BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bemutatták a világ első robotlovát: ez forradalom lehet a közlekedésben, de van egy kis bökkenő – videó

A Kawasaki Heavy Industries formabontó látványtervvel állt elő. A robotló koncepciója kétségkívül látványos, megvalósíthatósága azonban felvet kérdéseket.

Újabb mérföldkő felé vágtat a robotika. A robotkutyák után az ember egy másik ősi négylábú barátja is fémtestet ölthet, ugyanis nemrég lehullt a lepel az első robotlóról. A Kawasaki Heavy Industries formabontó újdonsága, a Corleo egy kétüléses, négylábú robot, amelyet lovasa a testével irányít, és amely a mesterségesintelligencia-alapú látásának köszönhetően képes tájékozódni, és még zordabb terepen is megtalálja magának az utat.

robot
robotló, Kawasaki motorkerékpár
mesterséges intelligencia
Látványos megoldás a robotló, de nem mostanában utazhatunk vele / Fotó: Kawasaki Heavy Industries

Bár a Kawasaki első sorban a motorjairól ismert, és a robotló is kicsi arra hasonlít, az új koncepció nem kifejezetten a motorkerékpáros részlegtől származik.

Motorkerékpár, ló és robot

A New Atlas utánanézett a bemutatott Corleo robotló műszaki megoldásainak, s mint kiderült, hidrogén-üzemanyagcellákkal működő gépről van szó, amely elektromos meghajtással közlekedik. Bár a ló számít mintának, nem tipikus patás lábakkal, hanem egy csuklószerű megoldással látták el a gépet,

  • egyrészt a jobb ütésállóság érdekében,
  • másrészt amiatt, hogy a mozgékonyabbak legyen, és stabilabban meg tudjon kapaszkodni.

A kétfelé ágazó paták tapadós gumifalúak. A kengyelek állítható hosszúságúak lesznek, és a robotot meglovagló felhasználók széles köre számára komfortossá tehető lesz.

A közzétett látványvideókból is kiderül, hogy a Corleót elsősorban terepen való közlekedésre tervezték, ellátták olyan képességekkel, mint a szikláról sziklára ugrás és az egyenetlen terepen való vágtázás.

Ahogy a ló is önálló lény, saját érzésekkel és személyiséggel, úgy a robotló is képes az embertől független döntéseket hozni. A mesterséges intelligencia segítségével elemzi az előtte álló utat, és menet közben választja ki a lehető legbiztonságosabb lehetőségeket. 

Ugyanakkor elsődleges imputként a vezetője által adott jelekre reagál. A koncepció szerint a robotló közlekedése hasonlóan halk lenne, mint az elektromos autóké, egyrészt amiatt, hogy lovaglás élményét nyújtsa a felhasználónak motorozás élménye helyett, másrészt azért, hogy a természetben, erdőben közlekedéskor a nagy hang ne zavarja az élővilágot.

Nagyon távoli jövő lehet a robotló

Azt azonban fontos kiemelni, hogy a Kawasaki Corleo még tényleg csak koncepció szintjén létezik. Az eddig elkészített prototípus még csak állni és pózolni tud. A látványvideó szinte teljes egészében CGI technológia felhasználásával készült. Maga a Kawasaki is elismerte, hogy ez nem egy rövid távú fejlesztés, 

hanem a 2050-es mobilitási projektjük egyik eleme.

Többek között az sincs még kidolgozva, hogy a nagy sebességgel vágtató és szakadékokat átugró gép némelyik manőverénél hogyan tud a lovas a nyeregben maradni.

Lovagolható négylábúak már léteznek, az XPeng tavaly bemutatta a sajátját, de az messze elmarad a Kawasaki túlságosan is ambiciózus terveitől, hiszen csupán egy kisgyerekek által, sík terepen lovagolható kicsi unikornisról van szó, amely a robotkarral felszerelt farkával legfeljebb háromkilós tárgyat képes felemelni.

A kétségkívül látványos elképzelésről még nem tudni, mikor válhat valósággá. A hasonló eszközök, például robotkutyák magyarországi forgalmazásával foglakozó Infuze Technologies ügyvezetője, Körömi János a Világgazdaságnak elárulta, hogy egyelőre nem látják, hogy robotló-koncepció valósággá válik-e, és ha igen, mikor. Hozzátette, hogy jelenleg nem tervezik ebbe az irányba bővíteni a portfóliójukat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.