Teljesen destabilizálhatják a brit autóipart és több tízezer ágazati munkahely megszűnését okozhatják az amerikai kormány által tervezett importvámok – áll az egyik tekintélyes londoni gazdaságpolitikai kutatóműhely szerdán bemutatott tanulmányában.
Az Institute for Public Policy Research (IPPR) 46 oldalas összeállítása kiemeli, hogy a Nagy-Britanniában gyártott autók 77,5 százaléka exportpiacokra kerül, és az évente gyártott mennyiség 12,5 százalékát az amerikai piac veszi fel.
Az IPPR modellszámításokra alapuló forgatókönyve szerint ha az amerikai kormány tartósan 25 százalékos vámot vet ki az importált személyautókra, az 25 ezer állás megszűnésével járhat a brit járműipari ágazatban.
Az IPPR tanulmánya hangsúlyozza, hogy a brit feldolgozószektor számára komoly jelentőségű az autóipar teljesítménye, mivel Nagy-Britanniában jelenleg 2811 vállalat foglalkozik autó- és részegységgyártással. Ezek a cégek csaknem 133 ezer alkalmazottat foglalkoztatnak, és összesített éves forgalmuk tavaly 70,3 milliárd font (33 750 milliárd forint) volt.
Az elemzés kiemeli azt is, hogy a járműipar a legnagyobb brit áruexportőr: az ágazat adta 2024-ben a teljes brit árukivitel 13,9 százalékát.
Az IPPR hangsúlyozza ugyanakkor, hogy a brit autóipar teljesítménye már az amerikai vámok bevezetése előtt is meredeken csökkent, és jelenleg az 1950-es évek eleje óta nem tapasztalt mélységekben jár.
Az elemzőműhely idézi a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) adatait, amelyek szerint tavaly nem egészen 780 ezer személyautót gyártottak Nagy-Britanniában, 55 százalékkal kevesebbet, mint a visszaesési folyamat első évében, 2016-ban.
Más elemzői prognózisok szerint az amerikai vámemelések komoly növekedési kockázatokat jelentenek a brit gazdaság egészére is.
A brit kormánynak hivatalos előrejelzéseket készítő elemzőműhely (OBR) modellszámításai azt mutatják, hogy ha az Egyesült Államok és a világ többi része közötti vámok viszonossági alapon 20 százalékponttal emelkednek, ennek nagy-britanniai hatása a 2026–2027-es pénzügyi évben tetőzne, és abban az évben a GDP értéke 1 százalékkal lenne alacsonyabb az arra az időszakra szóló jelenlegi alapeseti előrejelzésnél.
A Bank of England – a brit jegybank – idei első negyedévi pénzügypolitikai jelentésében a korábbi prognózis felére, 1,5 százalékról 0,75 százalékra rontotta a brit gazdaság idei egész éves növekedésére szóló előrejelzését.
Ez nem pusztán a Stellantis és a Volkswagen, hanem az európai ipar válsága – de van-e még kiút a reménytelen helyzetből?
Más-más történet a Stellantis és a Volkswagen mostani válsága, ám egy közös van bennük: együtt jelképezik az európai ipar hanyatlását. A lapunknak nyilatkozó iparszakértő nagyon borús képet festett: egyáltalán nem biztos, hogy minden hagyományos autóipari szereplő túléli az elektromos átállást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.