Miután a klímaváltozás hatásai egyre szembetűnőbbek, és az ellene való fellépés igénye is egyre erőteljesebb, mára különböző olajvállalatok és más szennyezők is elkötelezték magukat a nettó zéró kibocsátás elérése mellett, általában persze a viszonylag távoli jövőre. 

Portland,,Oregon:,October,13,,2019:,A,Chevron,Gas,Station,In
Fotó: Michael Gordon / Shutterstock

Nem tett másként a Chevron sem, amely azonban közben öt földrészen igyekszik bővíteni olaj- és földgázkitermelését. Hogy a klímacéloknak mégis megfeleljen, az Egyesült Államok második legnagyobb olajcége szén-dioxid-kibocsátási kvótákat vásárol, amelyek azonban egy friss kutatás szerint szinte semmit sem ellensúlyoznak valójában. 

Az ellensúlyok piacát már korábban is sok kritika érte, miután azok főként önkéntes alapon működnek, és inkább csak a vásárlóik lelkiismeretét nyugtatják meg, illetve azok PR-kampányait segítik valós környezeti előnyök nélkül. A Corporate Accountability egy friss kutatása szerint 

a Chevron által 2020 és 2022 között megvett ellensúlyok 93 százaléka értéktelen szemét. 

Ezt a vállalati felelősséget vizsgáló szervezet úgy definiálja, mint amely alacsony környezeti integritással bír, és azok az ellensúlyok tartoznak oda, amelyek valójában nem vezetnek az üvegházhatású gázok légköri koncentrációjának mérsékléséhez. Ilyenek például a már létező vízerőművekhez, erdőkhöz vagy ültetvényekhez kapcsolódó termékek. Sok esetben a Chevron által vásárolt ellensúlyok nemcsak hogy nem segítik a klímaváltozás enyhítését, de még károsak is, és sokszor pont a leginkább érintett fejlődő országokban nyilvánulnak meg a káros hatások. 

A The Guardian írásában összegzett jelentés alig pár nappal előzi meg az olajóriás részvényeseinek május 31-i közgyűlését. A megelőző héten a vállalat ellen világszerte tüntetéseket hirdettek a cég olaj- és gáztermelése által hátrányosan érintett közösségek

A jelentés szerint a Chevron értéktelen ellensúlyai kérdésessé teszik a vállalat által megfogalmazott klímacélokat, 

amelyek egyébként is csak az olaj felszínre hozását és szállítását érintik, ám azt már nem, hogy annak felhasználói elégetik a kőolajat, például benzin formájában. 

Mindenesetre ez a legújabb olyan jelentés, amely rávilágít a kvóták csalárd voltára, hiszen azok a legtöbb esetben csupán csak annyit érnek el, hogy a kibocsátók könnyebben folytathassák szennyező tevékenységüket. 

Mindennek ellenére a zöldképet biztosító, önkéntes karbonkvóták piaca már 2 milliárd dollárt ér, és gyorsan növekszik. A piac lehetővé teszi, hogy a Chevron – és társai – előrelépésről számoljanak be a klímacélok terén, miközben növelik olaj- és földgáztermelésüket.