A legnagyobb amerikai kiskereskedelmi lánc, a Walmart megpróbálta kihasználni nyomásgyakorló erejét és rákényszeríteni a kínai beszállítóit, hogy vállalják át a vámháború terheit. Olyan választ kaptak, amihez nincsenek hozzászokva: kategorikus nemet.
Donald Trump további tíz százalékkal, összesen húsz százalékra emelte az összes kínai importcikkre kivetett tarifát, amire Peking válaszul nem csupán viszontvámokat, hanem exportkorlátozásokat is bevezetett.
A vámháború nagy nyomást helyez az amerikai kiskereskedelmi láncokra, köztük a Walmartra is, amely nagyon sok terméket importál Kínából és a lehető legalacsonyabb áron kínálja azokat az amerikai fogyasztóknak. Ezért is próbálta elérni a cég a beszállítóknál, hogy csökkentsék az árakat, de a kínai kormány erről hallani sem akar.
Szakértők szerint ha még az olyan óriások sem képesek engedményeket kicsikarni a kínaiaktól, és alacsonyan tartani az árakat, akkor a kisebb vállalatoknak erre semmi esélyük sincs.
A Walmart a CNN tudósítása szerint arra kérte néhány kínai partnerét, köztük konyhai eszközök és ruházati cikkek beszállítóit, hogy az amerikai vámok minden egyes fordulója esetén akár tíz százalékkal csökkentsék az árakat, mire
a pekingi kereskedelmi minisztérium bekérette a vállalat helyi képviselőit.
A cégnek most két választása van: vagy emeli az árakat, amivel vásárlók elvesztését és végső soron a nyereségét kockáztatja, vagy kivívja a kínai kormány haragját, ami egyik álmoskönyv szerint sem jó jel. Az egész ügy azt is igazolja, hogy nincs igaza sem az amerikai elnöknek, sem a pénzügyminiszterének, Scott Bessentnek, aki a múlt hónapban azt állította, hogy a kínai gyártók „le fogják nyelni a vámokat”, és „nem mennek fel az árak” a fogyasztók számára.
„A kínai kormány egyértelműen megüzente, hogy nem ők fogják megfizetni a vámokat, hanem az amerikai fogyasztók” – hangsúlyozta Thomas Hoenig, a George Mason Egyetem Mercatus Központjának kutatója, a Federal Bank of Kansas City korábbi elnöke.
A vámok és a velük járó drágulás pedig rosszkor jön, mert a legfrissebb adatok szerint megtorpant az amerikai fogyasztás, a vásárlók az utazáson, a lakásfelújításon, a ruházaton és még a rágcsálnivalón is spórolnak . A gyengülő fogyasztás pedig újabb jel arra, hogy lassul a világ legnagyobb gazdasága, talán már recesszió felé tart.
Elemzői becslések szerint a Walmart az árusított cikkek 20 százalékát szerzi be Kínából, így nem kockáztathatja a pekingi kormány haragját. Annál is kevésbé, mert a cég jelentős hálózattal rendelkezik Kínában, az övé például a Sam’s Club áruházlánc.
A Walmart kínai forgalma tavaly 16 százalékkal 17 milliárd dollárra nőtt,
így az ottani üzletmenetének is árthat az összecsapása a helyi hatalommal. (Egy dollár 370 forint.)
A Walmart azonban még így is jobb helyzetben van, mint a legtöbb amerikai vállalat, mert az eladott termékek kétharmada az Egyesült Államokban készül. Ráadásul több mint 70 országban van széles beszállítói bázisa, így nemcsak Kínára támaszkodik.
Michael Baker, a DA Davidson pénzügyi cég elemzője szerint
kivetendő vámoknak kisebb hatása lesz a cégre, mert ezekből az országokból kevesebbet importál, mint Kínából, és a kormányaik is kisebb valószínűséggel avatkoznak közbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.