
Jó hír a gazdaságnak: felpörgette a fogyasztást a kínai holdújév ünnepi időszaka
A kínai holdújév ünnepe másodszor volt az idén egy hét helyett nyolcnapos, és az első jelentések szerint jót tett a világ második legnagyobb gazdaságának, felpörgette a fogyasztást, százmilliók vásároltak és utaztak haza a családjukhoz, vagy látogattak meg turistaközpontokat.

Különösen jól jártak a mozik: a China Daily tudósítása szerint a filmszínházak bevétele január 29. és február 3. között mindennap meghaladta az egymilliárd jüant, az egész ünnep alatt pedig elérte a 8,02 milliárd jüant, ami új rekord. (Egy jüan 53,7 forint.)
A siker elsősorban a hazai gyártású filmeknek, különösen a 2019-ben vászonra került Nezsa legendája című animációs film második részének köszönhető, amely több mint 3,8 milliárd jüanos forgalmat hozott.
A kínai holdújév jót tett a hazai turizmusnak is
A kínai turisták az idén hanyagolták a népszerű ünnepi célpontnak számító Thaiföldet, ahol pár héttel korábban elraboltak egy színészt. A foglalások már az ünnep előtt 15,6 százalékkal estek vissza az előző évihez képest, de a CNBC tudósítása szerint kevesebb kínai látogatott a délkelet-ázsiai térség többi országába, így Vietnámba, Szingapúrba, Indonéziába és Malajziába is.
Megélénkült viszont 3,9–4,8 százalékkal az érdeklődés más külföldi célállomások, például
- Ausztrália,
- az Egyesült Arab Emírségek
- Dél-Korea iránt.
Az első adatok szerint 7,7 millióan utaztak külföldre az ünnep alatt, ami
5 százalékos növekedés tavalyhoz képest,
és meghaladja a koronavírus-járvány előtti 2019-est is, amikor 7,2 millióan pihentek a határokon kívül.
A külföldi utazás helyett inkább a hazait választották, az ország első számú síparadicsomába, az Altaj prefektúrába csak január utolsó napjaiban majdnem 200 ezer vendég érkezett, és 225 millió jüanos bevételt termelt.

Özönlöttek a vendégek a tibeti Lhászába is, 1,95 millió turista érkezett, 20,6 százalékkal több, mint egy éve, a bevétel pedig elérte az 1,76 milliárd jüant, ami 14,75 százalékkal haladja meg a tavalyit.
Dőltek az utazási rekordok
Az első hivatalos adatok szerint több mint 2,3 milliárd utazást regisztráltak, és azt is közölték Pekingben, hogy a belföldi utazások száma napi rekordot döntött február 3-án, és 7 százalékkal többen váltottak vonatjegyet, mint egy éve, amikor először volt nyolcnapos az ünnepi időszak.
A Bloomberg tudósítása szerint a gazdasági szempontból legfontosabb tartományok közül Csöcsiang és Szecsuan is a turisztikai bevételek két számjegyű növekedéséről számolt be a tavalyihoz képest, az északkeleti Liaoningba 30 százalékkal többen látogattak.
Ez azonban természetesen
még nem látszott meg a szolgáltatási szektor januári teljesítményében,
a Caixin beszerzésimenedzser-indexe (BMI) meglepetésre négyhavi mélypontra, 51 pontra esett a decemberi 52,2 pontról; elemzők minimális javulást vártak.
Kérdés, hogy meddig tart a lendület
Elemzők egyelőre óvatosak azzal kapcsolatban, hogy kitart-e az ünnepi hangulat, eredményez-e fenntartható fogyasztásnövekedési lendületet további ösztönzők nélkül. A HSBC Holdings közgazdászai szerint valószínűleg szükség lesz újabb lökésre, különösen azért, mert rendkívül bizonytalan a külső helyzet, utaltak többek között az éleződő amerikai–kínai vámháborúra.

A fogyasztói gazdaság erősítése lesz a fókuszban Kína számára, sürgősen szükség van a belföldi kereslet javulására, hogy segítsen ellensúlyozni a Donald Trump által megemelt tarifák hatását.
A koronavírus-járvány óta a fogyasztás ugyanis a világ második legnagyobb gazdaságának gyenge pontja, az elhúzódó ingatlanválság elszívta a háztartások vagyonát, a gyenge munkaerőpiac pedig a fogyasztói kedvet lombozta le.
A visszafogott belföldi kereslet és a robusztus árutermelés eredményeként az árak az egész kínai gazdaságban csökkentek. Az idei lesz várhatóan az elmúlt évtizedek leghosszabb deflációs időszaka.
Elindulhat felfelé a kínai gazdaság
Az első jelek azonban arra utalnak, hogy
a takarékos gondolkodásmódnak végre vége.
Az egy főre jutó turisztikai kiadások 2 százalékkal nőttek Kuangtungban, és 0,8 százalékkal Csöcsiangban.
Számos régióból számoltak be az okostelefon-értékesítések megugrásáról, miután erre az árukategóriára és más elektronikus eszközökre is kiterjesztették a támogatott nemzeti csereprogramot. Az állami televízió beszámolója szerint majdnem 15 millióan folyamodtak támogatásért 18,9 millió készülék vásárlásához.




