BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
BYD Electric Car Display. szegedi BYD-gyár

BYD: ez áll a Szegeden készülődő óriás előtt – bődületes rekordprofit és szürke fellegek

A kínai újgenerációs autógyártás üstökösétől kétmilliárd dollár feletti tiszta profitot várnak a piaci elemzők. A BYD hétfőn teríti ki lapjait, a negyedéves gyorsjelentés mellett várhatóan a céget érintő negatív fejleményekről is szót ejt majd a vállalatvezetés.

A Wall Streeten is nagy várakozással tekintenek a Szegeden óriásgyárat építő kínai BYD hétfőn esedékes negyedik negyedéves gyorsjelentésére, amely a decemberrel zárult időszak üzleti mutatóit tartalmazza majd. Az elvárások méltán magasak, hiszen a világ legnagyobb újgenerációs autógyártója tavaly összességében kiváló évet produkált, ám hogy ebből mennyi csapódott le nyereségszinten, az ma még nem tudható. 

BYD Jantaj
A vámviták dacára a BYD exportja is rekordokat döntöget / Fotó: AFP

A Bloomberg elemzői 70 százalékos profitbővülést várnak a 2023 végi három hónaphoz képest, ez 15 milliárd jüant jelentene, azaz mai árfolyamon 2,07 milliárd dollárt, illetve 763 milliárd forintot. A konszern negyedéves bevétele 272 milliárd jüan, (37,58 milliárd dollár illetve 13 850 milliárd forint) lehetett, ami 62 százalékos bővülés az egy évvel korábbihoz képest.

Kínában mozog igazán otthonosan a BYD 

A BYD 2024-et 4,27 millió elektromos autó és tölthető hibrid értékesítésével zárta, ebből 1 527 240 darab esett az év utolsó három hónapjára, amikor a kereslet is szokásosan felfut. Természetesen ez rekord, mind a bevétel, mind a mennyiség vonatkozásában. Az eladásokat különösen a DM-i (Dual Mode) 5.0 platformra épített

  • Qin L,
  • Song L
  • és Seal 06

modellcsaládok hajtották Kínában, ahol az év végi hajrába besegített, hogy Peking lebegtette az év végén lejáró gáláns, átszámítva akár az egymillió forintot is elérő állami járművásárlási támogatás meghosszabbítását, ami a korszerű, újgenerációs autókra vonatkozott. Nos, a támogatás tovább él, sőt kiterjesztett formában, de ennek a pozitív hatása csak az első üzleti negyedév adataiban jelenik majd meg. 

A forgalmat az év végi szokásos vásárlásösztönző árkedvezmények is segítették, de a Bloomberg stratégái szerint a cégvezetés csínján bánt ezzel, a profitmarzsra kényesen ügyelt. Számításaik szerint az egy autóra eső 9300 jüanos (1283 dollár, illetve 473 ezer forint) tiszta profit sértetlen maradhatott, nem változott a harmadik negyedévben elérthez viszonyítva.

A BYD új szupertöltési technológiáját kedvezően fogadta a piac

A BYD részvényárfolyama lekövette a cég szárnyalását és kedden, a cég új szupertöltési technológiájának – öt perc alatt 400 kilométer megtételére elegendő energia betáplálása – bemutatását követő 6 százalékos emelkedéssel, 424 hongkongi dolláron történelmi csúcsra futott. 

Ekkor a BYD piaci értéke megközelítette a 162 milliárd amerikai dollárt. Jelenleg 391 hongkongi dollárt kérnek a részvényért, a visszaesésben a szegedi beruházás állami támogatásának jogszerűségét firtató brüsszeli vizsgálat csütörtöki kiszivárogtatása játszotta a főszerepet. Ez azonban csak a jövőt érinti, egy ilyen vizsgálat lefolytatása évekig elnyúlhat, addigra már garantáltan termelni fog a szegedi óriásgyár.

BYD
Vang Csuan-fu elnök a Super e-Platform hétfői prezentációján / Fotó: BYD 

A befektetők bíznak a BYD-ben, ezt jelzi, hogy a hó elején simán lejegyezték a hongkongi tőzsdén 5,6 milliárd amerikai dollár értékben kibocsátott új részvényeit. A Wall Street-i elemzők erős vételre ajánlják a részvényt, a 12 hónapra előretekintő célárfolyambecslések átlaga 410 hongkongi dollár könyékén mozog. A jövőt illetően 

az európai terjeszkedési terveket is befolyásoló uniós vizsgálat 

mellett a brazíliai és a mexikói kedvezőtlen fejlemények vethetnek árnyat a BYD teljesítményére. Brazíliában a gyárukat építő, a szerződött kivitelező partnerük által feketén dolgoztatott munkások okozta vizsgálat helyezte rossz színbe a kínai céget, míg a mexikói gyárépítési terveiket Peking utasítására kell egyelőre befagyasztaniuk. 

A kínai vezetés ugyanis attól tart, hogy az Egyesült Államok közelsége miatt a high-tech kínai technológia könnyen illetéktelen kezekbe kerülhet, s ezzel csapás érheti a kínai autógyártó versenyképességét.

Magyar hírre roggyant meg a kínai óriás BYD papírja, Brüsszel az okozó
Az Európai Bizottság vizsgálata az egész szektorra árnyékot vet. Amellett, hogy lassíthatja a szegedi BYD termelésének felfutását. Nem csak a BYD kapott pofont a hírtől, más kínai gyártók is.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.