BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

IPO-piac: berezeltek Le Pentől az európai tőzsdéken

Két nagyágyú is elhalasztotta részvényeinek tőzsdei bevezetését a franciaországi kedvezőtlen politikai fejleményekre, bizonytalanságokra hivatkozva. A tavaszi lelkesedésnek már nyoma sincs, az európai IPO-piac már a vénasszonyok nyarára készül – és nyugalomra vágyik.

Nemcsak a szokásos nyári uborkaszezon, hanem az Emmanuel Macron elnök által a gyatra európai parlamenti választási eredményeket követően június 30-ra kiírt francia nemzetgyűlési választások okozta komoly bizonytalanságok is éreztetik negatív hatásukat az európai tőzsdei részvénykibocsátásokat szervező IPO-piacon. 

IPO-piac 
 Barcelona,,Spain,-,April,3,,2021.,Logo,And,Facade,Of
A Springfield tulajdonosa, a Tendam is távol tartja magát az IPO-piactól / Fotó: Manuel Milan

A múlt héten kifejezetten erre hivatkozva kért halasztást az illetékes tőzsdehatóságtól a luxusminőségű cipőket gyártó, olasz Golden Goose, valamint a spanyol divatáru-kiskereskedelmi cég, a Tendam. A francia börze pedig szinte teljesen kiszáradt, jelentősebb IPO nincs is a „programfüzetében”. 

Az IPO-piac a Le Pen-effektust árazza

A befektetők az EP-választásokon előretört szélsőjobboldali pártok okozta fenyegetéstől rezeltek be, bár azok az EU hatalmi erőviszonyait nem tudják átírni, mégis a Giorgia Meloni vezette pártcsoport játszhatja a mérleg nyelvét a fontos döntéseknél. Franciaországban pedig a Putyin-barát Marine Le Pen vezette nacionalista tömörülés megerősödésétől tart a pénzvilág, annak minden veszélyével együtt.

A Reuters által megkérdezett bankárok szerint a jó üzletek korának ezzel együtt sem fellegzett be, legfeljebb őszre tolódnak a kibocsátások. Rámutattak, hogy vannak a nagypolitikára immunis vállalatok is szép számmal, a spanyol Europastry például épp a múlt héten jelezte, hogy bevezeti részvényeit a madridi tőzsdére, és legkevesebb 225 millió euró friss forráshoz szeretne jutni ezáltal. 

Igaz, az IPO sikerét valamennyire garantálja, hogy a cég olyan iparágban tevékenykedik, ahol a kereslet állandó és termékei a mindennapok részét képezik: a magyar piacon is jelen lévő Europastry ugyanis fagyasztott sütőipari termékek gyártásával és kereskedelmével foglalkozik 1987-es alapítása óta. A cég

  • 80 országba szállít,
  • 26 üzeme van Európában és Amerikában,
  • 1,4 milliárd dolláros forgalma volt tavaly és
  • 114 millió dollárt költött fejlesztésekre.

Az ilyen vállalatoknak a befektetői megítélése jellemzően pozitív, az Europastry emellett az ausztrál, az afrikai, az ázsiai és az orosz piacon sincs jelen, ami kockázati kitettségét is lényegesen csökkenti.

Nem hiszem, hogy az IPO-piac bezárult volna, az viszont egy kicsit megdöbbentő volt, hogy az idei ébredezést egy ilyen, politikai oldalról érkező sokkhatás ennyire megviseli

– fejtegette Andreas Bernstorff, a BNP Paribas tőkepiaci igazgatója. A számok is azt mutatják, hogy nehéz két év után visszatért a bizalom a tőzsdére, egymást követték az IPO-k és a másodlagos tőzsdei tőkebevonások. A Dealogic Európát, a Közel-Keletet és Afrikát egy régióba véve 45 százalékos éves bővülést és 89,5 milliárd dolláros kibocsátási összértéket mért az év eddigi szakában, ez 45 százalékkal magasabb a tavalyinál, de messze elmarad a 2021-es 168 milliárd dolláros csúcsértéktől. 

Elsődleges részvénykibocsátások összértéke
 

A tőzsdéken már jelen lévő társaságok aktivitása tehát továbbra is erős a friss tőke bevonásában. A börzei tranzakciókkal bevont teljes összegből az elsődleges kibocsátások, azaz az IPO-k 19,5 milliárd dollárt tettek ki, ami 117 százalékos éves bővülés. Ebben

  • a svéd bőrápolási cikkeket gyártó Galderma zürichi,
  • a spanyol divatáru-kereskedő Puig madridi és
  • a CVC Partners befektetési társaság amszterdami

IPO-ja vitte a prímet. Nagy durranásnak ígérkezett a május végén meghirdetett Golden Goose-IPO, de ezt a múlt héten hivatalosan is elhalasztották, pedig hatalmas volt az érdeklődés a luxussportcipőket, 500 dolláros sneakereket gyártó olasz cég részvényei iránt: a túljegyzés kilenc és félszeres volt, de mindhiába. 

