Kifejezetten fájdalmas évkezdést tudhatnak maguk mögött idén a luxusmárkák részvényei, a nehéz gazdasági helyzetben ugyanis látványosan visszaesett a kereslet mind a gyártók termékei, mind azok részvényei iránt – ez pedig a Burberry lefelé módosított negyedik negyedéves eredményvárakozásában is visszatükröződik, melynek közzétételét követően villámgyorsan 15 százalékot szakadtak a brit márka papírjai, tízéves napon belüli negatív árfolyammozgási rekordot döntve meg ezzel.
A részvények ugyan hamarosan 7,5 százalékponttal korrigálni tudtak, de a negatív hangulat addigra már tovább terjedt a legnagyobb luxusmárkák árfolyamaira is, hétmilliárd dolláros léket vágva ezzel a szektor nagyjainak piaci értékén.
A szakadás a Burberryn túl a Louis Vuitton anyavállalatát, a francia LVMH csoportot, a Gucciról ismert Keringet és a Richemont-t érintette elsősorban, melyek részvényei a mai szakadást megelőzően sem teljesítettek túlzottan jól az idén.
A luxusmárkákkal szemben nemcsak a 2024-es, de már a tavalyi év sem volt túlzottan kegyes: a szektor 2023 áprilisa óta több mint 200 milliárd dollárt vesztett összesített értékéből, jelentős részben amiatt, hogy a kínai újranyitást követően ugyan megugrott a kereslet a termékeik iránt, a lassuló világgazdasági helyzetben azonban ez a lendület el is párolgott, eredményvárakozásaik lefelé módosítására kényszerítve ezzel a gyártókat.
A kínálati túlsúlyt látva a legnagyobb elemzőcégek látványosan megvágták az érintett részvényekre adott előrejelzéseiket, eladói nyomást helyezve ezzel a papírokra.
A Burberry is csatlakozott a luxuspiaci sirámokhozA kínai és az amerikai értékesítés visszaesésével indokolja a Burberry a profitja csökkenését, a luxusdivatcég árfolyama tízszázalékos zuhanással reagált a rossz hírekre. |
Ashley Wallace, a Bank of America elemzője kiemelte: a luxuspiac mélyrepülése még távolról sem érte el a mélypontját, így a kedvező vételi lehetőségekre elképzelhető, hogy még akár fél évet is várni kell.