A gyűjtögethető figurák és a mangán, animén és videójátékokon alapuló termékek a brit játékipar legnagyobb eladásai közé tartoznak. Az iparágnak játékvásárt is rendeztek januárban a londoni Olympiában, ahol számos szórakoztatóipari franchise termékei megtalálhatók voltak. Ez nem új keletű jelenség, a Star Wars figurák például már az 1970-es években hatalmas nyereséget hoztak a játékpiacon.
A British Toy & Hobby Association és a Circana által végzett kutatás szerint
a játékgyűjtemények piaca jelenleg 510 millió font értékű ágazat az Egyesült Királyságban.
Sok gyűjtő felnőtt. Mivel a kínálatra nagy hatással van Kína és Japán, a legnépszerűbb karakterek manga és anime rajzfilmekből származnak.
Az izgalmat pedig növeli, hogy a játékokat gyakran automatákból vagy zsákbamacskaként árulják, azaz a csomagoláson nem derül ki, hogy melyik figurát rejti a doboz.
Ebben az iparágban a termékeken túl azok készítői is fontosok. Egyes művészek olyan gyűjthető készleteket készítenek, amelyek a popkultúra jól ismert franchise-ait, például a Harry Pottert vagy a Mickey egeret dolgozzák fel. Ilyen művészekkel és boltokkal egyre több hagyományos vállalat működik együtt, például a Disney.
A Netflix széles közönséghez juttatta el az animét
– magyarázta Tom Pelly, a Heo gyűjtőeszközök nemzetközi forgalmazója ügyvezető igazgatója a The Guardiannek. Mint mondta, sok népszerű sorozatot licencelnek és szinkronizálnak. Az Egyesült Királyságban így történt a One Piece-szel és a My Hero Academiával is. „Az anime a világjárvány idején indult be igazán az Egyesült Királyságban, amikor az emberek otthon ragadtak.”
Az animesorozatoknak már saját streamingplatformjuk is van, a Crunchyroll világszerte több mint 15 millió előfizetőt számol.
Az Egyesült Királyságba egyre több bolt nyílik a gyűjtők számára. A japán Bandai Namco videójátékgyártó cég a világ második legértékesebb játékmárkája, csak a Lego előzi meg. A londoni Camden Marketben 2023-ban nyílt meg a Bandai Namco Cross boltja. A rajongók az ottani automatákból gyűjthető játékokat, továbbá tombolát vásárolhatnak, amelyekkel ritka gyűjtemények nyerhetők.
Ciaran Chivers-Procter, a Bandai UK gyűjtői és hobbimárkákért felelős menedzsere szerint az olyan rendezvények, mint az MCM Comic Con és a gyűjtőknek szóló kiállítások térhódítása segített a gyűjteményeknek a fősodorba kerüléshez, és az olcsóbb termékek segítettek új közönségeket elérni.
Az egyik a MiniSo, ami ázsiai márkájú sminkek, háztartási cikkek és plüssfigurák mellett gyűjthető tárgyakat is árul. A márka 2019-ben nyitott először brit üzletet, de mostanra már 29 telephelye van az Egyesült Királyságban. A Pop Mart a másik, amely arról számolt be, hogy nemzetközi forgalma tavaly több mint 400 százalékkal nőtt, miután Európa-szerte nyitott üzleteket. Az üzletlánc művészei által készített gyűjthető tárgyai közé tartozik a kidult Labubu, amely tavaly nagyon népszerűvé vált.
A 12 éves és idősebb korosztályt célzó kidult játékok eladásai tavaly elérték az 1 milliárd fontot, ez 57 millió font plusz 2023-hoz képest.
A V&A múzeum is beszállt az üzletágba tavaly, és Lego és Pokémon emléktárgyakkal foglalkozó tanácsadókat fogadott fel, mivel felismerte játékok növekvő kulturális jelentőségét.
Túl sok a jóból: fullasztóan nagy lett a videójáték-piac a játékosok számára
A videójáték-piac hatalmasra nőtt az elmúlt húsz évben. A 2010-es évek elején még a lelkes rajongók is könnyebben nyomon tudták követni a nagy játékmegjelenéseket, ma viszont sokan azt érzik, hogy túl sok videójátékból válogathatnak, ahhoz képest, amennyi szabadidejük van. Sok játékos nehezen tudja eldönteni, hogy mivel játsszon, mit próbáljon ki, ezért sok játék parlagon marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.