Az autóipari vállalatok teljes pánikban vannak egy vezérigazgató szerint a ritkaföldfémek kivitelével kapcsolatos kínai korlátozások okozta ellátási problémák miatt, van azonban egy nagy gyártó, amelyiknek nem kell aggódnia. A Hyundai legalább egy évre elegendő készletekkel rendelkezik a kulcsfontosságú alapanyagokból.
Peking áprilisban döntött úgy, hogy felfüggeszti a ritkaföldfémek és a hozzájuk kapcsolódó mágnesek széles körének exportját, bár azóta tett engedményeket: ideiglenes exportlicenceket bocsátott ki a vezető amerikai autógyártók számára szállító vállalatoknak, és a hétvégén közölte, hogy kész zöldfolyosót kialakítani az exportengedély-kérelmeknek, hogy felgyorsítsa az uniós vállalatok jóváhagyási folyamatait.
Az áprilisi korlátozás azonban világszerte felborította
számára kulcsfontosságú ellátási láncokat.
Frank Eckard, a németországi Troisdorfban működő Magnosphere mágnesgyártó vezérigazgatója szerint az elkeseredett autógyártók és alkatrész-beszállítók kétségbeesetten keresik az alternatív beszerzési forrásokat, mert július közepére leállhatnak mágnesellátás nélkül.
Az egész autóipar teljes pánikban van. Bármilyen árat hajlandók fizetni
– nyilatkozta Eckard a Reutersnek.
Az európai autóipari beszállítók szövetsége (CLEPA) a múlt héten közölte, hogy több üzem és gyártósor leállt a ritkaföldfémek hiánya miatt.
A világ 3. számú autógyártójának, a Kiát is birtokló dél-koreai Hyundai Motor Groupnak azonban nem kell aggódnia, elegendő készletet halmozott fel, így számos versenytársánál jobb helyzetben van, „sokkal nagyobb a mozgástere” – értesült a Reuters egy belső forrásból.
Eszerint a Hyundai egyik befektetői kapcsolatokért felelős tisztviselője egy nem nyilvános beszélgetésen tudatta, hogy sikerrel jártak a vállalat erőfeszítései az ellátási láncok diverzifikálására és a beszerzés javítására, így
„legalább egy évig” fennakadások nélkül képes lesz elektromos járműveket vagy hibrid autókat gyártani.
A hírrel kapcsolatban a brit hírügynökség emlékeztetett, hogy korábban nem érkezett jelentés a dél-koreai autógyártó ritkaföldfém-készleteiről, és az sem világos, hogy az illetékes a Hyundai és a Kia által felhalmozott tartalékról beszélt-e, vagy a beszállítóiknál lévőket is tartalmazza.
A Reutersnek adott nyilatkozatában a Hyundai nem kívánt nyilatkozni a készletek konkrét részletekről vagy a beszerzési stratégiákról. „Folyamatosan értékeljük a piaci feltételeket a működési stabilitás biztosítása és a diverzifikált globális ellátási lánc fenntartása érdekében. A szokásos üzleti gyakorlatunk részeként megfelelő készletszinteket tartunk fenn a megszakítás nélküli termelés támogatására” – közölte a vállalat.
Azt mindenesetre érdemes megjegyezni, hogy Kína, Japán és Dél-Korea szorosabb együttműködésre készül, amelynek része a közös ellátási láncok erősítése, és a vámháború miatt felgyorsítja a három oldalú szabadkereskedelmi tárgyalásokat.
A ritkaföldfémek elengedhetetlenek a járművek, különösen az elektromos autók motorjának gyártásához. Kína adja a világ ritkaföldfémtermelésének mintegy 90 százalékát, és a monopolhelyzetét nem fél fegyverként használni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.