Tőzsdére viszik Amerikában a legendás brit Lotus autógyártót tulajdonosai, a kínai Geely és a malajziai Etika Automotive. Az erről szóló dokumentumokat engedélyezésre benyújtották a kínai tőzsdefelügyelethez (CSRC). Erre korábban nem volt szükség, csakhogy az amerikai parketten „megégett” kínai cégek (Luckin’ Coffee, Didi Global stb.) példájából okulva Peking szigorított, és előzetes hozzájárulásához kötötte a kínai székhelyű cégek külföldi börzéken való megjelenését. 

Lotus Emira
A Lotus Emira ára 37 millió forinttól kezdődik.
Fotó: DREW PHILLIPS   

Így az internetes ruhakereskedő Shein után ennek tett most eleget a luxussportautókat gyártó Lotus Technology csoport, amelynek része a Lotus Engineering és a Lotus Cars. A legendás Colin Chapman angol versenyautó-konstruktőr által 1952-ben alapított Lotus fúzió révén célozza meg a Nasdaqot, méghozzá egy üres, felvásárlási célra létrehozott, érdemi gazdasági tevékenységet nem végző, tőzsdén jegyzett kagylótársaságba (SPAC) beolvadva. 

Igazgyöngy a kagylóban?      

Hogy utóbbi igazgyöngyöt talált-e a Lotus személyében, az egyelőre nem biztos, a gazdasági adtok nem éppen szívderítőek, a pole positiontól még messze van a cég, mondhatni, beragadt a boxutcában, de már bőszen indexel kifelé. Forgalma 2021-ben 3,69 millió dollár volt, ezt 2022-ben 9,56 millió dolláros év követte, majd a tavalyi első félévben már 130 millió dolláros bevételt jegyezhettek fel. 

A veszteség azonban 2022-ben 720 millió dollár volt, a 2023 első hat hónapjában feszesebben gazdálkodtak, de így is összejött egy 350 millió dolláros mínusz. Ehhez képest 

a Lotus 5,5 milliárd dolláros tőzsdei kapitalizációt céloz meg, 

181,3 millió törzsrészvényét az új társaságba helyezve. A befogadó SPAC neve ismerősen csenghet a luxusiparban járatosak számára, az ugyanis az L Catterton Asia Acquisition Corp. (LCAA) nevet viseli. 

Az L Catterton nevében a különálló betű az LVMH-ra, a luxusipar zászlóshajójának tekinthető francia óriáscégre utal, amely 2016-ban társult be a Cattertonhoz, és ma már együtt 33 milliárd dollár értékű, főleg luxusipari portfóliójuk van, benne olyan márkákkal, mint a Pepe Jeans, Bliss kozmetikai cég vagy a divatruházatot képviselő Ganni, a Rapsodia, a Birkenstock és a Sweaty Betty. 

Grandiózus tervekkel nyitnak a kínaiak            

A fúziós megállapodás szentesítését követően a SPAC Lotus Technology néven folytatja tőzsdei pályafutását, részvényeivel a LOT ticker alatt lehet majd találkozni. Az immár elektromos luxussportkocsijairól ismert, a koronavírus fővárosában, Vuhanban székelő Lotus tavaly novemberben 870 millió dolláros tőkeinjekciót kapott az LCAA-tól.

A Lotus Eletre elektromos SUV-ja a kínaiak körében különösen népszerű.
Forrás: Lotus Technology   

A Geely pedig 3 milliárd fontot fektetett belé, mióta megvásárolta 2017-ben a részvények 51 százalékát. A kínaiak Vuhanban Lotus-gyárat építenek, 2028-ra évi 150 ezer darabra szeretnék növelni az értékesített darabszámot, ami a luxuskategória túltelítettségét látva merész elképzelésnek tűnik. 

A cég a tavalyi első félévben 2200 autót adott át megrendelőinek, ezek jó részét az angliai norfolki bázisukon szerelték össze. Tavaly 17 ezres megrendelésállománnyal büszkélkedhettek.   

Parkolót bérelnek a Wall Streeten a kínai autógyártók            

A Zeekr csatlakozásával hamarosan négytagúra bővül az amerikai tőzsdéken jegyzett kínai elektromosautó-gyártók flottája. A Geely leányvállalata a New York-i tőzsdén ZK tickerrel startolna a Niót és az Xpenget követően, míg a Li Auto a Nasdaqot választotta anno a tőzsdei bevezetés (IPO) helyszínéül. A villanyautók körében a prémiumkategóriát képviselő Zeekr fiatal feltörekvő cég, csak 2021 márciusában alapították a Geely atyáskodása mellett, s abban az évben 6007 autót értékesített. A Zeekr masszívan veszteséges, de egy ígéretes startupnál ez nem lehet a siker akadálya.