A Toyota holnap reggel 12 japán gyár 25 összeszerelő során indítja újra a termelést, miután ma egy hiba miatt leállt a helyi összeszerelés. A maradék két üzemben pedig délután tervezik a gyártás beindítását. A távol-keleti vállalat továbbra is vizsgálja a hiba okát, de egyelőre csak annyit közöltek, hogy nem kibertámadásra vezethető vissza.

An aerial photo shows the Motomachi factory of Japanese TOYOTA MOTOR CORPORATION  in Toyota City, Aichi Prefecture on Aug. 29, 2023. Toyota, the world's largest car maker, suspended operations at 12 of its 14 domestic plants following the glitch that left the company unable to order supplies due to a system malfunction. ( The Yomiuri Shimbun ) (Photo by NORIAKI SASAKI / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)
 Kulcsfontosságúak a japán gyárak.
Fotó: AFP

Az elemzők szerint az autógyártó pluszműszakok közbeiktatásával pótolhatja a kieső termelést, miután az év eleje óta teljes kapacitáson működnek az üzemek. A Japánban lévő gyárak kulcsfontosságúak a cégnek, a Reuters számításai szerint ezek együttesen a Toyota globális termelésének mintegy harmadát adják. Az idei első félévben ez napi 13 500 jármű összeszerelését jelentette a szigetországban, a leányvállalatok (Daihatsu, Hino) termelése nélkül.

Utoljára tavaly márciusban történt hasonló: akkor a vállalat egyik beszállítóját hekkerek támadták meg, ami egy napra akasztotta meg a munkát. Az autógyártó idén különösen jól teljesített, 2023 első felében több mint 4,9 millióra járművet értékesített, ami 5,1 százalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest. A Toyota eladásai Japánban éves összevetésben 33,2 százalékkal, 878 215 darabra ugrottak.

Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, a világ legnagyobb autógyártójánál áprilisban volt őrségváltás: néhány hónapja lemondott a vállalat vezérigazgatói és elnöki posztjáról a cég alapítójának unokája, Tojoda Akio, aki a társaság igazgatótanácsának elnökeként folytatja pályafutását. Helyét a Lexus élén álló Szato Kodzsi vette át. Ezzel több mint egy évtized után ismét az alapító családon kívüli vezetője lesz a japán autógyártónak hasonlóan az 1992 és 2009 közötti időszakhoz.

Kína újabb piacról szoríthatja ki a japán autógyártókat

Új lehetőségek után néz a thaiföldi Siam Motors, amely 1962-ben kötött együttműködési megállapodást a japán Nissannal, és napi négy autó gyártásától évi hétmilliárd dolláros bevételű családi céggé nőtte ki magát. Jelenleg több kínai autógyártóval is tárgyalásokat folytat potenciális partnerségről, elsősorban felső kategóriás elektromos járművek gyártásáról.