Van egy nagy autógyártó, amelyet Kína nem tud zsarolni a ritkaföldfémekkel
Az autóipari vállalatok teljes pánikban vannak egy vezérigazgató szerint a ritkaföldfémek kivitelével kapcsolatos kínai korlátozások okozta ellátási problémák miatt, van azonban egy nagy gyártó, amelyiknek nem kell aggódnia. A Hyundai legalább egy évre elegendő készletekkel rendelkezik a kulcsfontosságú alapanyagokból.

Peking áprilisban döntött úgy, hogy felfüggeszti a ritkaföldfémek és a hozzájuk kapcsolódó mágnesek széles körének exportját, bár azóta tett engedményeket: ideiglenes exportlicenceket bocsátott ki a vezető amerikai autógyártók számára szállító vállalatoknak, és a hétvégén közölte, hogy kész zöldfolyosót kialakítani az exportengedély-kérelmeknek, hogy felgyorsítsa az uniós vállalatok jóváhagyási folyamatait.
Az áprilisi korlátozás azonban világszerte felborította
- az autó-,
- a repülőgép-
- és a félvezetőgyártók,
- valamint a katonai beszállítók
számára kulcsfontosságú ellátási láncokat.
Frank Eckard, a németországi Troisdorfban működő Magnosphere mágnesgyártó vezérigazgatója szerint az elkeseredett autógyártók és alkatrész-beszállítók kétségbeesetten keresik az alternatív beszerzési forrásokat, mert július közepére leállhatnak mágnesellátás nélkül.
Az egész autóipar teljes pánikban van. Bármilyen árat hajlandók fizetni
– nyilatkozta Eckard a Reutersnek.
Az európai autóipari beszállítók szövetsége (CLEPA) a múlt héten közölte, hogy több üzem és gyártósor leállt a ritkaföldfémek hiánya miatt.
A Hyundai felkészült a ritkaföldfémek hiányára
A világ 3. számú autógyártójának, a Kiát is birtokló dél-koreai Hyundai Motor Groupnak azonban nem kell aggódnia, elegendő készletet halmozott fel, így számos versenytársánál jobb helyzetben van, „sokkal nagyobb a mozgástere” – értesült a Reuters egy belső forrásból.

Eszerint a Hyundai egyik befektetői kapcsolatokért felelős tisztviselője egy nem nyilvános beszélgetésen tudatta, hogy sikerrel jártak a vállalat erőfeszítései az ellátási láncok diverzifikálására és a beszerzés javítására, így
„legalább egy évig” fennakadások nélkül képes lesz elektromos járműveket vagy hibrid autókat gyártani.
A hírrel kapcsolatban a brit hírügynökség emlékeztetett, hogy korábban nem érkezett jelentés a dél-koreai autógyártó ritkaföldfém-készleteiről, és az sem világos, hogy az illetékes a Hyundai és a Kia által felhalmozott tartalékról beszélt-e, vagy a beszállítóiknál lévőket is tartalmazza.
Kína fegyverként használja monopolhelyzetét
A Reutersnek adott nyilatkozatában a Hyundai nem kívánt nyilatkozni a készletek konkrét részletekről vagy a beszerzési stratégiákról. „Folyamatosan értékeljük a piaci feltételeket a működési stabilitás biztosítása és a diverzifikált globális ellátási lánc fenntartása érdekében. A szokásos üzleti gyakorlatunk részeként megfelelő készletszinteket tartunk fenn a megszakítás nélküli termelés támogatására” – közölte a vállalat.

Azt mindenesetre érdemes megjegyezni, hogy Kína, Japán és Dél-Korea szorosabb együttműködésre készül, amelynek része a közös ellátási láncok erősítése, és a vámháború miatt felgyorsítja a három oldalú szabadkereskedelmi tárgyalásokat.
A ritkaföldfémek elengedhetetlenek a járművek, különösen az elektromos autók motorjának gyártásához. Kína adja a világ ritkaföldfémtermelésének mintegy 90 százalékát, és a monopolhelyzetét nem fél fegyverként használni.


