
Újabb országban fojtogatják árháborúval a kínaiak az elektromosautó-gyártókat
Árháborúra készül Délkelet-Ázsia legnagyobb elektromosautó-piaca a kínai autógyártók helyi termelésének megugrása miatt, ami valószínűleg további csapást mér a hazai autóiparra.

Az előrejelzések szerint az elektromos járművek (EV) eladásai a tavalyi nyolcszázalékos visszaesés után 40 százalékkal megugranak majd az idén Thaiföldön, túllépik a 100 000 darabot, mondta a Reutersnek Suroj Sangsnit, a Thaiföldi Elektromosjármű Szövetség (EVAT) elnöke.
A várható hatalmas előrelépés elsősorban a kormányzati ösztönzőprogramnak köszönhető,
amelyik előírta, hogy 1,5 autót gyártsanak az országban minden 2022 és 2023 között importált jármű után ahhoz, hogy a vállalatok adókedvezményeket kaphassanak – és elkerüljék súlyos, járművekként akár 440 ezer bahtos (4,7 millió forintos) büntetések fizetését.
A program akár 150 000 baht (1,7 millió forint) összegű ártámogatást is tartalmaz, ami hozzájárult ahhoz, hogy Délkelet-Ázsia második legnagyobb gazdasága a régió legnagyobb elektromos járműpiacává váljon, ahol tavaly 70 000 új EV-t regisztráltak. Az EV-import a 2022 és 2023 közötti időszakban 84 000 darab volt.
A kínai árháború kiterjedhet a robbanómotoros autókra is
A szűkös hitelfelvételi lehetőségek és a háztartások növekvő adósságállománya miatt azonban tavaly már visszaestek az eladások, és a gyenge piacot most az árverseny is fenyegeti, amelyet a kínai gyártók már meg is kezdtek. A Great Wall Motor januárban 270 000 bahtra csökkentette az Ora Good Cat árát, a GAC AION pedig 166 000 bahtot engedett az AION Y Pluséból. (Egy thai baht 11,7 forint.)

Az árháború elhúzódó, agresszív és egyre szélesebb körű lesz,
állítja Tita Phekanonth Tita, a Siam Commercial Bank (SCB) Economic Intelligence Unit vezető elemzője, hozzátéve, hogy a belső égésű motoros járművek esetében is ígérhetnek majd a gyártók kedvezményeket.
Az export enyhítheti a túlkínálatot
Thaiföld Ázsia egyik legfontosabb autógyártó központja, a helyben gyártott járművek mintegy háromötödét exportálják.
Az ösztönzőprogramot meghirdető Befektetési Tanács (BOI) decemberben megváltoztatta a szabályok egy részét, meghosszabbította az akkumulátorgyártás határidejét és bevette a hibrideket is, hogy enyhítse a túlkínálat és az árháború miatti aggodalmakat.
Előbbi elkerülését Narit Therdsteerasukdi, a BOI vezetője szerint az is segítheti, hogy az elektromos autókkal foglalkozó vállalatok idén megkezdik az exportot. Ráadásul minden piacot kiszolgálhatnak, mert a Thaiföldön termelő kínai cégek gyártanak bal és jobb kormányos EV-ket is.

Thaiföld a szomszédokkal is versenyez
Mivel azonban a kínai BYD és Neta más régióbeli országokban, például Indonéziában is befektet, így azok is versenyt jelentenek Thaiföld számára. A gyenge hazai és külföldi kereslet miatt
decemberben már egymást követő 17. hónapban csökkent a thaiföldi autóipar termelése.
Az export 2024-ben
- 8,8,
- a hazai eladások pedig minden kategóriát tekintve 26 százalékkal,
az elmúlt 15 év legalacsonyabb szintjére zuhantak.
A kínaiak a hagyományosan domináns japán autógyártókat már nagyrészt kiszorították. A BYD, a Great Wall és a többiek több mint hárommilliárd dollárnak megfelelő összeget fektettek be az országban az elmúlt években. (Egy dollár 392,9 forint.)
Ajánlott videók




