A svájci székhelyű Müller Technologie az ABB vontatási berendezéseivel állítja át a régi dízelmozdonyokat hibrid és felsővezetékes üzemre. Az ABB technológiájával háromféle hajtásmód lehetséges, így a mozdonyok nagy rugalmasságot és megnövelt élettartamot nyernek. A nulla károsanyag-kibocsátású üzemmód különösen hasznos lesz a munkaterületeken és az alagutakban – írja közleményében az ABB.
Bár a vasút már napjainkban is a legtisztább, legkörnyezetkímélőbb közlekedési módok közé tartozik, még mindig jelentős fejlődési lehetőségek rejlenek benne. Következésképpen a vasúti ágazat olyan fenntartható megoldások felé mozdul el, amelyek jócskán lecsökkentik a szén-dioxid-kibocsátást és a káros környezeti hatásokat.
A Müller Technologie dízelmozdonyai eredetileg az 1990-es évek közepén készültek, és már 30 éve üzemelnek. A mozdonyokat általában építéshez és karbantartáshoz használják, és egyik feladatuk az elektromos szerszámok, eszközök áramellátása. Ez korábban azt jelentette, hogy a dízelmotort üresjáratban kellett működtetni, amíg a mozdony a munkaterületen tartózkodott. Az ebből eredő füst és zaj kellemetlen volt, különösen lakott területeken, alagutakban és éjszaka. Mindazonáltal a vállalat folyamatosan megújítja járműparkját, és ezen keresztül csökkenti a szén-dioxid-kibocsátását.
A cég Aeam 841 hibrid mozdonyai az eredeti dízelmozdonyokon alapulnak, amelyeket most átalakítanak, hogy hármas üzemmódban (tribrid) működhessenek. A mozdonyokat elsősorban az építés, a karbantartás, a tolatás és a teherszállítás területén használják. Átalakításuk után képesek lesznek
származó energiát használni. A fő cél a szén-dioxid-kibocsátás minimalizálása az új környezetvédelmi követelményeknek való megfelelés érdekében.
Az átalakításukhoz szükséges technológiát az ABB szállítja. A projekt követelményei között nagyfokú üzembiztonság és költséghatékonyság szerepelt, és előfeltétel volt, hogy a vontatási berendezéseket nagyon kevés helyre kell beépíteni. Az átalakítást a mozdony karosszériájának módosítása nélkül kell végrehajtani, mert így egyszerűbb az átalakítás utáni engedélyeztetés.
A meglévő dízel-elektromos mozdonyok motorja 920 kilowattos, és egy generátoron keresztül hajtotta a kétfokozatú, 724 kilowattos kimenő teljesítményű hajtásláncot. A korszerűsítés során a négy motor összteljesítményét 1000 kilowattra növelték. A dízelmotort egy 500 kilowattos, megújuló üzemanyaggal is működni képes egységre cserélték, az eredeti villanymotorokat pedig teljesen felújították és megtartották.
Öt mozdonyt újítanak fel, amelyek üzemideje további 25 évvel nő. Minden mozdonyból 28 tonna acélt – beleértve a régi motort, a vontatási átalakítót és néhány karosszériaelemet – újrahasznosítanak. A meglévő motorok megtartása mellett az alvázat és a forgóvázkereteket is felújították, és az új követelményekhez igazították. A felújított járművek bérmozdonyként kerülnek vissza a vasúti piacra. A hibrid mozdonyok külső energiaforrás nélkül is képesek lesznek több futást lebonyolítani. A Müller Technologie számításai szerint a felsővezetékekről a mozdonyüzem 80 százalékát tudják ellátni, a fennmaradó energiaigényt a vontatási akkumulátor vagy a dízelgenerátor fedezi.
Összességében a dízelfogyasztás akár 85 százalékkal is csökkenhet az átalakítás előttihez képest.
Ez mozdonyonként évi 8500 liter gázolaj megtakarítását jelenti. A vontatási akkumulátorokat a meghajtáson felül a munkaterületen lévő eszközök, berendezések tápfeszültséggel történő ellátására is használják.
Az ABB magyarországi vállalata, az ABB Kft. 1991-ben alakult, és azóta az egyik vezető szállítója a hazai közmű, gyógyszer- és élelmiszeripari, valamint energetikai szektornak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.