A Wall Street-i csata óta már senkinek sem jut eszébe az alapkezelők „okos pénzét” szembeállítani a kisbefektetők „buta bankóival”. Olyannyira nem, a hedge fundok leszálltak a magas lóról, s immár a közösségi média bejegyzéseket kutatják, azt fürkészve, vajon mit lépnek a közeljövőben a redditorok.

A Bloomberg felmérése szerint a fedezeti alapok 85 százaléka és az eszközkezelők 42 százaléka követi napi szinten  a kiskereskedők üzenőfalakait. Sőt, a JPMorgan Chase tavaly szeptemberben új adatterméket vezetett be, mely információkat közöl arról, hogy az egyes befektetők milyen értékpapírokat vásárolnak és értékesítenek, valamint mely ágazatokról és részvényekről beszélnek a közösségi médiában. Jelenleg is félszáz kiemelt ügyfél teszteli a bankház innovatív termékét.

Fotó: JAKUB PORZYCKI / AFP

Miután az amerikai kisbefektetők az elmúlt évtized nagy részében tartózkodtak az aktív „tőzsdézéstől”, 2020-ban több mint 10 millió egyéni befektető nyitott új brókerszámlát és a JMP Securities becslése szerint tavaly gyorsult a folyamat, s további 15 millió amerikai regisztrálhatott. Míg a JPMorgan becslése szerint az egyéni befektetők az elmúlt 18 hónapban sokszor a napi kereskedési tevékenység több mint egyharmadát adták, a csúcsnapokon pedig a kereskedett részvények közel 40 százaléka ment át a kezükön.

Bár az elemzők most arra számítanak, hogy az idén rázósabbá váló részvénypiac kirostálja a kisbefektetőket. A hedge fundok fokozott figyelme mégis arra utal, hogy nem bíznak igazán ebben a prognózisban. És nem szeretnének újra olyan fájó veszteségeket elszenvedni,  mint a tavalyi GameStop őrület idején, amikor közösségi oldalakon együttműködő kicsik az egekbe hájpoltak fundamentálisan értéktelen részvényeket.