A svéd Hennes & Mauritz (H&M) divatkereskedelmi lánc forgalma a szeptember–novemberi időszakban 62,63 milliárd svéd korona volt, enyhén elmaradva az LSEG 63,20 milliárdról szóló konszenzusától. Az egy évvel korábbival nagyjából egyező bevétel megítélése ezzel együtt pozitív, mivel a világ második legnagyobb divatáru-kereskedője szeptemberben figyelmeztetett, hogy az extrém meleg őszi időjárás miatt a szezonális eladások szerényebbek lehetnek. 

Symbol image - Consumption
Az őszi vásárlások novemberben pörögtek fel a H&M-nél.
Fotó: Carsten Koall / AFP

A H&M akkor 10 százalékos visszaesést is elképzelhetőnek tartott a helyi devizákban mért a forgalomban, ám ebből végül csak 4 százalékos mínusz következett be, mert a vásárlók az északi féltekén novemberben bepótolták az elmaradt vásárlásaikat. 

A H&M vezetését azonban immár nem a forgalmi adatok alakulása érdekli elsősorban, hanem a bevételből kinyerhető profit – derül ki a közleményükből. Az utóbbi években a profitmarzs beszűkülése miatt idegeskedhettek a befektetők, mire 

a cégvezetés új célt tűzött ki: a 2024-es üzleti évben az üzemi marzsnak már el kell érnie a 10 százalékot. 

Ezért még sokat kell dolgozni, hiszen az idei első három üzleti negyedévet 7,8 százalékos üzemi marzs jellemezte.

A tavaly decembertől idén augusztusi terjedő kilenc hónapban a nettó értékesítés svéd koronában mért 173,4 milliárdos értéke 8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a helyi devizában számított érték megegyezett a bázisidőszakéval. 

A teljes, novemberrel zárult üzleti év a pénteki adatközlés szerint 6 százalékos pluszt hozott, 223,5 milliárd korona volt.
A tradicionális divatkereskedők versenyében a piacvezető spanyol Inditex áll nyerésre, a H&M és közte a pandémia óta folyamatosan nő a különbség. 

A H&M árfolyama 2020-tól
 

A Zara márkáról ismert Inditex szerdán tette közzé első kilenc havi mérlegét, melyben 15 százalékos, helyi devizában mért bevételbővülésről adott számot, miközben az ünnepi szezont 14 százalékos pluszforgalommal indították. 

Kettejük üzletpolitikájában is markáns különbségek figyelhetők meg, így a Zara bátrabban emelheti és emeli is az árait, míg árérzékenyebb vevőköre miatt a H&M ezt csak óvatosabban teheti meg.

A svédek ezúttal csak forgalmi adatokat tettek közzé, az eredménymutatókat és a novemberrel zárult üzleti évük részletes elemzését a jövő január végén megjelenő éves jelentésük tartalmazza majd. A forgalmi jelentésre 1 százalékos erősödött a H&M részvényárfolyama a stockholmi tőzsdén.

A Zara nem tart a kínai konkurenciától, erős ünnepi szezonra készül

A Zara márkáról ismert spanyol Inditex csoport harmadával növelte nyereségét, és tartja előnyét a H&M-mel vívott versenyben. A spanyoloknak a Temu és a Shein terjeszkedésére is van válaszuk.