Szakadozik a vonal a világ harmadik legnagyobb mobilszolgáltatójánál, a brit Vodafone-nál, amely legfontosabb európai piacain visszaesést könyvelhetett el üzleti évének tavaly decemberrel zárult harmadik negyedében. A szolgáltatási bevételeinek 30 százalékát német piacon organikus alapon 1,8 százalékkal, 2,88 milliárd euróra csökkent a bevétele, Olaszországból 3,3, százalékos (1,07 milliárd euró), Spanyolországból 8,7 százalékos forgalomesésről (858 millió euró) számoltak be. 

Az új iPhone promóciós csomagjainak köszönhetően 94 ezer új előfizetőt szerzett október és december között hazai piacán a Vodafone. Fotó: Justin Tallis

Egyedül hazai pályán, Nagy-Britanniában mutattak fel markáns, 5,4 százalékos pluszt 

(1,33 milliárd euró), ám az ottani túltelített és sokszereplős piacon a 6,9 százalékos tavaly tavaszi csúcsról fokozatosan csökken a növekedés dinamikája. Törökországban viszont 52,9 százalékos pluszforgalmuk volt az egy évvel korábbihoz képest, ám a száz százalékot nyaldosó inflációt tekintve ez aligha nevezhető komoly teljesítménynek. Amúgy ez a piac csupán fél százalékot képvisel a csoport teljes forgalmában. 

S hogy bajok lehetnek a cégnél, mi sem igazolja jobban, mint hogy az afrikai teljesítményükkel kell büszkélkedniük. 

Igaz, ez nem lebecsülendő, hiszen a dél-afrikai központú leányvállalatuk, a Vodacom a kontinens 32 országában van jelen internet- és mobilszolgáltatásaival, s a tárgyidőszakban odahaza 3,5 százalékkal bővítette forgalmát (1,23 milliárd euró). Az egyéb országkategóriába sorolt Ghána, Egyiptom és Törökország együttesen 34,1 százalékos pluszt mutatott fel (802 millió euró), de ebben a fent említett hiperinflációs hatások közrejátszottak.

A Vodafone árfolyama 2,6 százalékot esett a gyenge forgalmi adatokra reagálva

Mindent összevetve organikus alapon a vártnál csekélyebb, 1,8 százalékos bővülést ért el a Vodafone csoport, 11,68 milliárd eurós összbevétellel. Az előző negyedévben még 2,5 százalékos bővülést regisztráltak. Nyereségadatot ezúttal nem közöltek, azt a május 16-án publikálandó éves jelentésükre tartogatják. 

A negyedév krónikájában három mérföldkövet említenek, a magyar leányvállalat 660 milliárd forintért (1,7 milliárd euró) történt és kedden hivatalosan is lezárult eladását a magyar állam és a 4iG alkotta duónak, az egyiptomi Vodafone csatlakozását a Vodacom csoporthoz és az adótorony-üzemeltető társaságuk, a frankfurti tőzsdére vitt Vintage Towers portfóliójának bővítését.

Margherita Della Valle, a Vodafone csoport ügyvezető vezérigazgatója megerősítette a márciussal záruló üzleti évre célként kitűzött 15-15,2 milliárd eurós kiigazított EBITDA-célt, egyben az európai szerény teljesítményükre válaszul önkritikusan elismerte, hogy bőven van teendőjük a minőségi szolgáltatásnyújtás területén. 

A csoport vezetését Nick Readtől két hónapja átmeneti időszakra átvevő Della Valle megígérte, hogy előfizetői táboruk további lemorzsolódását elkerülendő többet tesznek ügyfeleik megtartásáért és kiszolgálásáért, az ehhez szükséges reformfolyamatot már el is indították. Ennek keretében egyszerűsítik a vállalati struktúrájukat, s az eddigieknél sokkal nagyobb önállóságot adnak az egyes országokban működő leányaiknak, hogy azok a helyi igényekhez és a verseny követelményeihez igazítsák árpolitikájukat és kínálatukat. 

A cél, hogy idővel a leányok teljes önállóságot kapjanak. 

A csoport rövid távon egymilliárd eurós költségcsökkentési programot indított, aminek a felére már vannak elképzelések, 

de ezeket Della Valle nem osztotta meg a közvéleménnyel. A programot még Nick Read vázolta fel novemberben, aki ennek keretében több száz fővel csapolta volna meg a vállalati vízfejet és a működési kiadásokból, energiaszámlából is lefaragott volna, ám terveinek végrehajtására már nem maradt ideje.

Johannesburg,,South,Africa,-,July,05,2011:,Inside,Interior,Of
Az afrikai üzletágat vivő Vodacom 32 országban van jelen, és folyamatosan bővíti ügyfélkörét.
 Fotó: Sunshine Seeds

A csoport tulajdoni viszonyaiban is jelentős változások mennek végre, a főrészvényes az emírségekbeli szektortárs, az Emirates Telecommunications Group Company, egyszerűbb nevén az e& lett, amely 12 százalékos pakettet épített fel, s amely az afrikai üzleteken közösködik a Vodafone-nal. 

Aztán ott van a francia telekomkirály, Xavier Niel, az Iliad mobilszolgáltató tulajdonosa, aki 2,5 százalékot szerzett a brit riválisban, ám sikertelenül próbálta tavaly megkaparintani annak olaszországi leányvállalatát, a Vodafone Italiát. 

Kevésbé szívesen látott befektetőként ott van még az Elliott Investment Management befektetési társaság, amely aktivista fellépésével és a kedden felfedett 5,6 százalékos szavazati jogával sok zűrt tud még okozni Vodafone-nál. Izgalmas hónapok jönnek, talán nem is baj, hogy a magyar Vodafone kimarad ebből.