BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Ane Maersk container ship arriving at Port of Felixstowe, Suffolk, England, UK OOCL Zeebrugge at quayside

Már a legnagyobb konténerszállító is a növekedés lassulására számít

Kína eddig segített a forgalom emelkedésében, de bizonytalanok a kilátások.

A konténeres szállítás iránti igény várhatóan a következő negyedévekben is nőni fog, de az erős piaci kockázatok miatt lassuló ütemben – prognosztizálta szerdán a Maersk. A dán cég egyúttal május óta harmadszor emelte az idei eredményvárakozásait, részben a kereslet, részben pedig a szállítási díjak növekedésének köszönhetően.

Ane Maersk container ship arriving at Port of Felixstowe, Suffolk, England, UK OOCL Zeebrugge at quayside
A Maersket a világkereskedelem barométerének tekintik / Fotó: Getty Images

A Maersket a világkereskedelem barométerének tekintik – emlékeztetett a hírrel kapcsolatban a Reuters , ezért fontos, hogyan értékeli a vállalat a helyzetet. Becslései szerint a globális konténerkereslet a második negyedévben 5-7 százalékkal nőtt, többek között az erős kínai export következtében, amely 10 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest.

Bár további növekedés várható, a negyedik negyedéves kilátások bizonytalanok. 

„Az egészséges, bár hűlő munkaerőpiac és a bérnövekedés várhatóan továbbra is támogatja az amerikai fogyasztókat. A csökkenő fogyasztói bizalom és a megtakarítások azonban kockázatokat hordoznak” – figyelmeztetett a Maersk, amely az egész évre vonatkozóan 4–6 százalékos növekedésre számít a globális konténerpiaci volumenben.

Növekedési kockázatokat jelentenek a húszik is, a hajók elleni támadásaik miatt még várhatóan legalább az év végéig maradnak a hajózási zavarok a Vörös-tengeren.

A támadásokra válaszcsapásokkal reagáltak az amerikaiak és a britek, a Maersk és a riválisok azonban profitáltak a hosszabb menetidőkből és az emelkedő fuvardíjakból.

Amerikai hadihajó
Jemen húszi ensz
Az amerikaiak és a britek próbálják kordában tartani a húszikat / Fotó: AFP

A Maersk augusztus eleji jelentése szerint a cég kamatfizetés, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredménye (EBITDA) az idén 9–11 milliárd dollár lesz, szemben a korábbi 7–9 milliárd dolláros becsléssel. A második negyedévi eredmény 12,8 milliárd dollár volt, ami némileg elmaradt a 13 milliárdos elemzői várakozásoktól. (Egy dollár 364,3 forint.)

A Maersk emellett felgyorsította flottafelújítási programját is, 

és a 2024–2025-ös időszakra vonatkozó beruházási előrejelzését egymilliárd dollárral, 10–11 milliárd dollár közötti összegre emelte. A cég részvényeinek árfolyama 3,4 százalékkal esett szerdán, 12,3 százalékkal alacsonyabb szinten áll az egy évvel ezelőttinél.

Célpontkeresőben

Vincent Clerc, a cég vezérigazgatója a Bloomberg TV-nek adott szerdai interjújában közölte, hogy a vállalat továbbra is felvásárlási célpontokat keres. 

A dán hajózási konszern a múlt hónapban elvetette a Deutsche Bahn logisztikai egységére, a DB Schenkerre tett ajánlatát – az ügylet mintegy 15 milliárd euró értékű lett volna. 

A Maersk, amely a világ konténerkereskedelmének mintegy hatodát ellenőrzi, az elmúlt években a szárazföldi szállítás és a szállítmányozási üzletágak felvásárlását helyezte kilátásba. Ebben a szektorban magasabb a jövedelmezőség, mint a tengeri szállításban. A vállalat bejelentette azt is, hogy 50-60 új hajó beszerzésén dolgozik flottafelújítási programja részeként, hozzátette, hogy a beszerzések nem növelik a Maersk kapacitását, mivel az új hajók a leselejtezésre kerülő hajók helyébe lépnek. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.