Kedden nyitotta meg 220 millió dolláros ráfordítással felépített új kínai termelési és elosztó központját a Starbucks, amely a jelentős gazdasági lassulás ellenére továbbra is kulcsfontosságúnak tartja a kínai piacot, hiszen még sohasem fektetett ekkora összeget az Egyesült Államokon kívül egy ilyen létesítménybe.
A Kelet-Kínában található, több ezer üzletet friss kávéval ellátó telephelyen egy nagy kávépörkölő üzemet és egy látogatóközpontot is elhelyeztek, ahol az érdeklődők megtekinthetik, hogyan készülnek az italok.
A globális kávézólánc egyébként 2020 elején még csupán 130 millió dollárosra taksálta a beruházást, a büdzsét azonban még abban az évben 150 millió dollárra tornásztak fel, azóta pedig további 50 százalékkal emelték meg.
A költségnövekedés hátteréről a vállalat szóvivője annyit árult el a CNN-nek, hogy az eredetileg tervezetthez mérten még fejlettebb technológiákkal és berendezésekkel látták el a létesítményt.
A 7400 négyzetméter területű „innovációs park” megnyitására, amely a Sanghajtól egyórányira fekvő Kunsanban fekszik, és amelynek felépítése a világjárvány időszakára esett, egyéves késéssel került sor.
Kína már régóta a Starbucks egyik legfontosabb piaca, az Egyesült Államok után itt értékesítik a legtöbb kávét.
Laxman Narasimhan vezérigazgató szerint azonban a vállalat „még mindig a felfutás előtt áll Kínában”, mivel a kifinomult teakultúrájáról ismert országban egyelőre viszonylag alacsony a kávéfogyasztás.
A PepsiCo kereskedelmi igazgatói posztjáról átcsábított, Indiában született Narasimhan amúgy augusztusban kifejtette, hogy a cég kínai forgalma év eleje óta fellendült, miután az ázsiai nagyhatalom tavaly év végén feloldotta a koronavírus-pandémia miatt korábban elrendelt korlátozásokat.
Ennek ellenére a CNN szerint Kína gazdasági növekedése idén várhatóan lassulni fog, mivel az ingatlanszektor továbbra is válságról válságra bukdácsol, és a fogyasztói bizalom is megingott az országban. A múlt pénteken publikált új adatok azonban azt mutatják, hogy a visszaesés nem gyorsul, hanem valamelyest stabilizálódik.
„A világ egyik legnagyobb fogyasztói piacaként Kína óriási lehetőségeket kínál a Starbucks számára” – emelte ki a vezérigazgató a nyitást üdvözlő vállalati közleményben.
Az új létesítmény szerinte javítja az ellátási láncot és segíti a fenntarthatósági célok elérését is, ez lesz a „legenergiahatékonyabb” kávégyártó üzem a világon.
„Nem is lehetnék büszkébb kínai csapatunk előrelátó gondolkodására” – tette hozzá Narasimhan.
A Starbucks legnagyobb és leggyorsabban növekvő külföldi piacán folytatjuk beruházásainkat, megerősítve a kínai piac iránti hosszú távú és megingathatatlan elkötelezettségünket
– fejezte be közleményét a kávéscég első embere.
A hétfői kereskedést 96,8 dolláron záró Starbucks-részvényeket a Refinitiv elemzői konszenzusa 110 dolláros medián célár mellett vételre ajánlja.