
Szegény románok: majdnem ezer dolgozót rúg ki a legnagyobb autógyár – egészen meglepő, melyik országba viszi inkább a termelést
Közel 1000 dolgozójától szabadulna meg a legnagyobb autógyártó Romániában – írta meg a helyi média.

A részletekről egyelőre annyit tudni, hogy mintegy 900 fővel csökkenteni akarja a dolgozók számát az Automobile Dacia. A francia tulajdonban levő részvénytársaság ráadásul nem kollektív elbocsátás, hanem önkéntes felmondások révén szeretné elérni a célját, amire különféle juttatásokkal ösztönzik az alkalmazottakat.
Románia: majdnem ezer dolgozót rúg ki a Dacia
Tavaly a vállalatnál még közel 11 ezer személy dolgozott. Csakhogy az Automobile Dacia évről-évre csökkenti az alkalmazottak számát:
- 2019-ben még közel 14 800-an dolgoztak a legnagyobb romániai autógyártónál,
- azóta minden évben csökkenő tendenciát mutatott a létszám.
De ezzel párhuzamosan a vállalati szakszervezet fizetésemelést szeretne, a tárgyalások most is folyamatban vannak. A dolgozók érdekvédelmi szervezete 2024-ben egyébként nettó 1000 lejes, ez mintegy 75 ezer forintnak felel meg jelenleg, béremelést szeretett volna elérni, amiből bruttó 700 lej, vagyis 50 ezer forint lett.
Ebbe az országba viszik Romániából a Dacia termelését
A Dacia dolgozói még így is a jólfizetett romániai munkavállalók közé tartoznak.
A cégnél a nettó minimálbér 4200 lej (315 ezer forint), a nettó átlagfizetés pedig 8 ezer lej (600 ezer forint) körül van.
Tény, hogy a Dacia személygépkocsik, kedvező ár/érték arányuknak köszönhetően sikeresek a nemzetközi piacon, amiben nagy szerepe van annak, hogy Romániában – más országokhoz képest, így Magyarországhoz képest is (Esztergomban a Szuzuki-gyár átlagfizetés például 900 ezer forint) – alacsonyak az autóipari bérek.
Tavaly az egy járműre jutó bérköltség nem érte el a 300 eurót (115 ezer forint), ami kisebb a mexikói, a török és a kínai mutatónál. Hiába.
Marokkóban még a románnál is alacsonyabbak a bérköltségek, ami a fő oka annak, hogy a Renault, az Automobile Dacia tulajdonosa, a romániai termelési kapacitás helyett
inkább az ottanit akarja növelni.
Francois Provost, a Renault vezérigazgatója nemrég az észak-afrikai országban járt, ahol memorandumot írt alá, melynek értelmében 2030-ig a nagyvállalat 7500 új munkahelyet teremt.
De nem csak a Dacia fogott leépítésbe. A Világgazdaság az elmúlt hetekben számolt be egy másik, szintén jelentős kirúgási hullámról, ami ugyancsak egy nagy román cégnél zajlik.
Ezrével rúgja ki a dolgozóit Ausztria egyik legnagyobb cége: óriási a baj Romániában
Az OMV Petrom körülbelül ezer munkahely megszüntetését tervezi Romániában, ebből 500 munkavállalót idén elbocsátottak. A leépítések célja, hogy a cég csökkentse kiadásait és a munkaerőt a megrendelésekhez igazítsa. A háttérben az osztrák anyacég súlyos döntése áll.



