Bevallotta a világ egyik legnagyobb autógyártója: maga alá temeti az elektromos átállás, inkább visszaáll a benzines modellekre – "Soha nem fognak pénzt termelni, váltanunk kell"
A Ford, amely 2023 óta 13 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el az elektromosjármű-üzletágában, bejelentette, hogy bővíti benzinüzemű járműveinek kínálatát, miközben hibrid és úgynevezett kiterjesztett hatótávolságú elektromos járművekre áll át, amelyek fedélzeti benzinmotorral rendelkeznek.

A cél a veszteséges eszközökből való kimenekülés, és az elektromos járművekre szánt tőke átcsoportosítása a nagyobb jövedelmezőségű modellekbe.
Ahelyett, hogy milliárdokat költenénk a jövőre, tudván, hogy ezek a nagy elektromos járművek soha nem fognak pénzt hozni, inkább irányt váltunk
– mondta Jim Farley, a Ford vezérigazgatója egy interjúban. „Most már eleget tudunk az amerikai piacról, nagyobb meggyőződéssel várjuk a csökkentett kibocsátású hajtásláncok második szakaszát” – tette hozzá.
A szabályozási változások és az amerikaiak részéről tapasztalható gyenge kereslet arra kényszeríti az amerikai autógyártókat, hogy feladják az elektromos járművek jövőjére való gyors átállás terveit.
A Ford, amely korábban nagyot fogadott az elektromos járművekre, most az iparág egyik legnagyobb üzleti változását hajtja végre.
A Ford elfordul több modelltől
A cég közölte, hogy továbbra is jó úton halad afelé, hogy 2027-re legyártson egy 30 ezer dolláros elektromos pickupot, amely az első lesz az alacsony költségű elektromos járművek új sorozatában. „Ez az amerikai elektromos stratégiánk lényege – mondta Farley. – Le kell szállnunk a géppel.”
A cég leállítja az F-150 pickup Lightning nevű elektromos változatának gyártását, ehelyett a teherautó megnövelt hatótávolságú változatát fogja gyártani.
A Ford közlése szerint 2030-ra globális eladásainak nagyjából felét hibridek, megnövelt hatótávolságú járművek és elektromos járművek fogják kitenni, szemben az idei 17 százalékkal. A hibridekre való áttérés világszerte felgyorsul, mivel ezeket a járműveket egyre megfizethetőbbnek és praktikusabbnak tekintik azok a fogyasztók, akik vonakodnak elköteleződni a tisztán elektromos járművek mellett.
A Ford bejelentette, hogy több ezer új alkalmazott felvételét tervezi az Egyesült Államokban,
az akkumulátorgyár mintegy 1600 dolgozóját elbocsátják, 2024-ben a Ford 5,9 milliárd dolláros nettó nyereségről és 185 milliárd dolláros bevételről számolt be.
A vállalat elfordulása a teljesen elektromos járművektől friss jel arra, hogy Amerika útjai – miután számos erőfeszítést tettek az átalakításukra – a közeljövőben is nagyjából úgy fognak kinézni, mint ma, a nagyszámú benzinüzemű autóval és teherautóval, valamint a hibridek egyre növekvő használatával.
Különösen a Biden-kormányzat igyekezett rávenni az autóipart az elektromos járművek teljes és gyors átvételére, de sok republikánus ellenállásába ütközött. Idén a Trump-kormányzat eltörölt néhányat a legszigorúbb tiszta levegőre és üzemanyag-takarékosságra vonatkozó előírások közül.
Ennyi volt: váratlanul bebukott Amerika legnagyobb akkumulátorgyár-beruházása
Még 2021-ben jelentették be, hogy 11,4 milliárd dollárt fektetnek be három amerikai akkumulátor-gigagyár felépítésébe. Akkoriban ez volt a Ford történetének legnagyobb gyártási beruházása. Csakhogy a projekt mostanra felbomlott, és ez immár végleges.
A Ford és a dél-koreai akkumulátorgyártó óriás, az SK On bejelentette, hogy megszüntetik a BlueOval SK néven futó, 11,4 milliárd dolláros közös akkumulátorgyártási vállalkozást, ami nagy felfordulást okoz az Egyesült Államok elektromosjármű-ellátási láncában.
A döntés értelmében a felek gyakorlatilag felosztják egymás között az eddig közösen épített, három hatalmas akkumulátorgyárat: a kentuckyi üzemek a Fordhoz kerülnek, míg a Tennessee állambeli létesítményt az SK On veszi át.


