Michael Schumacher nyilvánosság elé léphetett, bezár egy Audi-gyár, problémás elektromos autók - a legolvasottabb külföldi hírek 2024 októberében
Súlyos ütést mértek a lengyelek a magyarokra: elrabolják az évszázad üzletét – maradt a pereskedés

Lengyelországnak reális esélye lehetett a Talgo megszerzésére októberben. A lengyel kormány tárgyalásokat folytatott a spanyol kormánnyal a Talgo megvásárlásáról. A Talgo az a spanyol vonatgyártó-óriás, amelynek az eladását egy magyar konzorciumnak, a Magyar Vagon csoportnak Pedro Sánchez kabinetje kreált okokra hivatkozva elutasította. Lengyelország a spanyol kormány támogatását kérte az üzlethez, sőt Pedro Sánchez miniszterelnökkel is tárgyalt. A Talgo ígéretes lehetőségnek számít a vasúti piacon. Bevételei 2023-ban meghaladták a 650 millió, megrendelései pedig a 4,2 milliárd eurót.
Szombaton Kína eldönti a világ sorsát
A kínai pénzügyminiszter nagy gazdaságélénkítő csomag bejelentésére készült októberben. A belengetett fiskális ösztönzők hírére a piacok kissé megnyugodtak. A kínai gazdaság rég nem látott mélységben volt: a fogyasztás a padlón, a részvényárfolyamok hatalmas mínuszokban. A monetáris politika mentőöve nem volt elég, fiskális eszközökre is szükség van a kilábaláshoz. Az elemzők a költségvetési kiadások növelésére számítottak a lassulás megfékezése érdekében. A nagybankok 2 ezermilliárd jüanos ösztönzéssel számoltak, míg a Citigroup 3 ezermilliárd jüanra saccolta ezt az összeget. Az elemzők arra számítottak, hogy a helyi önkormányzatok finanszírozásának támogatása, infrastrukturális beruházások, a fogyasztás fellendítése és a bankok feltőkésítése is a gazdaságélénkítő csomag része lehetett.

Bezár az Audi-gyár az EU szívében – szakadék szélén áll a Volkswagen
A német Volkswagen csoport tulajdonában lévő Audi jövő év február 28-án bezárja brüsszeli autógyárát. A gyártó kétségbeesetten próbált vevőt találni az üzemre. A Volkswagen európai gyárbezárásai súlyos problémákra utalnak az európai autógyártón belül. Azt azonban leszögezték, hogy 2025 elejéig nem várható elbocsátás, és egy új tulajdonos alatt akár tovább folytatódhatna a működése – bár nem biztos, hogy az üzemben autókat gyártanának.
Leszakadhat az ég a Nyebo-M megsemmisítésével
Minden addiginál közelebb kerülhet a kijevi vezetés a Dmitrij Medvegyev által felvázolt vízióhoz, az Ukrajna elleni megtorló oroszországi atomcsapáshoz. Egy vagy több ATACMS amerikai gyártmányú taktikai ballisztikus rakétával megsemmisítettek egy Oroszországban telepített Nyebo-M radar-komplexumot, amely több, különleges teherautókra telepített antennarendszerből áll, és a többi között a néhány NATO-államban rendszeresített ötödik generációs vadászbombázók, az F–22-esek és az F–35-ösök felderítésére szolgál. Ukrajna nem közölte a Nyebo-M-rendszer megsemmisítésének helyszínét, ami azzal magyarázható, hogy az ukrán katonák az amerikai tilalmat megszegve támadták meg azokat Oroszország belsejében. Moszkva egyelőre hallgatott.
Problémás elektromos autók: ezeket a modelleket jobb messziről elkerülni
Az elektromos járművek (BEV) technológiája még most is gyerekcipőben jár. A technológia új, ezért korántsem kiforrott, az ár viszont magas, de a kereslet csökkenése miatt lejtőre állt – a villanyautók vásárlása tehát még mindig számos kockázattal jár. A problémás elektromos autók száma nem kevés, a „népítélet” alapján összeszedtük a nyolc fekete bárányt. A Világgazdaság sorra vette ezeket a modelleket.

Kész az új Mercedes-gyár: ilyet még nem látott Európa – videó
Átadták a Mercedes-Benz akkumulátor-újrahasznosító üzemét a németországi Kuppenheimben. A helyszínre kilátogatott Olaf Scholz is, aki szerint a létesítmény megmutatja, hogy mekkora potenciál rejtőzik az országban, és mennyire kulcsfontosságúak a legújabb technológiák. Hangsúlyozta: a német autógyártóknak nem kell félniük a kínai konkurenciától. A gyár éves kapacitása 2500 tonna, és több mint 50 ezer új akkumulátormodul gyártásához lesz képes értékes alapanyagokat előállítani. A Világgazdaság egyedüli magyar újságként részt vehetett az eseményen.
Harris felzárkózott, de Trumpnak van egy aduásza
Aligha lehetett szorosabb a Donald Trump és Kamala Harris közötti elnökválasztási verseny októberben. Az ingadozó államokban fej fej mellett álltak az elnökjelöltek a hét ingadozó állam mindegyikében. Ezeken a csatatereken döntötték el a reklámok, a nagygyűlések, a kopogatókampányok, hogy kié lett a Fehér Ház. Mint később kiderült, Donald Trumpé.
Lavrov elárulta: ezek Oroszország jelenlegi békefeltételei
Szergej Lavrov orosz külügyminiszter ismertette, hogy milyen feltételek teljesülése esetén szüntetné be Oroszország az Ukrajna elleni invázióját. Az oroszok nemcsak az ukránokkal, de a Nyugattal szemben is támasztottak követeléseket. A békefeltételek közt szerepelt, hogy a NATO utasítsa el Ukrajna csatlakozási kérelmét, valamint hogy Kijev nyugati szövetségesei oldják fel az Oroszország ellen irányuló összes szankciót.
Áttörés: Michael Schumacher tizenegy év után először jelent meg nyilvánosan
Michael Schumacher 2013 december végén a francia Alpokban szenvedett síbalesetet. Azóta a svájci Glandben, a Genfi-tó partján fekvő otthonában ápolják, de állapotáról alig tudni bármit, miután a családja nem oszt meg információt a témában, Michael Schumacher pedig hermetikusan elzárkózik, pontosabban elzárják a nyilvánosság elől. Úgy tűnt októberben, hogy ebben áttörés történt: a legendás német Forma–1-es pilóta először jelent meg nyilvánosan.

Csúszik a világ egyik legnagyobb stadionjának az átadása – és ez nagyon sok pénzbe kerül
A vártnál lassabban haladnak a Camp Nou stadion felújítási munkálatai, valószínűleg csak a következő szezonban térhet vissza otthonába az FC Barcelona labdarúgócsapata. Az október elején valószínűsített jövő februári részleges újranyitás sem tűnik megvalósíthatónak, ezért nagy valószínűséggel csak a következő, 2024–25-ös idényben futballozhat ismét a felújítás alatt álló stadionjában az FC Barcelona együttese. A stadion felújítása körülbelül 900 millió euróba (364 milliárd forint) kerülhet, a teljes Espaí Barca projekt pedig, amely a többi közt az edzőközpont és más, az egyesület által használt létesítmények felújítását, átépítését is magában foglalja, nagyjából 1,5 milliárd eurós (607 milliárd forint) kiadást jelenthet a The Athletic számításai szerint.


