A legnagyobb orosz vállalatok kénytelenek csökkenteni a munkaidőt vagy a dolgozók számát, hogy megbirkózzanak a hazai kereslet elapadásával és az export meredek zuhanásával. Az ukrajnai háború és a nyugati szankciók súlya alatt még az orosz ipar óriásai is kezdenek összeomlani.
Az orosz gazdasági problémák már a dolgozók munkaidején is meglátszanak: a vasúttól a gyémántbányákig a legnagyobb ipari szereplők kénytelenek rövidíteni a munkahetet, vagy ideiglenesen elbocsátani dolgozókat.
A Cemros, az ország legnagyobb cementgyártója például négynapos munkahétre állt át az év végéig, hogy megtartsa 13 ezer alkalmazottját, miközben visszaesett a hazai építőipari kereslet, valamint nőtt a cementimport Kínából, Iránból és Fehéroroszországból.
Válságidőben ez egy létfontosságú intézkedés. Itt nemcsak a cégek túlélése, hanem teljes szektorok és így az orosz gazdaság fennmaradása a tét
– mondta a Cemros szóvivője, Sergej Koskin. Az iparági források szerint hasonló lépéseket tett a Gorkij Autógyár, a Kamaz és az Avtovaz is, miközben a vasút és a szén-, fém- és gyémántipar több vállalata is csökkentette a munkaórákat vagy a termelést.
A háttérben a gyenge belső kereslet, a magas kamatok, az erős rubel, a szankciók és az olcsó kínai importok kombinációja áll, miközben a GDP-növekedés idén várhatóan mindössze 1 százalék körül alakul.
Az állami statisztikák szerint a munkanélküliség rekordalacsony, 2,1 százalék, ugyanakkor a fizetési elmaradások augusztus végére 1,64 milliárd rubelre nőttek, több mint háromszorosára az előző év azonos időszakához képest.
Az ipari válság különösen érezhető a szén- és acéliparban. A Reuters értesülései szerint Szibériában, a Kuznyecki-medencében már 18 bányát zártak be, és a Mechel szénvállalat több bányáját leállította, miközben a dolgozók fizetése csökkent.
Az acéliparban a nagy gyárak egyelőre elkerülik a négynapos munkahét bevezetését, de a kiegészítő személyzetet folyamatosan csökkentik.
A jelek szerint a kormány kénytelen lesz célzott támogatásokkal, adóhalasztásokkal és szállítási kedvezményekkel enyhíteni a válságot, ahogy korábban is tette a 2008–2009-es globális pénzügyi válság és a 2022-es háborús helyzet idején. A kérdés most az, hogy a háborús gazdaság milyen gyorsan tud alkalmazkodni, és mennyire képes fenntartani a régiók ipari munkahelyeit a következő hónapokban.
Oroszország pánikban: leállást jelentett be az egyik legnagyobb járműgyár – utolérte őket az Európában pusztító válság
Lassul Oroszország autóipara, miközben a védelmi kiadásokra egyre többet fordít a kormány. Az orosz járműpiac egy újabb eleme jelentett be termeléslassítást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.