Árháborúra készül Délkelet-Ázsia legnagyobb elektromosautó-piaca a kínai autógyártók helyi termelésének megugrása miatt, ami valószínűleg további csapást mér a hazai autóiparra.
Az előrejelzések szerint az elektromos járművek (EV) eladásai a tavalyi nyolcszázalékos visszaesés után 40 százalékkal megugranak majd az idén Thaiföldön, túllépik a 100 000 darabot, mondta a Reutersnek Suroj Sangsnit, a Thaiföldi Elektromosjármű Szövetség (EVAT) elnöke.
A várható hatalmas előrelépés elsősorban a kormányzati ösztönzőprogramnak köszönhető,
amelyik előírta, hogy 1,5 autót gyártsanak az országban minden 2022 és 2023 között importált jármű után ahhoz, hogy a vállalatok adókedvezményeket kaphassanak – és elkerüljék súlyos, járművekként akár 440 ezer bahtos (4,7 millió forintos) büntetések fizetését.
A program akár 150 000 baht (1,7 millió forint) összegű ártámogatást is tartalmaz, ami hozzájárult ahhoz, hogy Délkelet-Ázsia második legnagyobb gazdasága a régió legnagyobb elektromos járműpiacává váljon, ahol tavaly 70 000 új EV-t regisztráltak. Az EV-import a 2022 és 2023 közötti időszakban 84 000 darab volt.
A szűkös hitelfelvételi lehetőségek és a háztartások növekvő adósságállománya miatt azonban tavaly már visszaestek az eladások, és a gyenge piacot most az árverseny is fenyegeti, amelyet a kínai gyártók már meg is kezdtek. A Great Wall Motor januárban 270 000 bahtra csökkentette az Ora Good Cat árát, a GAC AION pedig 166 000 bahtot engedett az AION Y Pluséból. (Egy thai baht 11,7 forint.)
Az árháború elhúzódó, agresszív és egyre szélesebb körű lesz,
állítja Tita Phekanonth Tita, a Siam Commercial Bank (SCB) Economic Intelligence Unit vezető elemzője, hozzátéve, hogy a belső égésű motoros járművek esetében is ígérhetnek majd a gyártók kedvezményeket.
Thaiföld Ázsia egyik legfontosabb autógyártó központja, a helyben gyártott járművek mintegy háromötödét exportálják.
Az ösztönzőprogramot meghirdető Befektetési Tanács (BOI) decemberben megváltoztatta a szabályok egy részét, meghosszabbította az akkumulátorgyártás határidejét és bevette a hibrideket is, hogy enyhítse a túlkínálat és az árháború miatti aggodalmakat.
Előbbi elkerülését Narit Therdsteerasukdi, a BOI vezetője szerint az is segítheti, hogy az elektromos autókkal foglalkozó vállalatok idén megkezdik az exportot. Ráadásul minden piacot kiszolgálhatnak, mert a Thaiföldön termelő kínai cégek gyártanak bal és jobb kormányos EV-ket is.
Mivel azonban a kínai BYD és Neta más régióbeli országokban, például Indonéziában is befektet, így azok is versenyt jelentenek Thaiföld számára. A gyenge hazai és külföldi kereslet miatt
decemberben már egymást követő 17. hónapban csökkent a thaiföldi autóipar termelése.
Az export 2024-ben
az elmúlt 15 év legalacsonyabb szintjére zuhantak.
A kínaiak a hagyományosan domináns japán autógyártókat már nagyrészt kiszorították. A BYD, a Great Wall és a többiek több mint hárommilliárd dollárnak megfelelő összeget fektettek be az országban az elmúlt években. (Egy dollár 392,9 forint.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.