A csökkenő fogyasztói bizalom és a megtakarítások azonban kockázatokat hordoznak” – figyelmeztetett a Maersk, amely az egész évre vonatkozóan 4–6 százalékos növekedésre számít a globális konténerpiaci volumenben.
Növekedési kockázatokat jelentenek a húszik is, a hajók elleni támadásaik miatt még várhatóan legalább az év végéig maradnak a hajózási zavarok a Vörös-tengeren.
A támadásokra válaszcsapásokkal reagáltak az amerikaiak és a britek, a Maersk és a riválisok azonban profitáltak a hosszabb menetidőkből és az emelkedő fuvardíjakból.
A Maersk augusztus eleji jelentése szerint a cég kamatfizetés, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredménye (EBITDA) az idén 9–11 milliárd dollár lesz, szemben a korábbi 7–9 milliárd dolláros becsléssel. A második negyedévi eredmény 12,8 milliárd dollár volt, ami némileg elmaradt a 13 milliárdos elemzői várakozásoktól. (Egy dollár 364,3 forint.)
A Maersk emellett felgyorsította flottafelújítási programját is,
és a 2024–2025-ös időszakra vonatkozó beruházási előrejelzését egymilliárd dollárral, 10–11 milliárd dollár közötti összegre emelte. A cég részvényeinek árfolyama 3,4 százalékkal esett szerdán, 12,3 százalékkal alacsonyabb szinten áll az egy évvel ezelőttinél.
Vincent Clerc, a cég vezérigazgatója a Bloomberg TV-nek adott szerdai interjújában közölte, hogy a vállalat továbbra is felvásárlási célpontokat keres.
A dán hajózási konszern a múlt hónapban elvetette a Deutsche Bahn logisztikai egységére, a DB Schenkerre tett ajánlatát – az ügylet mintegy 15 milliárd euró értékű lett volna.
A Maersk, amely a világ konténerkereskedelmének mintegy hatodát ellenőrzi, az elmúlt években a szárazföldi szállítás és a szállítmányozási üzletágak felvásárlását helyezte kilátásba. Ebben a szektorban magasabb a jövedelmezőség, mint a tengeri szállításban. A vállalat bejelentette azt is, hogy 50-60 új hajó beszerzésén dolgozik flottafelújítási programja részeként, hozzátette, hogy a beszerzések nem növelik a Maersk kapacitását, mivel az új hajók a leselejtezésre kerülő hajók helyébe lépnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.