A Boeing tíz százalékkal magasabb, 22,02 milliárd dolláros bevételt ért el a tavalyi negyedik negyedévben, ez jobb volt az LSEG elemzői által várt 21,1 milliárdos konszenzusnál. Az amerikai repülőgépgyártó forgalma az év egészében 17 százalékkal haladta meg a 2022-est, és a 77,79 milliárd dollár volt. 

Renton,,Washington,/,Usa,-,July,31,2019:,"boeing",Sign
A Boeing gyártástechnológiáját most az utolsó csavarig ellenőrzik a független szakértők.
Fotó: Shutterstock

A társaság szerdai New-York-i tőzsdenyitás előtt publikált gyorsjelentésében 30 millió dolláros negyedéves nettó veszteségről írnak, míg az egész évet 663 milliós mínusz jellemezte az amerikai számviteli szabályok szerint készített beszámoló szerint (GAAP).          

Éves szinten veszteséges maradt a Boeing      

Ami jó hír, hogy a 737 MAX gépcsaládnál még az évtized elején felszínre jött konstrukciós hibák kijavításának és a pandémiát követően hirtelen megugró keresletnek köszönhetően a negyedévben üzemi szinten már 283 millió dolláros pluszt tudtak felmutatni, ám ez is csak ahhoz volt elegendő, hogy az éves teljes működési veszteséget 773 millió dollárra tompítsák az előző évben regisztrált 3,52 milliárd dollárról. 

Az október-decemberi időszakban 157 polgári utasszállítót adtak át megrendelőiknek az egy évvel korábbi 152 darab után. Az üzleti évben a cég 528 repülőt szállított le, szemben az egy évvel korábbi 480-nal. 

Amikor a befektetők már ismét kezdtek bizakodni a Boeing „visszatérésében”, helyzetének normalizálódásában, beköszöntött az újabb, szerencsére emberéletet nem követelő baleset január elején, amikor is az Alaska Airlinesnak az oregoni Portlandból a kaliforniai Ontario városába indult járatáról vált le és zuhant a mélybe az egyik 27 kilogrammos vészkijárati panel, újabb vizsgálatok sorozatát elindítva. 

Az Alaska Airlines Boeing 737 MAX9-esén önállósította magát a vészkijárati panel.
Fotó: AFP  

A 737 MAX-okon feltárt hiányosságokra hivatkozva a repülésbiztonsági hatóság (FAA) repülési tilalmat rendelt el a MAX család több tagjára, ami ki tudja meddig tart. Az FAA-t ez nem érdekli, számukra értelemszerűen az utasok biztonsága az elsődleges, üzleti szempontokat nem mérlegelhetnek. Az ostor a Boeingen csattan, még akkor is, ha a hibás alkatrészekért, kellőképpen nem meghúzott csavarokért a beszállítói és partnerei felelőssége is elvitathatatlan.         

Dave Calhoun, a Boeing elnök-vezérigazgatója közleményében maga is azt hangsúlyozza, hogy mindent megtesznek az elvesztegetett bizalom a visszaszerzésére, együttműködnek a hatóságokkal és a minőség megerősítésére törekszenek. Független szakértői csapatot kértek fel a gyártástechnológia tüzetes átvizsgálására, a biztonsági rések felderítésére és kijavítására a cégen belül és a beszállítóiknál is. 

A légitársaságok nem hezitálnak           

A világ legkeresettebb, egyben legmodernebb utasszállítói közé sorolt MAX-család gyártása nem szünetel, havi 38 darabos kapacitással folytatódik, míg a 787-es Dreamlinerekből havi átlagban ötöt szerelnek össze. 

A Boeing nettó megrendelésállománya a negyedévben 611 géppel bővült, s meghaladta az 5600-at. Értékben kifejezve ez 411 milliárd dollárt jelent.  

A 611 új megrendelésből a MAX család 411-et vitt el.  A főként kormányzati megrendelésekből táplálkozó védelmi, űripari és biztonsági üzletág a negyedévben 6,74 milliárd dollár bevételhez jutott, ez 9 százalékos éves alapú bővülés, ugyanakkor üzemi szinten 101 millió dolláros veszteséget hoztak össze a bázisidőszak 112 millió nyereségéhez képest.

 

A harmadik meghatározó üzletág, a szolgáltatásoké, ide tartozik a karbantartás is. Itt rendesen megy az üzlet, erre utal a 4,85 milliárd dolláros bevétel (+6 százalék) és a 842 milliós üzemi eredmény (+33 százalék). 

A Boeing nem adott ki előrejelzést a folyó új üzleti évére, mivel jelenleg a működését annyi bizonytalanság övezi, hogy a terv módosítása később garantáltan szükségessé válna, és ezt érthetően el szeretnék kerülni. A repülőgépgyártó részvényárfolyama 1,8 százalékos pluszban várja a New York-i tőzsdenyitást.