A tengeri luxusutazásokra szakosodott Carnival a 2019-es, rekordokat hozó év után nagy reményekkel indította a következő évet, amely – ahogy a teljes szektornak – katasztrofálisra sikeredett számára. A koronavírus-járvány tavaszi kitörésével a nagy körutazásoknak befellegzett, hajóikat nem fogadták az üdülőparadicsomokban, nem köthettek ki, a karantén alá helyezett óceánjáróikon pedig aratott a halál.
A Carnival egy évre leállt, majd az újraindulást részvénykibocsátással és hatalmas hitelfelvétellel próbálta megalapozni, hosszú távú adósságállományát 32 milliárd dollár fölé srófolva. Ennek a leépítése, de maga a törlesztése is emberfeletti erőfeszítéssel jár, ahogy a hitelfeltételek a kamatemelési hullám következményeként megszigorodtak.
A masszívan veszteséges Carnival 11 százalékkal csökkentette világjáró hajóinak flottáját, megvált a nagy fogyasztású és korszerűtlenebb monstrumoktól. Időközben több hajóját nagyobbra cserélte, így végeredményben nagyjából ugyanannyi utast tud szállítani, mint 2019-ben. Csakhogy
A Carnival kormánykereke augusztusban került az új vezérigazgató, Josh Weinstein kezébe, rá hárul a feladat, hogy az egzotikus hajóutakat olyan áron értékesítse, hogy azzal nyereséges vizekre tudjanak evezni. A december közepi adatok szerint Észak-Amerikából és Ausztráliából rendben jönnek a foglalások, de Európa és Ázsia nagy lemaradásban van a 2019-es szinthez képest.
Kontinensünkön az oroszok Ukrajna ellen indított háborúja nyomában járó gazdasági visszaesés miatt aligha javulhat a helyzet, viszont a karanténből kiszabaduló kínaiak milliói újra világot akarnak látni, ami kapóra jöhet a Carnivalnak. Ahogy a részvényeseknek is, akik még mindig az utóbbi három év 80 százalékos árfolyamzuhanásán szomorkodnak. Benjamin Chaiken, a Credit Suisse Securities elemzője szerint nem alaptalanul, a világgazdasági helyzet ugyanis szerinte nem sok jóval kecsegtet, és annak is alacsony a valószínűsége, hogy a Carnival 2023-ban révbe ér.
A műhús még nem bizonyult bombaüzletnek
A műhúsgyártás úttörője, az amerikai Beyond Meat még rosszabb helyzetben van, részvényárfolyama három év alatt 95 százalékkal zuhant. Az újdonság varázsa már a múlté, a növényi anyagból mesterséges úton előállított hús jellegű készítmények iránti étvágyat az Ethan Brown vezette csapatnak nem sikerült felkeltenie.
A magyar piacon mutatóban kapható Beyond Meat termékek alacsony tápértékükről és magas árukról ismertek. Ez utóbbi a fő célpiacon, Észak-Amerikában még nem lett volna baj, de a fogyasztási szokások átállításával, alternatív receptek meghonosításával próbálkozó
nagy amerikai gyorsétteremláncok étlapján sem tudtak tartósan megmaradni a Beyond Meat termékek.
Eközben a céget számos botrány is sújtotta, vezérigazgatóját garázdaság miatt egy időre letartóztatták, pennsylvaniai üzemében lisztériával szennyezett műhúsokat találtak egyéb biztonsági problémákkal súlyosbítva.
A Beyond Meat felső vezetésének prominensei is vették a kalapjukat, a cég két lépcsőben 20 százalékos létszámleépítéssel reagált a költségek megszaladására. Műhús vagy sem, a dögkeselyűk mindenesetre már köröznek a Beyond Meat gyártóbázisai felett,
hacsak a mémrészvényeket felkaroló Reddit-közösség nem nyúl a hónuk alá.
Eközben Ethan Brown azt jövendöli, hogy 2023 második felében végre pozitív lesz a cash flow, ám ebben az elemzők nem igazán hisznek, mert ahhoz a megrendeléseket, szállításokat stabilizálni kellene, ennek meg nem mutatkoznak a jelei.
A vállalatnak a harmadik negyedév végén 390 millió mobilizálható dollárja volt, ehhez képest viszont már egymilliárd dollár felett jár az adósságállománya.
Rárohad a raktárkészlet a Carvanára
A Carvana számára márciusban érkezik el az igazság pillanata. Az amerikai online használtautó-kiskereskedőnek akkor kell kifizetnie a 2029-es lejáratú kötvényei után esedékes kamatot. Ha fizetni tud, az egyértelmű jelzés arra, hogy a hitelezői még bíznak a Carvana talpra állításában, és azt adósságainak átütemezésével elő is segítik.
