
Ráléptek a gázra tavaly a cseh autógyárak
A cseh autógyárak tavaly jó évet zártak, 2024-ben együttesen 1,453 millió gépkocsi került le a futószalagokról, ami 3,9 százalékkal több a 2023-as 1,397 milliós produkciónál – tette közzé az adatokat a cseh autóipari szövetség (SAP).

Tény, hogy ezen belül a villanyautók és a plug-in hibridek száma 16 százalékkal mérséklődve 151 162 darabon állapodott meg, ez az össztermelés mintegy 10,4 százaléka. A járművek bő 93 százaléka külföldi piacokon talált gazdára. Martin Jahn, az ágazati szövetség elnöke közölte:
A számok azt mutatják, hogy a cseh autóipar a hazai gazdaság kulcsfontosságú pillére.
Exportra termelnek a cseh autógyárak, a belső piac csökkent
Természetesen az ágazat legnagyobb játékosa
- a Volkswagen-leány Skoda Auto, amelyik 2024-ben 3,7 százalékkal növelve termelését, 896 933 darab gépkocsit gyártott (ennek 10,8 százaléka volt villanyautó vagy plug-in).
- A nosovicei Hyundai Motor Manufactoring Czech termelése tavaly némileg, 2,8 százalékkal lefékezett, 330 890 autót állított elő, ennek 16,5 százaléka tartozott a villanyautó vagy a plug-in kategóriába. És végül
- a kolíni Toyota Motor Manufactoring tavalyi teljesítménye 225 058 gépkocsi volt, ami 17 százalékos növekmény 2023-hoz viszonyítva. A produkció mintegy fele a hibrid Yaris HEV modellre esett.
Érdekes, hogy a 10,5 milliós cseh piac felvevőképessége némileg csökkent:
2023-ban 105 600 gépkocsit adtak el, 2024-ben viszont csupán 101 900 darabot.
Csehország járműipara nem korlátozódik a gépkocsikra. A koprivnicei Tatra Trucks teherautógyártó tavaly 90 darabbal, 1522-re növelte termelését. Ami a buszokat illeti, tavaly 14,5 százalékos visszaesést szenvedett el az ágazat. A legnagyobb, az Iveco Czech Republic produkciója 4040 darab busz volt, a SOR cég pedig 416-ot gyártott le.





