BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Jó hír a gazdaságnak: felpörgette a fogyasztást a kínai holdújév ünnepi időszaka

Különösen jól jártak a mozik. A kínai holdújévi ünnepi időszak alatt nőtt a turisztikai bevétel és a fogyasztás is.

A kínai holdújév ünnepe másodszor volt az idén egy hét helyett nyolcnapos, és az első jelentések szerint jót tett a világ második legnagyobb gazdaságának, felpörgette a fogyasztást, százmilliók vásároltak és utaztak haza a családjukhoz, vagy látogattak meg turistaközpontokat.

kínai holdújév
Felpörgette a fogyasztást a kínai holdújév / Fotó: AFP

Különösen jól jártak a mozik: a China Daily tudósítása szerint a filmszínházak bevétele január 29. és február 3. között mindennap meghaladta az egymilliárd jüant, az egész ünnep alatt pedig elérte a 8,02 milliárd jüant, ami új rekord. (Egy jüan 53,7 forint.)

A siker elsősorban a hazai gyártású filmeknek, különösen a 2019-ben vászonra került Nezsa legendája című animációs film második részének köszönhető, amely több mint 3,8 milliárd jüanos forgalmat hozott.

A kínai holdújév jót tett a hazai turizmusnak is

A kínai turisták az idén hanyagolták a népszerű ünnepi célpontnak számító Thaiföldet, ahol pár héttel korábban elraboltak egy színészt. A foglalások már az ünnep előtt 15,6 százalékkal estek vissza az előző évihez képest, de a CNBC tudósítása szerint kevesebb kínai látogatott a délkelet-ázsiai térség többi országába, így Vietnámba, Szingapúrba, Indonéziába és Malajziába is.

Megélénkült viszont 3,9–4,8 százalékkal az érdeklődés más külföldi célállomások, például 

  • Ausztrália, 
  • az Egyesült Arab Emírségek 
  • Dél-Korea iránt. 

Az első adatok szerint 7,7 millióan utaztak külföldre az ünnep alatt, ami 

5 százalékos növekedés tavalyhoz képest,

és meghaladja a koronavírus-járvány előtti 2019-est is, amikor 7,2 millióan pihentek a határokon kívül.

A külföldi utazás helyett inkább a hazait választották, az ország első számú síparadicsomába, az Altaj prefektúrába csak január utolsó napjaiban majdnem 200 ezer vendég érkezett, és 225 millió jüanos bevételt termelt.

Özönlöttek a vendégek a kínai turistaközpontokba / Fotó: AFP

Özönlöttek a vendégek a tibeti Lhászába is, 1,95 millió turista érkezett, 20,6 százalékkal több, mint egy éve, a bevétel pedig elérte az 1,76 milliárd jüant, ami 14,75 százalékkal haladja meg a tavalyit.

Dőltek az utazási rekordok

Az első hivatalos adatok szerint több mint 2,3 milliárd utazást regisztráltak, és azt is közölték Pekingben, hogy a belföldi utazások száma napi rekordot döntött február 3-án, és 7 százalékkal többen váltottak vonatjegyet, mint egy éve, amikor először volt nyolcnapos az ünnepi időszak.

A Bloomberg tudósítása szerint a gazdasági szempontból legfontosabb tartományok közül Csöcsiang és Szecsuan is a turisztikai bevételek két számjegyű növekedéséről számolt be a tavalyihoz képest, az északkeleti Liaoningba 30 százalékkal többen látogattak.

Ez azonban természetesen 

még nem látszott meg a szolgáltatási szektor januári teljesítményében,

a Caixin beszerzésimenedzser-indexe (BMI) meglepetésre négyhavi mélypontra, 51 pontra esett a decemberi 52,2 pontról; elemzők minimális javulást vártak.

Kérdés, hogy meddig tart a lendület

Elemzők egyelőre óvatosak azzal kapcsolatban, hogy kitart-e az ünnepi hangulat, eredményez-e fenntartható fogyasztásnövekedési lendületet további ösztönzők nélkül. A HSBC Holdings közgazdászai szerint valószínűleg szükség lesz újabb lökésre, különösen azért, mert rendkívül bizonytalan a külső helyzet, utaltak többek között az éleződő amerikai–kínai vámháborúra.

Kérdés, hogy kitart-e a fogyasztási lendület / Fotó: AFP

A fogyasztói gazdaság erősítése lesz a fókuszban Kína számára, sürgősen szükség van a belföldi kereslet javulására, hogy segítsen ellensúlyozni a Donald Trump által megemelt tarifák hatását.

A koronavírus-járvány óta a fogyasztás ugyanis a világ második legnagyobb gazdaságának gyenge pontja, az elhúzódó ingatlanválság elszívta a háztartások vagyonát, a gyenge munkaerőpiac pedig a fogyasztói kedvet lombozta le.

A visszafogott belföldi kereslet és a robusztus árutermelés eredményeként az árak az egész kínai gazdaságban csökkentek. Az idei lesz várhatóan az elmúlt évtizedek leghosszabb deflációs időszaka.

Elindulhat felfelé a kínai gazdaság

Az első jelek azonban arra utalnak, hogy 

a takarékos gondolkodásmódnak végre vége.

Az egy főre jutó turisztikai kiadások 2 százalékkal nőttek Kuangtungban, és 0,8 százalékkal Csöcsiangban.

Számos régióból számoltak be az okostelefon-értékesítések megugrásáról, miután erre az árukategóriára és más elektronikus eszközökre is kiterjesztették a támogatott nemzeti csereprogramot. Az állami televízió beszámolója szerint majdnem 15 millióan folyamodtak támogatásért 18,9 millió készülék vásárlásához.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.