Ha nem, akkor a Carvanából – rossz szóviccel élve – Carnincsa válik, s jön a csőd Joel Levington, a Bloomberg Intelligence elemzője szerint, aki úgy látja,
a Carvana az élénk autópiaci kereslet idején agresszív – hitelből történő – vásárlásai révén erősen túlméretezett használtautó-készletet épített fel,
ám amikor az autógyártók beszállítói problémái enyhültek, és a gyártás és vele a kínálat normalizálódott, a raktárkészlet a nyakán maradt.
Tetézte a gondjait, hogy az és az emelkedő kamatlábak miatt az alacsonyabb jövedelmű fogyasztók számára kevésbé volt megfizethető az autóvásárlás. Még azzal is, hogy az utóbbi egy évben a használtautó-piaci árak átlagosan 14 százalékkal csökkentek. A Manheim autóárverési nagykereskedést üzemeltető Cox Automotive-nál arra számítanak, hogy
árerózió jellemzi majd a 2023-as évet is, azaz mindent egybevetve a Carvana helyzete nem túl rózsás.
Mindenesetre a vállalat vezetése folyamatosan keresi a kiutat, s tárgyal a legnagyobb hitelezőivel adósságai átütemezéséről. Hogy sikerrel jár-e, arról nem tudni, de az nem sok jót sejtet, hogy az ominózus kötvényekkel már 50 cent alatt kereskednek.
Babrál a DNS-sel, kibabrál a befektetőkkel a Verve
A Verve Therapeutics röpke másfél éves tőzsdei pályafutását 52 százalékos zuhanás jellemezte, ezen belül hullámhegyek és hullámvölgyek váltogatták egymást attól függően, hogy az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóság (FDA) épp aktuális megállapításaira miként reagáltak a befektetők.
A biotechnológiai társaság esélyei nem túl jók azóta, hogy az FDA novemberben leállította a vállalat vezető gyógyszerének a vizsgálatát.
Arra kér pluszinformációkat, hogy az emberi DNS szerkesztésével a súlyos betegségeket kiszűrő megoldásuk az utódokra milyen hatással lesz, a DNS-láncban végzett átalakítás öröklődik-e, s ha igen, akkor hogyan. Amíg ezekre a kérdésekre nem kapnak kimerítő és kielégítő választ, addig nem folytatódhat az FDA-vizsgálat.
A Verve idei éve az erre adandó válaszok megtalálása jegyében zajlik majd. A biotechnológiai társaság kutatásaiban első körben a magas koleszterinszint egy öröklött formájával rendelkező emberekre fókuszál, világszerte 31 millió ember egészsége függ attól, hogy sikerrel jár-e.
Ha igen, akkor bombaüzletet csinált a Verve, ha nem, akkor számos, kudarcot valló biotech céghez hasonlóan jobblétre szenderülhet.
Mindenesetre a Verve finanszírozása 2025-ig – saját bevallása szerint – biztosítva van.
Rövidzárlat a villanyautós startupoknál
Aggódhatnak a villanyautó-gyártó startupok részvényesei is. Fogytán van ugyanis az ígéretes ötletekkel, látványos innovációkkal tőzsdére vitt startupok által összekalapozott pénz. Az elektromosautó-gyártásban érdekelt amerikai vállalkozások 2020-ban és 2021-ben
több mint 10 milliárd dollárt gyűjtöttek az őket felvásároló tőzsdei kagylótársaságok (SPAC) közvetítésével.
2022 azonban már a nehézségekről szólt legtöbbjük esetében, főleg arról, mennyire alulbecsülték az autógyártás megindításához szükséges invesztíció forrásigényét. Az emelkedő kamatlábak, a borúsabb tőkepiaci hangulat, a kockázatkerülés előtérbe helyeződése is ellenük játszott.
A startupok közül elsőként júniusban az Electric Last Mile Solutions (ELMS) dobta be a csavarkulcsot, s kezdeményezte a felszámolását.
Őt követte december elején a kínai hátterű Niutron, amely 24 ezer ügyféltől beszedte ugyan az előleget, de egy fia autót sem szállított le, mivelhogy nem volt miből. Elemzők a tendencia folytatódását várják, s a következő delikvens személyét találgatják. A Canoo és a Faraday Future már megkongatta a vészharangot, több százmillió dollárt kell összegyűjteniük ahhoz, hogy tovább álmodhassanak.
A Lordstown Motorst tavaly magára hagyta fő támogatója, a General Motors, de a luxuskategóriát képviselő Fisker és a szaúdi állami vagyonalapot a részvényesei között tudó Lucid Motorsnál sem megy minden flottul. Igaz, az utóbbi esetében a petrodollárokkal még mindig meg lehet olajozni a nyikorgó gépezetet, csak akarat kell hozzá.