A kínai holdújév ünnepe másodszor volt az idén egy hét helyett nyolcnapos, és az első jelentések szerint jót tett a világ második legnagyobb gazdaságának, felpörgette a fogyasztást, százmilliók vásároltak és utaztak haza a családjukhoz, vagy látogattak meg turistaközpontokat.
Különösen jól jártak a mozik: a China Daily tudósítása szerint a filmszínházak bevétele január 29. és február 3. között mindennap meghaladta az egymilliárd jüant, az egész ünnep alatt pedig elérte a 8,02 milliárd jüant, ami új rekord. (Egy jüan 53,7 forint.)
A siker elsősorban a hazai gyártású filmeknek, különösen a 2019-ben vászonra került Nezsa legendája című animációs film második részének köszönhető, amely több mint 3,8 milliárd jüanos forgalmat hozott.
A kínai turisták az idén hanyagolták a népszerű ünnepi célpontnak számító Thaiföldet, ahol pár héttel korábban elraboltak egy színészt. A foglalások már az ünnep előtt 15,6 százalékkal estek vissza az előző évihez képest, de a CNBC tudósítása szerint kevesebb kínai látogatott a délkelet-ázsiai térség többi országába, így Vietnámba, Szingapúrba, Indonéziába és Malajziába is.
Megélénkült viszont 3,9–4,8 százalékkal az érdeklődés más külföldi célállomások, például
Az első adatok szerint 7,7 millióan utaztak külföldre az ünnep alatt, ami
5 százalékos növekedés tavalyhoz képest,
és meghaladja a koronavírus-járvány előtti 2019-est is, amikor 7,2 millióan pihentek a határokon kívül.
A külföldi utazás helyett inkább a hazait választották, az ország első számú síparadicsomába, az Altaj prefektúrába csak január utolsó napjaiban majdnem 200 ezer vendég érkezett, és 225 millió jüanos bevételt termelt.
Özönlöttek a vendégek a tibeti Lhászába is, 1,95 millió turista érkezett, 20,6 százalékkal több, mint egy éve, a bevétel pedig elérte az 1,76 milliárd jüant, ami 14,75 százalékkal haladja meg a tavalyit.
Az első hivatalos adatok szerint több mint 2,3 milliárd utazást regisztráltak, és azt is közölték Pekingben, hogy a belföldi utazások száma napi rekordot döntött február 3-án, és 7 százalékkal többen váltottak vonatjegyet, mint egy éve, amikor először volt nyolcnapos az ünnepi időszak.
A Bloomberg tudósítása szerint a gazdasági szempontból legfontosabb tartományok közül Csöcsiang és Szecsuan is a turisztikai bevételek két számjegyű növekedéséről számolt be a tavalyihoz képest, az északkeleti Liaoningba 30 százalékkal többen látogattak.
Ez azonban természetesen
még nem látszott meg a szolgáltatási szektor januári teljesítményében,
a Caixin beszerzésimenedzser-indexe (BMI) meglepetésre négyhavi mélypontra, 51 pontra esett a decemberi 52,2 pontról; elemzők minimális javulást vártak.
Elemzők egyelőre óvatosak azzal kapcsolatban, hogy kitart-e az ünnepi hangulat, eredményez-e fenntartható fogyasztásnövekedési lendületet további ösztönzők nélkül. A HSBC Holdings közgazdászai szerint valószínűleg szükség lesz újabb lökésre, különösen azért, mert rendkívül bizonytalan a külső helyzet, utaltak többek között az éleződő amerikai–kínai vámháborúra.
A fogyasztói gazdaság erősítése lesz a fókuszban Kína számára, sürgősen szükség van a belföldi kereslet javulására, hogy segítsen ellensúlyozni a Donald Trump által megemelt tarifák hatását.
A koronavírus-járvány óta a fogyasztás ugyanis a világ második legnagyobb gazdaságának gyenge pontja, az elhúzódó ingatlanválság elszívta a háztartások vagyonát, a gyenge munkaerőpiac pedig a fogyasztói kedvet lombozta le.
A visszafogott belföldi kereslet és a robusztus árutermelés eredményeként az árak az egész kínai gazdaságban csökkentek. Az idei lesz várhatóan az elmúlt évtizedek leghosszabb deflációs időszaka.
Az első jelek azonban arra utalnak, hogy
a takarékos gondolkodásmódnak végre vége.
Az egy főre jutó turisztikai kiadások 2 százalékkal nőttek Kuangtungban, és 0,8 százalékkal Csöcsiangban.
Számos régióból számoltak be az okostelefon-értékesítések megugrásáról, miután erre az árukategóriára és más elektronikus eszközökre is kiterjesztették a támogatott nemzeti csereprogramot. Az állami televízió beszámolója szerint majdnem 15 millióan folyamodtak támogatásért 18,9 millió készülék vásárlásához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.