A Nissan 20 százalékkal csökkenti a globális termelési kapacitását, egyben 9 ezer embert rúg ki, mivel a főbb piacokon, főleg Kínában visszaesett az értékesítés. A japán autógyártó üzemi eredménye éves szinten 85 százalékkal, 32,9 milliárd jenre zsugorodott a július-szeptemberi negyedévben, ami jóval alulmúlta az elemzők várakozását.

A vállalat egyben közölte, hogy ismét csökkenti az éves kilátásait: a cég a folyó pénzügyi évre vonatkozó üzemi eredmény várakozását 500 milliárd jenről 150 milliárd jenre mérsékelte. Makoto Uchida vezérigazgató az eredmények kapcsán közölte: az intézkedések célja, hogy a Nissan karcsúbbá és rugalmasabbá váljon.
Elemzők szerint a kínai piac nehézségei mellett komoly gondot jelent, hogy a vállalat kínálatából hiányoznak az izgalmak és a hibrid modellek, miközben lassul a kereslet az elektromos járművek iránt. A Nissan lépései rávilágítanak az autóipar problémáira.
Bajban az európai és a japán autóipar?
Az autóipar megsínylette az elmúlt éveket, például tavaly Európában az éves eladások 3 millió autóval maradtak el a koronavírus-járvány előtti szinttől, miközben lassult a kínai kereslet is. A munkaerőhiány korábban felhajtotta a munkaerőköltségeket, az orosz–ukrán háború miatt pedig nőttek az energiaköltségek, ráadásul a cégek az orosz piacot is elvesztették, amelyet a kínai autógyártók hódítottak meg. Az elektromos átállás sem segített,
mivel lelassult az elektromos járművek értékesítése.
Az e-autózás elterjedését akadályozza, hogy több országban tavaly kivezették a villanyautók állami támogatását, miközben az e-autók magasabb ára, valamint a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya szintén elriasztja a fogyasztókat. Az autóipar szereplői sorra adják ki a lehangoló közleményeket.
A Volkswagen (VW) közölte, hogy a költségcsökkentés jegyében németországi üzemeket is bezárhat, pedig a 87 éves múlttal büszkélkedő vállalat korábban még sohasem tett ilyet odahaza. Sőt, a csoport tulajdonában lévő Audi jövő év februárban bezárja brüsszeli üzemét.
Az autóipari beszállítók sincsenek könnyű helyzetben: a német Schaeffler több ezer munkahelyet szüntet meg, miközben a legnagyobb európai akkugyártónak számító Northvolt a túlélésért küzd. Az osztrák Dynamic Assembly Machines csődbe ment, míg a Magna Powertrain idén 700 embert rúg ki.