
Ezért omlott össze a német autóipar: van pénz befektetésre, csak nem belföldire
Európa legnagyobb gazdasága a kontinens betegévé vált, az évek óta tartó hanyatlást pedig semmi sem képviseli jobban, mint az autóipar, amely a szemünk láttára rozsdásodik be. Most azonban kiderült, hogy a jelentések ellenére még bőven van pénz a szektorban, ezt azonban 2022 óta nem Németországban, hanem a világ másik végén fektetik be a gyártók – derült ki a Német Autóipari Szövetség (VDA) legfrissebb adataiból.

A VDA elnöke, Hildegard Müller évek óta figyelmeztet erre a kiáramlásra, amelynek eredményeképp párhuzamosan érkeznek a hírek a német gyárbezárásokról és a pazar kínai vagy indiai beruházásokról.
A szövetség vezetője néhány nappal ezelőtt még arról számolt be, hogy az autógyártók és a beszállítóipar tervezett beruházási volumene nőtt, a 2025 és 2029 közötti négyéves időszakra pedig
- 320 milliárd eurót terveznek kutatás-fejlesztésbe fektetni,
- és 220 milliárd eurót új üzemekbe vagy meglévő telephelyek felszerelésébe.
Ennek jelentős része azonban külföldre folyna, nem pedig a német telephelyekre, amelyek már nem versenyképesek.
Az összes beruházás enyhe többsége 2021-ig még Németországba áramlott, de azóta a tendencia a külföld javára változott. Ennek egyik oka a nem megfelelő telephelyi feltételek: a magas energiaárak és a magas bürokratikus költségek
– magyarázta Manuel Kallweit, a VDA vezető közgazdásza a Frankfurter Allgemeine német hírportálnak.
A német autóipari vállalatok kutatás-fejlesztési beruházásainak 70 százaléka 2008-ban még hazai projektekben valósult meg. Ez azonban 2023-ra – az utolsó évre, amelyről rendelkezésre állnak teljes statisztikák – mindössze 38 százalékra csökkent.
Német autóipar: nincs itt elég szakértelem!
A szektor távozásának legfontosabb okai évek óta ismertek: az orosz–ukrán háborút követő, illetve a globális feszültségekből származó energiaválság, valamint a szigorú szabályozások és a drága bürokrácia.
Az utóbbi időben azonban a gyártók újabb indokot is találtak a kivonulásukra. Szerintük Németországban – amely évszázadokig erről volt híres – nincs elég szakértelem. A vállalatok számára
- a digitalizált, modern kutatás-fejlesztésre a Szilícium-völgy vagy Kína;
- az olcsó összeszerelésre pedig a harmadik világ a legjobb helyszín;
- Németország és Európa pedig csak arra jó, hogy a nevével fémjelezze a termékeket.
A valódi probléma azonban az, hogy túl magasak a juttatás- és bérigények, valamint szabadságokból is többet kell adni – ezt egyrészt a szigorú szabályozások, másrészt az aktív szakszervezetek garantálják.
Német autóipar: dolgozóit sem kíméli a sportkocsigyártó: több ezer fős leépítést terveznek
Az autógyártó a szakadék széléről próbál visszatolatni. A Porsche katasztrofális eredményeinek közzététele után nemcsak a vezetőséget, hanem a munkaerőt is megtizedelnék.
Ajánlott videók

Buszgarázsban dől el a főváros sorsa: rendkívüli közgyűlést hirdetett Karácsony – a csőd szélén is vitatkozik, hiába nyújtana segítséget a kormány





