A tengeri luxusutazásokra szakosodott Carnival a 2019-es, rekordokat hozó év után nagy reményekkel indította a következő évet, amely – ahogy a teljes szektornak – katasztrofálisra sikeredett számára. A koronavírus-járvány tavaszi kitörésével a nagy körutazásoknak befellegzett, hajóikat nem fogadták az üdülőparadicsomokban, nem köthettek ki, a karantén alá helyezett óceánjáróikon pedig aratott a halál. 

NEW YORK, US - JULY 15: An aerial view of cruise ship "Carnival Magic" sailing up the Hudson River in front of the skyline of Manhattan, New York City on July 15, 2022. The ship normally sails from Port Canaveral (Orlando), Miami, Norfolk, New York, and sails to Bahamas, Bermuda, Canada/New England, Caribbean for holidays between 2-9 days. A Carnival cruise features day and nighttime entertainment like stage shows, musical performances, deck parties, casinos and more. Lokman Vural Elibol / Anadolu Agency
A Carnival tizedével csökkentette óceánjáróinak számát, utasszállító kapacitása viszont nem változott.
Fotó: AFP

A Carnival egy évre leállt, majd az újraindulást részvénykibocsátással és hatalmas hitelfelvétellel próbálta megalapozni, hosszú távú adósságállományát 32 milliárd dollár fölé srófolva. Ennek a leépítése, de maga a törlesztése is emberfeletti erőfeszítéssel jár, ahogy a hitelfeltételek a kamatemelési hullám következményeként megszigorodtak. 

A masszívan veszteséges Carnival 11 százalékkal csökkentette világjáró hajóinak flottáját, megvált a nagy fogyasztású és korszerűtlenebb monstrumoktól. Időközben több hajóját nagyobbra cserélte, így végeredményben nagyjából ugyanannyi utast tud szállítani, mint 2019-ben. Csakhogy 

a hajók megtöltése egyrészt a kínai Covid-korlátozások, másrészt a világgazdasági fenyegetése miatt nehézségekbe ütközik. 

A Carnival kormánykereke augusztusban került az új vezérigazgató, Josh Weinstein kezébe, rá hárul a feladat, hogy az egzotikus hajóutakat olyan áron értékesítse, hogy azzal nyereséges vizekre tudjanak evezni. A december közepi adatok szerint Észak-Amerikából és Ausztráliából rendben jönnek a foglalások, de Európa és Ázsia nagy lemaradásban van a 2019-es szinthez képest. 

A Carnival hosszú távú adósságállománya
 

Kontinensünkön az oroszok Ukrajna ellen indított háborúja nyomában járó gazdasági visszaesés miatt aligha javulhat a helyzet, viszont a karanténből kiszabaduló kínaiak milliói újra világot akarnak látni, ami kapóra jöhet a Carnivalnak. Ahogy a részvényeseknek is, akik még mindig az utóbbi három év 80 százalékos árfolyamzuhanásán szomorkodnak. Benjamin Chaiken, a Credit Suisse Securities elemzője szerint nem alaptalanul, a világgazdasági helyzet ugyanis szerinte nem sok jóval kecsegtet, és annak is alacsony a valószínűsége, hogy a Carnival 2023-ban révbe ér.

A műhús még nem bizonyult bombaüzletnek

A műhúsgyártás úttörője, az amerikai Beyond Meat még rosszabb helyzetben van, részvényárfolyama három év alatt 95 százalékkal zuhant. Az újdonság varázsa már a múlté, a növényi anyagból mesterséges úton előállított hús jellegű készítmények iránti étvágyat az Ethan Brown vezette csapatnak nem sikerült felkeltenie. 

A magyar piacon mutatóban kapható Beyond Meat termékek alacsony tápértékükről és magas árukról ismertek. Ez utóbbi a fő célpiacon, Észak-Amerikában még nem lett volna baj, de a fogyasztási szokások átállításával, alternatív receptek meghonosításával próbálkozó 

nagy amerikai gyorsétteremláncok étlapján sem tudtak tartósan megmaradni a Beyond Meat termékek. 

Eközben a céget számos botrány is sújtotta, vezérigazgatóját garázdaság miatt egy időre letartóztatták, pennsylvaniai üzemében lisztériával szennyezett műhúsokat találtak egyéb biztonsági problémákkal súlyosbítva. 

MIAMI, FLORIDA - NOVEMBER 21: Beyond Meat products, including breakfast sausage, steak, chicken tenders, and beef crumbles, share freezer space with Gardein plant-based food in a grocery store on November 21, 2022 in Miami, Florida. Beyond Meats stock has slumped nearly 83 percent in the past year as the company is losing money and amassing debt.
A bolti műhúseladások egyelőre nem váltották be a hozzájuk fűzött vérmes reményeket.
  Fotó: Joe Raedle / Getty Images

A Beyond Meat felső vezetésének prominensei is vették a kalapjukat, a cég két lépcsőben 20 százalékos létszámleépítéssel reagált a költségek megszaladására. Műhús vagy sem, a dögkeselyűk mindenesetre már köröznek a Beyond Meat gyártóbázisai felett, 

a esésére játszó spekulánsok 40 százalékos shortállományt építettek ki, ami sok jóval nem kecsegtet,

hacsak a mémrészvényeket felkaroló Reddit-közösség nem nyúl a hónuk alá. 

Eközben Ethan Brown azt jövendöli, hogy 2023 második felében végre pozitív lesz a cash flow, ám ebben az elemzők nem igazán hisznek, mert ahhoz a megrendeléseket, szállításokat stabilizálni kellene, ennek meg nem mutatkoznak a jelei. 

A Beyond Meat árfolyama
 

A vállalatnak a harmadik negyedév végén 390 millió mobilizálható dollárja volt, ehhez képest viszont már egymilliárd dollár felett jár az adósságállománya.

