Alaposan rányomta a bélyegét a pénteki európai tőzsdenyitásra, hogy a UBS két jól irányzott gyomrost vitt be a német és a francia autógyártás gyöngyszemeinek. A Volkswagen és a Renault sem teszi ki az ablakba, hogy a svájci nagybank elemzői semlegesről eladásra módosították a részvényeikre kiadott ajánlást.

FRANCE - TRANSPORT - AUTO
France, Paris, 2022-10-17, The Renault 5 Prototype foreshadows the future electric R5 at the 2022 Paris Motor Show, Photograph by Serge Tenani / Hans Lucas, France, Paris, 2022-10-17, La Renault 5 Prototype prefigure la future R5 electrique au salon de l automobile 2022 a Paris, Photographie de Serge Tenani / Hans Lucas. (Photo by Serge Tenani / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Fotó: Serge Tenani / AFP

A Volkswagen árfolyama délelőtt több mint 3 százalékkal, 110 euró alá esett Frankfurtban, miután megjelent a leminősítés, 

amellyel párhuzamosan a német konszern részvényeire kiadott célárat is 135 euróról 100 euróra, azaz 26 százalékkal csökkentette Patrick Hummel, a zürichi bankház részvényelemzője.

Úgy véli ugyanis, hogy az európai piacon alábecsülik a feltörekvő kínai konkurencia erejét és azt, hogy ez mekkora ellenszelet jelent a VW számára. Ezért, bár a momentán olcsónak tűnik, de a következő egy-két évben valószínűleg negatív fordulat várható – idézi az elemzőt a német Finanzen.net tőzsdei hírportál.

További veszély a legnagyobb európai gyártóra az amerikai Tesla is, amely éppen most jelentett be újabb árcsökkentéseket a kínai piacon, ahol a Volkswagen is markánsan jelen van.

Szintén pénteken frissítette a UBS a Renault részvényeire kiadott ajánlását is, amelyben ugyancsak az eladás mellett foglal állást a korábbi semleges minősítés helyett – derül ki a francia Boursier.com online tőzsdei lap híréből.

A Renault részvényeinek a célárát is 26 százalékkal vágta vissza David Lesne, a UBS részvényelemzője, azaz az eddigi 42 euró helyett mostantól csupán 31 euróra taksálja a papírt.

A francia autógyártó pénzügyi teljesítménye a következő negyedévekben is szilárd maradhat, talán még pozitív meglepetésekkel is szolgálhat, ám a legtöbb mutató várhatóan nem javul – fejtette ki Lesne.

A nagy múltú autógyártót a növekvő kínai verseny és a Tesla fenyegeti leginkább – teszi hozzá az elemző. A Renault elektromos autókat gyártó üzletágának, az Ampere-nek a tőzsdei bevezetésével kapcsolatban pedig megjegyezte: nem valószínű, hogy jelentős értéket teremt a részvényesek számára.

A Renault-papírok árfolyama pénteken reggel 4 százalékkal, 36 euró alá esett Párizsban.

A Volkswagen vezetése egyébként tudatában van a kínai offenzíva veszélyének, ezért a konszern csökkentette az idei értékesítési tervét, az eredetileg megcélzott 9,5 millió autóról 9-9,5 millió autóra. A 2024 áprilisában esedékes befektetői napon teszik közzé a kínai piaccal kapcsolatos új stratégiát is, de addig sem pihennek, hiszen amint augusztus elején közölték, a vállalat bevásárolta magát a konkurens kínai Xpengbe, amelynek 4,99 százalékos tulajdonrészéért 700 millió dollárt fizetett.

A tervek szerint már 2026-ban két, Volkswagen márkajelzéssel ellátott, de az Xpeng konstrukcióján alapuló villanyautót dobnának piacra Kínában.

 

A UBS leminősítései a Magyarországon működő vagy ide készülő német cégeket szerencsére közvetlenül nem érintik, de ha ilyen ütemben nyomulnak a kínai autógyártók, pár termelőüzem erejéig néhányukat szintén érdemes lenne meginvitálni.

Újabb kínai autógyártó tart a hongkongi tőzsdére

Újabb kínai elektromosautó-gyártó lépne parkettre Hongkongban. A cég már meg is bízta a China International Capital Corporationt és a Morgan Stanley-t a bevezetés pénzügyi teendőivel, ennek révén a hírek szerint akár egymilliárd dollár forrást is bevonhatnak a piacról – értesült a Reuters. Az ősi kínai mitológia egyik híres ifjúsági karakteréről elnevezett Hozon a tőzsdei bevezetés előtt még lebonyolít egy 7 milliárd jüanos (1 dollár = 7,26 jüan) zárt körű tőkeemelést is. A tőzsdei bevezetésnek még nincs határozott ütemterve – tette hozzá a brit hírügynökség. A vállalat az első fél évben 6970 Neta márkájú villanyautót exportált, főként Délkelet-Ázsia országaiba, köztük Thaiföldre, Mianmarba és Nepálba. A 2014-ben alapított vállalatnak két gyára van Kínában, amelyek teljes kapacitása évi 150 ezer autó, emellett most építi első külföldi üzemét Thaiföldön, ahol jövőre kezdi meg a termelést.