Nehéz és drága lenne teljesíteni Donald Trump amerikai elnök kívánságát, és nádcukorral helyettesíteni a kukoricaszirupot édesítőszerként a Coca-Cola termékeiben és más üdítőkben, ráadásul súlyos csapást mérne az amerikai farmerekre.
Trump a héten jelentette be, hogy az italgyártó beleegyezett a fontos alapanyag lecserélésébe, amitől „jobb” a kedvenc itala. Egészségügyi minisztere, Robert F. Kennedy is erőszakos kampányt folytat az amerikai élelmiszerek és italok összetételének megváltoztatása érdekében, a cukor és a kukoricaszirup ellen, amelyet a táplálkozási szakértők egy része sem támogat.
A változás egyébként nem lenne új a Coca-Cola számára,
gyárt nádcukorral üdítőt más piacok, például Mexikó számára,
és ilyen italt „mexikóiként” az amerikai boltok egy részében is árulnak, emlékeztetett tudósításában a Reuters.
Az ugyanakkor nem egyértelmű, hogy a cég valóban beleegyezett a módosításba, a közleményükben csak annyit írtak, hogy értékelik Trump elnök lelkesedését a márka iránt és „hamarosan érkeznek részletek a cég új, innovatív kínálatáról”.
Iparági elemzők azonban az Egyesült Államokban értékesített többi kóla, valamint más italok és édességek összetételének megváltoztatása jelentős kiigazításokat igényelne a vállalatok ellátási láncában, mivel a kukoricaszirup és a cukor különböző gyártóktól származik. Ez a termékek címkézésének megváltoztatásával is járna, és többe kerülne.
„Az élelmiszer- és italipar éppen a költségek miatt kezdett el korábban kukoricaszirupot használni az Egyesült Államokban. Olcsóbb, mint a cukor” – emlékeztetett a hírügynökségnek nyilatkozva Ron Sterk, az alapanyagipar számára információkat nyújtó SOSland Publishing vezető szerkesztője.
A Kukoricafeldolgozók Szövetsége szerint a magas fruktóztartalmú szirup teljes kiiktatása az amerikai élelmiszer- és italellátásból akár vékánként (25,4 kilogrammonként) 34 centtel is csökkenthetné a kukorica árát, ami 5,1 milliárd dollár veszteséget eredményezne az agrártermelők számára.
Az ebből eredő gazdasági sokk vidéki munkahelyek megszűnéséhez vezetne és jelentős gazdasági következményekkel járna a közösségekre országszerte
– hangsúlyozták.
Trump bejelentése után azonnal zuhanni is kezdett az olyan nagy mezőgazdasági feldolgozók részvényárfolyama, mint az Archer-Daniels-Midland (ADM) és az Ingredion, amelyek a legnagyobb kukoricaszirup-gyártók közé tartoznak. Az ADM évente 4-4,5 milliárd font magas fruktóztartalmú kukoricaszirupot állít elő, ami a 2026-ra prognosztizált nyereség nagyjából hat-hét százalékát teszi ki.
Heather Jones, a Heather Jones Research elemzője szerint, ha a Coca-Cola átállítana a nádcukorra,
a költségnövekedés nagy valószínűséggel meghaladná az egymilliárd dollárt,
tekintettel a jelenlegi árkülönbségre és arra, hogy utóbbi ára a kereslet emelkedése miatt nagyon nagymértékben növekedne.
Jelentősen növelni kellene a cukornádimportot is, mivel az Egyesült Államokban mindössze 3,6 millió tonnát termesztenek évente, ennek a felét Floridában. Kukoricaszirupból viszont 7,3 millió tonnát állítanak elő mintegy 400 millió véka kukorica felhasználásával – ez a teljes megtermelt mennyiség 2,5 százaléka.
Tovább bonyolítja a helyzetet a vámháború, messze Brazília a világ legnagyobb cukornádtermesztője 43 millió tonnával – és Trump augusztus 1-jétől 50 százalékos importvámot készül kivetni az országra.
az exportőrök közül pedig a Világbank adatai szerint 2023-ban a 3. legnagyobb az Európai Unió volt – Indiát kivéve mindegyik jelentős vámtételre számíthat, ha nem sikerül időben megállapodni.
Ha ez nem lenne elég, a Coca-Cola független palackozói több száz olyan üzemegységgel rendelkeznek, amelyeket a magas fruktóztartalmú kukoricaszirup használatára terveztek, emlékeztetett James McDonnell, a CIL Management Consultants partnere.
McDonnell szerint az újratervezés további beruházásokat igényelne, és nem valószínű, hogy a palackozók vállalnák a költségeket. Áthárítanák a fogyasztókra – kérdés, milyen sikerrel és mekkora felháborodást váltana ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.