BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy a baj, az amerikaiak már a rágcsálnivalón is spórolnak

A visszaesés már látszik a vállalati eredményeken. Az amerikaiak spórolnak, az infláció magasabbra hajtotta a rágcsálnivalók árát a többi élelmiszerénél.

Kevesebbet költenek az amerikaiak csipszre, édes és sós kekszekre, de nem azért, mert aggódnak az egészségükért, hanem azért, mert a tartósan magas infláció miatt ezek az áruk is túl drágák lettek, és sokan már nem engedhetik meg maguknak az apró kényeztetést sem.

Albuquerque,-,New,Mexico,-,Usa,05.,31.,2022,Biscuits infláció
Az infláció spórolásra kényszeríti az amerikaiakat / Fotó: Shutterstock

„A fogyasztók kevesebbet vásárolnak a nem alapvető cikkekből, minél többet akarnak kihozni minden egyes dollárból. Ez a nassolást is érinti” – nyilatkozta a CNN amerikai hírtelevíziónak Chris Costalgi, az NIQ alelnöke. A véleményét tényekre alapozza: a piackutató cég februári, ezer ember körében végzett felmérésének eredménye szerint 

a megkérdezettek 42 százaléka mondta azt, hogy a magasabb árak miatt kevesebb rágcsálnivalót vásárol.

Ez pedig már meglátszik az élelmiszeripari óriások eredményein is: 

  • a PepsiCo, 
  • a Campbell 
  • és a JM Smucker 

is a snackmárkák gyenge eladásáról számolt be az elmúlt hetek jelentéseiben.

Az amerikaiak spórolása nem csak a kis tételeket érinti

A PepsiCo, a Frito-Lay tulajdonosa szerint 3 százalékkal kevesebb rágcsálnivalót vásároltak az elmúlt negyedévben, „a sós és ízesített snack kategóriák alulteljesítettek” a többi csomagolt élelmiszerhez képest. A JM Smucker 5, a Campbell 2 százalékos csökkenésről számolt be, elismerve, hogy 

a snackeladások „elmaradtak a várakozásoktól”.

A Circana piackutató adatai szerint a február 23-val végződött időszakban összességében 0,3 százalékkal csökkent a sós rágcsálnivalók és az édes kekszek eladása is.

Grovetown,,Ga,Usa,-,08,06,23:,Walmart,Grocery,Store
Kevesebb rágcsálnivaló fogy / Fotó: Billy F. Blume Jr. / Shutterstock

A spórolás azonban nem csupán ezeket a kis tételeket érinti, hasonló a helyzet a nagyobb értékű cikkeknél, például a ruházatnál vagy a légi közlekedésnél is. Sok cég érzi már a kereslet lassulását, amelyet az inflációs félelmek, Donald Trump elnök importárukra kivetett vámtarifái és a bizonytalan tőzsde okoz.

Az amerikai kiskereskedelmi forgalom februárban a vártnál jóval kevésbé, csak 0,2 százalékkal bővült az előző hónaphoz képest, ami a vásárlók kifáradásának egyértelmű és aggasztó jele.

Az amerikai fogyasztók kiadása a csúcskategóriás áruházakat és az online platformokat is magában foglaló luxuspiacon 9,3 százalékkal zsugorodott az egy évvel korábbihoz képest, ami rosszabb, mint a januárban mért 5,9 százalékos visszaesés. Maga Trump sem zárta ki a recesszió esélyét, bár közgazdászok szerint egyelőre nincs ok temetni az amerikai gazdaságot.

Az infláció a rágcsálnivalók árát hajtja leginkább

A rágcsálnivalók ára a többi élelmiszernél gyorsabban nőtt, 2021 februárja óta 29 százalékkal az utóbbiak 23 százalékos emelkedéséhez képes. Egy 450 grammos csipsz egy dollárral kerül többe, mint négy éve. (Egy dollár 366,7 forint.) Aki nem bírja nélküle, az is átáll inkább az ismert – és drágább – márkákról a nagy kiskereskedelmi láncok saját márkás csipszeire.

A vásárlók visszavonulásának van pozitív hatása is, 

arra kényszeríti a nagy cégeket, hogy lemondjanak a felháborító zsugorinflációról.

A többek között a Lay’st és Doritost gyártó PepsiCo tavaly ősszel bejelentette, hogy növeli egyes csipsztermékeinek adagját, miután tavaly az Egyesült Államokban többször megkapta azt a vádat, hogy a termékeinek a kiszerelését jócskán visszavágta, azonban az árakat nem csökkentette.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.