A cég tulajdonosa, a Permira magántőke-befektető társaság, látva a luxusipar vezető társasága, a francia LVMH és az olasz versenytárs Moncler EP-választást követő, 7-7 százalékos tőzsdei zuhanását, jobbnak látta visszavonulót fújni.

Megszólalhatott a vészcsengő, és előjöttek az emlékek 2021-ből, amikor a Permira egy másik legendás lábbelis társaságot, a bakancsairól világhírűvé lett Dr. Martenst vitte a londoni tőzsdére. Az nem volt átütő siker, a bevezetés óta 78 százalékot zuhant az árfolyam. 

Még egyszer ugyanabba a szorítós cipőbe nem szeretne belelépni a Permira, 

mert azzal hitelességi deficit érné, ami pedig a befektetési piacon erősen kerülendő. A Taylor Swift popikon által is ajnározott Golden Goose sneakerek minőségével nincs gond, a kereslettel viszont annál inkább. 

Dr Martens 
aily Life In Dublin
A Dr. Martensszel már megégette magát a Permira / Fotó: NurPhoto via AFP

A Bain & Co. luxusipari piackutató előrejelzése e téren sok jóval nem kecsegtet, stagnáló piaccal számolnak az idei évre, a kilátásokat a jövőben is alacsony növekedési potenciál jellemezheti. A helyzetet súlyosbíthatja, ha Le Pen szélsőjobboldali pártja többséget szerez a választásokon, mert azzal a kiszámítható gazdaságpolitikának befellegezett, a luxuspiaci kereslet pedig erre igen hevesen szokott reagálni. 

Pártában marad a Golden Goose

Franciaország ráadásul a költségvetési hiány elszállása miatt uniós eljárás elé néz, ami előrevetíti a megszorításokat, következésképpen a luxusipari költések visszafogását. Az adósságteher alatt nyögő Olaszországban hasonló a helyzet, de ott legalább választások nem lesznek a következő kormányválságig.

A Golden Goose 1,7 milliárd eurós IPO-jánál a keresletre nem panaszkodhattak a szervezők, az árra viszont annál inkább. A megadott 9,5–10,5 eurós jegyzési sáv alja felé tolódott el az árazás, a 9,75 euróra belőtt részvény eladásából pedig a Permira számításai már nem jöttek volna be, alig maradt volna haszna azután, hogy 2020-ban 1,3 milliárd eurót fizetett a társaságért. 

Rome,May,02,2024,Golden,Goose,Shoes,For,Youth,On
A Golden Goose részvényeit alulértékeli a piac a tulajdonosa szerint / Fotó: Report

A 9,75 eurós ár a 2023-as, egy részvényre vetített EBITDA kevesebb mint tizenegyszerese, miközben a Monclerrel 13-as szorzón kereskednek, magyarán a Golden Goose részvénye tetemes diszkontot tartalmaz a riváliséhoz képest. 

A menedzsment által felvázolt növekedési stratégia sem volt meggyőző, a 2023-as 17 százalékos bevételbővülést a rá következő hat évben 10-10 százalékos követheti, ami nem túl meggyőző. Rontott a megítélésen a 479 millió eurós nettó adósságállomány is. A fentiek fényében a Reuters elemzői logikus és előrelátó lépésnek tartják az IPO elhalasztását.

A Golden Goose mellett a Tendam is asztalfiókba tette IPO-terveit. A többi között

  • a Women’s Secret,
  • a Pedro del Hierro,
  • a Cortefiel és
  • a Springfield

márkát szaküzlethálózatában áruló spanyol vállalat azonban azt is elárulta, hogy talán az év végén, de 2025 februárjában biztosan visszatér a kérdésre, addig szemléli a fejleményeket. Jaume Miquel elnök-vezérigazgató szerint annyi bizonytalansági tényező jött hirtelen elő, hogy kénytelenek voltak változtatni.

A legfontosabb, hogy a Tendam mint vállalat készen áll az IPO-ra, s inkább kivárjuk, hogy a piac is ránk tudjon koncentrálni

– hangoztatta. Ősszel visszatérhet az IPO-khoz kedvező piaci hangulat, s bár a vártnál kevesebb lesz a jelentkező, jó célpontokat így is lehet találni, például a német Stada gyógyszergyártót vagy a Springer Nature akadémiai kiadóvállalatot.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.