A Rivian Automotive elektromos járműgyártó részvényárfolyama 7,3 százalékot zuhant a hétfői New York-i tőzsdei kereskedésben, ez volt az „ára” annak a pénteki gyászos bejelentésnek, hogy a cég gyakorlatilag valamennyi eddig gyártott autóját visszahívja műszaki rendellenességek miatt, ráadásul elemzők szerint valószínűsíthető, hogy a 2023-as üzleti évre tervezett termelési számait sem tudja tartani.

Elon Musk sells nearly $7 billion worth of Tesla shares: document, A Rivian R1T electric pickup truck sits parked outside a Tesla Inc. location in Hawthorne, California, on August 9, 2022. - Elon Musk has sold nearly $7 billion worth of Tesla shares, according to legal filings published August 9, 2022, amid a high-stakes legal battle with Twitter over a $44 billion buyout deal. (Photo by Patrick T. FALLON / AFP) Tesla-business-US-TRANSPORT-AUTOMOBILE-TESLA-Musk-shares-compute
Fotó: Patrick T. Fallon / AFP

A negatív hírek 2 milliárd dollárt nyestek le a tőzsdén tavaly novemberben nagy felhajtás mellett debütált amerikai járműgyártó piaci kapitalizációjából, amely ezzel 31,1 milliárd dollárra zsugorodott. Viszonyításképpen a Renault-csoport értéke ennek az egynegyede, a Fiattól a Peugeot-n, a Citroenen, az Opelen át a Chryslerig húzódó márkapalettát felvonultató Stellantisé pedig csak 6 milliárddal több ennél, ahogy a Ford is csak 14, a General Motors pedig 16 milliárd dollárral ér többet nála. A túlértékeltség és a teljesítmény között persze nincs mindig szerves összefüggés, ez az autóiparban különösen tisztán megmutatkozik.

A Rivian árfolyama
 

Miután a Rivian járművei egy platformra épülnek, ezért valamennyi modelljét – R1T, R1S és EDV – vissza kellett rendelnie átvizsgálásra a szakszervizeibe az első felső lengőkart és a tengelycsuklót összekötő rögzítőelem hibája miatt. Amennyiben ez utóbbi nincs megfelelően meghúzva, akkor mechanikai hatásra meglazulhat és a legrosszabb esetben kormányozhatatlanná válhat a jármű. 

A cég a harmadik negyedév végéig összesen 13 198 villanyautót értékesített, közülük a hibával érintett mind a 12 212 jármű tulajdonosát értesítették, ahogy a közlekedésbiztonságiakat is. 

Öröm az ürömben, hogy a kockázati tényezőt időben kiszűrték,

emiatt nem következett be baleset, továbbá az, hogy a gyártó szerint inkább elővigyázatosságról van szó, talán minden századik Riviannál léphet fel a hiba.

Rázással, rezgéssel, kotyogással és különös zajjal járó „hibaüzenettel” hét panaszbejelentés érkezett hozzájuk, ezután rendelték el a tömeges visszahívást, amelyet igyekeznek ütemezve, egy hónapon belül végrehajtani. Maga az ellenőrzés pár percet vesz csak igénybe. 

Arról nem szólnak a hírek, hogy az okozott kellemetlenségért mivel kárpótolja ügyfeleit a Rivian. Az autógyártó egyébként májusban már 500 autóját kénytelen volt visszarendelni, akkor a légzsákokkal akadt némi probléma. 

Az Amazon és a Ford érdekeltségébe tartozó Rivian kapcsán az elemzők is aggodalmukat fejezték ki. Az RBC Capital Marketsnél úgy látják, hogy 

a Riviannak nehézségei adódnak mind a motorok, mint az akkumulátorok beszerzésénél,

de a gyártás felfuttatását célzó, elhúzódó kapacitásbővítő beruházás során is váratlan szüneteket kell elrendelniük, ami viszont a jövő évi termelési terveik teljesítését veszélyezteti. A Wedbush Securities elemzői szerint a visszahívás foltot ejt ugyan a Rivian hírnevén, de ettől függetlenül az idei évre a piac által várt 23 590 darabos darabos gyártási teljesítményt komolyan semmi sem veszélyezteti.

Kellemetlen viszont az a friss hír, miszerint az ötmilliárd dolláros költséggel épülő új georgiai gyártóbázis finanszírozásában űr keletkezett azzal, hogy egy helyi bíróság elutasította a vállalat és az állam gazdaságfejlesztési minisztériumának közös javaslatát, amely különböző formában összesen 1,5 milliárd dolláros támogatást nyújtott volna a beruházáshoz. A fellebbezés borítékolható.