
Elözönlötték a turisták a luxusutakat kínáló óceánjárókat
Egyre kisebb a vesztesége és egyre gyorsabban nyeri vissza a pandémia előtti formáját a tengeri üdülőutak egyik meghatározó világpiaci szereplője, a Carnival csoport, amely rekordot jelentő 4,91 milliárd dolláros bevételt ért el a május végével zárt második üzleti negyedévében, az egy részvényre eső korrigált eredménye (EPS) pedig 31 cent lett.

Fotó: Hauke-Christian Dittrich / AFP
Mínuszban természetesen, hiszen a Carnival ezen mutatója még nem nem jött vissza a vízszint fölé, de egy éve ilyenkor még 1,64 dolláros részvényenkénti veszteségről számoltak be. A Refinitiv elemzői konszenzusa szerint bevételeinek 98,5 százalékkal, 4,77 milliárd dollárra kellett volna nőniük, az EPS-t pedig 34 centre várták.
Az adózott veszteség 407 millió dollár volt, ez is a tervezett sáv pozitív végéhez esett közelebb. Az utasforgalomra nem lehet panasz, a befizetésekre sem, hiszen
történelmi csúcsra, 7,2 milliárd dollárra hízott a leendő utasok által letétbe helyezett előleg.
A korábbi rekordot a 2019-es év második negyede tartotta 6 milliárd dollárral. A cégvezetés a második negyedévre 98 százalékos foglaltság mellett 6-700 millió dolláros EBITDA-t várt, ez a felső szinthez közelítve 681 millió dollár lett. Éves kitekintésében pedig 3,9-4,1 milliárdos eredménnyel lettek volna elégedettek ezen a soron, százszázalékos vagy a fölötti kihasználtság mellett.
Ezt az EBITDA-célt most 4,10-4,25 milliárdosra javították, ebből 2,05-2,15 milliárd dollárt az augusztussal záruló három hónapban terveznek megtermelni. Ezt az üzleti negyedévet viszont már 0,95-1,05 milliárdos kiigazított, adózott nyereséggel szeretnék zárni.
A csúcsszezonra már a pótjegyeket is eladták, azaz 107 százalékkal szelik a habokat a csoport luxus-óceánjárói.
A kitűnőnek ígérkező szezonnak köszönhetően az üzleti év egészén veszteségét a 8–20 centes részvényenkénti sávba szállították le a korábbi 28–44-esről.
A hajózási társaság járatai tehát immár telt házasak, a pandémia idején elrendelt kényszerszünet csőd közeli állapothoz vezetett, de a tulajdonosok a tartalékok feltárásával és tőkeinjekciókkal mentőövet dobtak a Carnivalnak. Elemzők szerint a történelmi magasságokba szökött infláció sem tesz keresztbe a jegyértékesítéseknek, sőt, a bizonytalan gazdasági helyzetben az emberek inkább a tartós fogyasztási cikkeik beszerzését, pótlását halasztják el, hogy egy körutazásra fizessenek be, kalandra, élményre és lazulásra vágyva.

Fotó: Mustafa Ciftci / AFP
A JPMorgan adatai szerint az amerikai lakosság körutazásokra és repülőutakra fordított kiadásainak részaránya 80 bázisponttal nőtt, miközben a ruházati cikkekre és lábbelikre 230 bázisponttal kevesebb jutott az elkölthető jövedelemből. Különösen a X generáció, azaz az 1965 és 1981, valamint az ezredfordulósok, vagyis az 1981 és 1996 közöttiek lelkesedése nőtt meg.
Ennek az állhat a hátterében, hogy a karrierjük során már olyan jövedelmi szinthez értek, hogy megengedhetnek maguknak egy tengeri luxusutazást is – egyszer biztosan.

A Carnival Corp. részvényárfolyama az utóbbi 12 hónapban 64 százalékkal emelkedett, és az elemzők többsége továbbra is optimistán ítéli meg a részvény jövőjét. A hajózási társaság teljesítményét követő 22 elemző közül közül tizenketten vételre ajánlják az értékpapírt. A JPMorgan és a Bank of America a múlt héten felminősítette a Carnival Corp. részvényeit, felülsúlyozásra javasolva azokat a befektetési portfóliókban.
A Carnival csoport a Cruise Line, a Princess Cruises, a Holland America Line, a Seabourn, a P&O Cruises, a Costa Cruises, az AIDA Cruises, a Cunard és a Holland America Princess Alaska Tours tengerhajózási társaságból áll.
Ajánlott videók
