BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Bangkok,-,October,9:,Daily,Traffic,Jam,In,The,Afternoon

Újabb országban fojtogatják árháborúval a kínaiak az elektromosautó-gyártókat

Thaiföld az export megkezdésével enyhítheti az árversenyt és a túlkínálatot. A kínai cégek már olcsóbban árulják az EV-ket.

Árháborúra készül Délkelet-Ázsia legnagyobb elektromosautó-piaca a kínai autógyártók helyi termelésének megugrása miatt, ami valószínűleg további csapást mér a hazai autóiparra.

Bangkok,,Thailand,-,27,March,2023:,Background,Of,International,Motorshow, kínai
A kínai gyártók már megkezdték az EV-k árának csökkentését / Fotó: Shutterstock

Az előrejelzések szerint az elektromos járművek (EV) eladásai a tavalyi nyolcszázalékos visszaesés után 40 százalékkal megugranak majd az idén Thaiföldön, túllépik a 100 000 darabot, mondta a Reutersnek Suroj Sangsnit, a Thaiföldi Elektromosjármű Szövetség (EVAT) elnöke.

A várható hatalmas előrelépés elsősorban a kormányzati ösztönzőprogramnak köszönhető, 

amelyik előírta, hogy 1,5 autót gyártsanak az országban minden 2022 és 2023 között importált jármű után ahhoz, hogy a vállalatok adókedvezményeket kaphassanak – és elkerüljék súlyos, járművekként akár 440 ezer bahtos (4,7 millió forintos) büntetések fizetését.

A program akár 150 000 baht (1,7 millió forint) összegű ártámogatást is tartalmaz, ami hozzájárult ahhoz, hogy Délkelet-Ázsia második legnagyobb gazdasága a régió legnagyobb elektromos járműpiacává váljon, ahol tavaly 70 000 új EV-t regisztráltak. Az EV-import a 2022 és 2023 közötti időszakban 84 000 darab volt.

A kínai árháború kiterjedhet a robbanómotoros autókra is

A szűkös hitelfelvételi lehetőségek és a háztartások növekvő adósságállománya miatt azonban tavaly már visszaestek az eladások, és a gyenge piacot most az árverseny is fenyegeti, amelyet a kínai gyártók már meg is kezdtek. A Great Wall Motor januárban 270 000 bahtra csökkentette az Ora Good Cat árát, a GAC AION pedig 166 000 bahtot engedett az AION Y Pluséból. (Egy thai baht 11,7 forint.)

Bangkok,,Thailand,-,May,6,,2017,:,Unidentified,Car,Mechanic
Az árháború kiterjedhet a robbanómotoros autókra is / Fotó: Shutterstock

Az árháború elhúzódó, agresszív és egyre szélesebb körű lesz,

állítja Tita Phekanonth Tita, a Siam Commercial Bank (SCB) Economic Intelligence Unit vezető elemzője, hozzátéve, hogy a belső égésű motoros járművek esetében is ígérhetnek majd a gyártók kedvezményeket.

Az export enyhítheti a túlkínálatot

Thaiföld Ázsia egyik legfontosabb autógyártó központja, a helyben gyártott járművek mintegy háromötödét exportálják.

Az ösztönzőprogramot meghirdető Befektetési Tanács (BOI) decemberben megváltoztatta a szabályok egy részét, meghosszabbította az akkumulátorgyártás határidejét és bevette a hibrideket is, hogy enyhítse a túlkínálat és az árháború miatti aggodalmakat.

Előbbi elkerülését Narit Therdsteerasukdi, a BOI vezetője szerint az is segítheti, hogy az elektromos autókkal foglalkozó vállalatok idén megkezdik az exportot. Ráadásul minden piacot kiszolgálhatnak, mert a Thaiföldön termelő kínai cégek gyártanak bal és jobb kormányos EV-ket is.

Bangkok,-,October,9:,Daily,Traffic,Jam,In,The,Afternoon
Tavaly zuhantak az autóeladások és az export is / Fotó: Shutterstock

Thaiföld a szomszédokkal is versenyez

Mivel azonban a kínai BYD és Neta más régióbeli országokban, például Indonéziában is befektet, így azok is versenyt jelentenek Thaiföld számára. A gyenge hazai és külföldi kereslet miatt 

decemberben már egymást követő 17. hónapban csökkent a thaiföldi autóipar termelése.

 Az export 2024-ben 

  • 8,8, 
  • a hazai eladások pedig minden kategóriát tekintve 26 százalékkal, 

az elmúlt 15 év legalacsonyabb szintjére zuhantak.

A kínaiak a hagyományosan domináns japán autógyártókat már nagyrészt kiszorították. A BYD, a Great Wall és a többiek több mint hárommilliárd dollárnak megfelelő összeget fektettek be az országban az elmúlt években. (Egy dollár 392,9 forint.)

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.