A Mol csoport és a Janaf hosszas, több mint egy éven át tartó tárgyalás után megállapodott az Adria-vezeték használatának díjáról – írta a Világgazdaság szerdán a horvátországi nyersolajszállító közleménye alapján.

Karnok Csaba20221207 Szeged A hatósági ársapka megszüntetésével az üzemanyagok jelentősen drágultak. Üzemanyag árstop megszüntetése Fotó: Karnok Csaba  KC  Délmagyarország DM Képen: MOL benzinkút 
20221207 Szeged 
A hatósági ársapka megszüntetésével az üzemanyagok jelentősen drágultak. Üzemanyag árstop megszüntetése 


Fotó: Karnok Csaba  KC  Délmagyarország DM 

Képen: MOL benzinkút
Fotó: Karnok Csaba / Mediaworks

Ezután a Mol kommunikációs osztálya lapunk érdeklődésére az írta, hogy a Janaf egy évre szóló szerződést kínált kivételesen magas árazással, úgyhogy a Mol a méltányos piaci árak többszörösét fizeti. 

A Mol csoportnak nem volt más választása, mint a megállapodás aláírása, mivel az Adria-vezeték fontos szerepet játszik a kelet-közép-európai régió ellátásbiztonságában

– jelezték.

Az Oroszország elleni uniós szankciók értelmében a Mol pozsonyi finomítójában nem orosz eredetű kőolajból kell gyártani dízelt, benzint és minden további terméket ahhoz, hogy a vállalat ki tudja elégíteni a cseh, az osztrák és a lengyel piac magas keresletét. Az egyetlen rendelkezésre álló ellátási útvonal, ahonnan a finomító ilyen kőolajhoz tud jutni, a horvátországi Omisaljból indul, és az Adria-vezetéknek a Janaf tulajdonában lévő szakaszán keresztül halad.

Mint a VG-nek jelezték, a Mol csoport úgy véli, hogy a jelenlegi megállapodás nem teremt tartós és versenyképes helyzetet a Szlovákiába irányuló nyersolajellátás biztonságához az Adria-vezetéken keresztül. 

Ez aggályokat vet fel az egész kelet-közép-európai régió ellátásbiztonságával kapcsolatban

– tették hozzá.

Pletser Tamás, az Erste gáz- és olajipari elemzője megjegyezte, a megállapodásban nem tiszta, hogy ez a teljes 2023-as évre szól, vagy csak az április 1-jétől december 31-ig tartó időszakra. A 2,9 millió tonna olaj ugyanakkor mindkét esetben fedezi a Mol nem orosz forrású kőolajigényét. A Pozsonyi Finomító, hogy fenntartsa exportját, idén körülbelül 40 százaléknyi nem orosz olajat kell hogy feldolgozzon, hozzávetőlegesen 2,3 millió tonnát. A 2,9 millió tonnás tranzitmennyiség Horvátország felől ezt fedezi.

Arról nem érkezett hír, hogy a Mol mekkora árat fizet ezekért a szolgáltatásokért, de az Ersténél legalább 3-5 dollárra becsülik a költséget hordónként. A hír semleges a Molra nézve, mivel egyrészt csökkent a bizonytalanság, viszont a teljes olajellátás kérdése továbbra sincs megoldva a csoportnál – írta Pletser Tamás.