Rárohad a raktárkészlet a Carvanára

A Carvana számára márciusban érkezik el az igazság pillanata. Az amerikai online használtautó-kiskereskedőnek akkor kell kifizetnie a 2029-es lejáratú kötvényei után esedékes kamatot. Ha fizetni tud, az egyértelmű jelzés arra, hogy a hitelezői még bíznak a Carvana talpra állításában, és azt adósságainak átütemezésével elő is segítik.

Ha nem, akkor a Carvanából – rossz szóviccel élve – Carnincsa válik, s jön a csőd Joel Levington, a Bloomberg Intelligence elemzője szerint, aki úgy látja, 

a Carvana az élénk autópiaci kereslet idején agresszív – hitelből történő – vásárlásai révén erősen túlméretezett használtautó-készletet épített fel, 

ám amikor az autógyártók beszállítói problémái enyhültek, és a gyártás és vele a kínálat normalizálódott, a raktárkészlet a nyakán maradt. 

Tetézte a gondjait, hogy az és az emelkedő kamatlábak miatt az alacsonyabb jövedelmű fogyasztók számára kevésbé volt megfizethető az autóvásárlás. Még azzal is, hogy az utóbbi egy évben a használtautó-piaci árak átlagosan 14 százalékkal csökkentek. A Manheim autóárverési nagykereskedést üzemeltető Cox Automotive-nál arra számítanak, hogy 

árerózió jellemzi majd a 2023-as évet is, azaz mindent egybevetve a Carvana helyzete nem túl rózsás. 

Mindenesetre a vállalat vezetése folyamatosan keresi a kiutat, s tárgyal a legnagyobb hitelezőivel adósságai átütemezéséről. Hogy sikerrel jár-e, arról nem tudni, de az nem sok jót sejtet, hogy az ominózus kötvényekkel már 50 cent alatt kereskednek.

Babrál a DNS-sel, kibabrál a befektetőkkel a Verve 

A Verve Therapeutics röpke másfél éves tőzsdei pályafutását 52 százalékos zuhanás jellemezte, ezen belül hullámhegyek és hullámvölgyek váltogatták egymást attól függően, hogy az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóság (FDA) épp aktuális megállapításaira miként reagáltak a befektetők. 

A biotechnológiai társaság esélyei nem túl jók azóta, hogy az FDA novemberben leállította a vállalat vezető gyógyszerének a vizsgálatát. 

Arra kér pluszinformációkat, hogy az emberi DNS szerkesztésével a súlyos betegségeket kiszűrő megoldásuk az utódokra milyen hatással lesz, a DNS-láncban végzett átalakítás öröklődik-e, s ha igen, akkor hogyan. Amíg ezekre a kérdésekre nem kapnak kimerítő és kielégítő választ, addig nem folytatódhat az FDA-vizsgálat. 

A Verve idei éve az erre adandó válaszok megtalálása jegyében zajlik majd. A biotechnológiai társaság kutatásaiban első körben a magas koleszterinszint egy öröklött formájával rendelkező emberekre fókuszál, világszerte 31 millió ember egészsége függ attól, hogy sikerrel jár-e. 

Ha igen, akkor bombaüzletet csinált a Verve, ha nem, akkor számos, kudarcot valló biotech céghez hasonlóan jobblétre szenderülhet.

 Mindenesetre a Verve finanszírozása 2025-ig – saját bevallása szerint – biztosítva van.

Rövidzárlat a villanyautós startupoknál

Aggódhatnak a villanyautó-gyártó startupok részvényesei is. Fogytán van ugyanis az ígéretes ötletekkel, látványos innovációkkal tőzsdére vitt startupok által összekalapozott pénz. Az elektromosautó-gyártásban érdekelt amerikai vállalkozások 2020-ban és 2021-ben 

több mint 10 milliárd dollárt gyűjtöttek az őket felvásároló tőzsdei kagylótársaságok (SPAC) közvetítésével.

2022 azonban már a nehézségekről szólt legtöbbjük esetében, főleg arról, mennyire alulbecsülték az autógyártás megindításához szükséges invesztíció forrásigényét. Az emelkedő kamatlábak, a borúsabb tőkepiaci hangulat, a kockázatkerülés előtérbe helyeződése is ellenük játszott. 

A startupok közül elsőként júniusban az Electric Last Mile Solutions (ELMS) dobta be a csavarkulcsot, s kezdeményezte a felszámolását. 

Őt követte december elején a kínai hátterű Niutron, amely 24 ezer ügyféltől beszedte ugyan az előleget, de egy fia autót sem szállított le, mivelhogy nem volt miből. Elemzők a tendencia folytatódását várják, s a következő delikvens személyét találgatják. A Canoo és a Faraday Future már megkongatta a vészharangot, több százmillió dollárt kell összegyűjteniük ahhoz, hogy tovább álmodhassanak. 

The Lordstown Motors Corp. Endurance electric pickup truck sits on stage during an unveiling event in Lordstown, Ohio, U.S., on Thursday, June 25, 2020. The Trump administration is counting on Lordstown Motors to salvage political capital lost when GM decided to abandon the Ohio plant last year.
A Lordstown Motors mögül kihátrált legfontosabb partnere, a General Motors.
Fotó: Matthew Hatcher / Bloomberg via Getty Images

A Lordstown Motorst tavaly magára hagyta fő támogatója, a General Motors, de a luxuskategóriát képviselő Fisker és a szaúdi állami vagyonalapot a részvényesei között tudó Lucid Motorsnál sem megy minden flottul. Igaz, az utóbbi esetében a petrodollárokkal még mindig meg lehet olajozni a nyikorgó gépezetet, csak akarat kell hozzá.