BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Luxusipar: aggaszthatja az LVMH-t Trump vámpolitikája

Az LVMH jól indította az idei évet, de a fejlődését akadályozó körülmények még mindig jelen vannak. Elemzők azon lamentálnak, hogy fellángolás vagy feltámadás tanúi voltak-e a negyedik negyedévben, és hogy Trump az import luxuscikkek forgalmát is agyoncsapja-e a vámjaival. Az LVMH esélyeit mindenesetre javítja az amerikai elnök és Bernard Arnault közötti jó viszony.

Rácáfolt a világ legnagyobb luxusipari csoportja az előzetes várakozásokra, ám nem annyira, hogy ezzel lenyűgözze a befektetőket, s már a tavalyi évben igencsak szenvedő ágazat feltámadásáról lehessen beszélni. A francia LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton a karácsonyi főszezont magába foglaló tavalyi negyedik negyedévben egy százalékkal, 23,9 milliárd euróra tudta növelni globális forgalmát, miközben az LSEG elemzői konszenzusa 1,6 százalékos visszaesést vetített előre. 

LVMH Daily Life In Paris During Christmas Season
Karácsonyi dekoráció fogadja a vásárlókat az LVMH zászlóshajója, a Louis Vuitton Champs Élyssée-i áruházában / Fotó: NurPhoto via AFP

Az ominózus plusz 1 százalék önmagában még nem indokolja, hogy az LVMH részvényárfolyama a keddi párizsi tőzsdezárást után publikált gyorsjelentést megelőzően idén 18 százalékot ralizzon, ahhoz a kisebb riválisok – mint a brit Burberry vagy a Cartier-ről ismert svájci Richemont – által már közzétett, javuló tendenciát mutató optimista luxuspiaci hangulat játszott közre – hívta fel a figyelmet Luca Solca, a Bernstein elemzője, hozzátéve, hogy nem lenne meglepve, ha szerdán, a fejlemények ismeretében már korrigálna a részvény. 

Csak a részvény száguld, nem az LVMH profitja

Solca vátesznek sem utolsó, az LVMH 5,6 százalékot bukott a délelőtti kereskedésben. Elemzők szerint az év eleji ralizásból most árazódhattak ki a pluszforgalom miatti korábban már az árfolyamban megjelenített várakozások, így abban már „csak” a piaci optimizmus maradt.

Bernard Arnault, az LVMH-birodalom felépítője viszont másként látja, szerinte a számok óvatos optimizmust sugallnak, amit meg is tudnak szolgálni, mivel minden körülmény adott ahhoz, hogy tovább erősítsék piacvezető pozíciójukat, ugyanakkor nem hajhásszák a rekordokat. Jönnek azok maguktól is. 

A vezérigazgató hozzátette, hogy az új év dinamikusabban indult, és többi között a Louis Vuitton divatmárka és a Tiffany & Co. ékszer-kereskedelmi leányvállalatuk egyaránt két számjegyű növekedést ért el. Arra vonatkozóan 

még nagyon korai bármit is mondani, hogy a luxusipar hányattatásai véget érnek az idei évvel, 

hiszen az alapvető problémák, azaz a kínai vásárlók elmaradozása és az észak-amerikai kereslet masszív visszaesése még mindig jellemzi az ágazatot, amely tavaly a Bain & Company tanácsadó cég becslése szerint globálisan 2 százalékkal kisebb forgalmat bonyolított le. 

Az LVMH eladásai a lezárt negyedévben 3 százalékkal nőttek az Egyesült Államokban – amit az alacsony bázis is segített – és 4 százalékkal Európában, míg az ázsiai régióban 10 százalékkal csökkentek, itt is javult valamelyest a helyzet, hiszen a harmadik negyedévben még 16 százalékos volt a bevételkiesés a megelőző évihez viszonyítva. 

A Tiffany ékszerforgalma megnőtt az év elején, ebben a kínai vásárlók keze is benne lehet / Fotó: AFP

Az LVMH a negyedik negyedévről csak a forgalmi adatát közölte külön, a nyereségről nem nyilatkozott, csak az éves összegzésből derül ki, ahogy a társaság tulajdonosai – benne a 49 százalékkal részes Arnault-família – 12,55 milliárd eurós adózott nyereségen osztozhat majd, ez 18 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. A teljes forgalom 84,68 milliárd euró volt, itt 1,7 százalék a csökkenés.

Az olimpia nem volt egy főnyeremény 

Jean-Jacques Guiony pénzügyi igazgató szerint a nyereség csökkenéséért számos egyszeri hatás is felelőssé tehető, ide sorolta a 2024-es párizsi nyári olimpia főszponzori tevékenységével járó pluszkiadásokat, az emiatt megnövekedett személyi kiadásokat. 

S ha már az olimpiánál járunk, meg kell említeni, hogy az LVMH jó hírét nem öregbítették a leányvállalata, a Chaumet által tervezett érmek, azok ugyanis pár hónap alatt elszíneződtek, elkoptak. 

A tok jól bírja a strapát, az érem viszont fakul, elszíneződik / Fotó: AFP

Mentségükre szolgál, hogy az Eiffel-torony korábbi felújítási munkái során keletkezett vashulladék felhasználásával készült érméket nem ők verték, s a szervezők ígéretet tettek az inkriminált medálok újragyártására. Mondjuk ezeket sem arra tervezték, hogy gazdáik a fogsorukat belemélyítsék.

A névadó márkák mellett többi között 

  • a Christian Dior,
  • a TAG Heuer,
  • a Bvlgari,
  • a Givenchy,
  • a Kenzo,
  • a Tiffany,
  • a Hublot

luxusbrandeket birtokló LVMH fő profittermelő divíziójában, a divatruházatban szembeötlő a Dior bukdácsolása, a márka pandémiát követő gyors fejlődése megtört, ez is közrejátszik abban, hogy az egyébként Bernard Arnault lánya, Délphine által vezetett Dior ront a csoport számára a negyedik negyedévben 11,1 milliárd eurót termelő divízió teljesítményén, amely éves összevetésben 1 százalékos mínuszt jelent. 

A Diornál megállt a fejlődés

Jean-Jacques Guiony megengedően nyilatkozott a főnök lányának teljesítményéről, szerinte egy bizonyos pont elérésekor egy kis szünetet lehet tartani, míg Bernard Arnault azzal vette védelmébe a lányát, hogy a Dior most nehéz környezettel szembesül, de ő továbbra is bízik a márkában. Persze a csoport elbírja a Dior gyengélkedését, ahogy azt is, hogy buktak a párizsi olimpián.

Bernard Arnault részt vett Donald Trump beiktatási ceremóniáján / Fotó: AFP

Az LVMH-nál most az a kulcskérdés, hogy az év végén újra bimbózásnak indult észak-amerikai forgalmuk szárba szökken-e, vagy a vámmániás Donald Trump döntéseivel megakasztja a folyamatot. 

A luxus nagy barátjának számító Trump egyébként meghívta beiktatási ceremóniájára Bernard Arnault-t, 

aki nem egyedül érkezett, vitte magával feleségét, Helene Mercier-t, de öt gyermekélből csak Délphine-nek és Alexandre-nek jutott hely a nézőtéren. Ennek tükrében nem is csoda, hogy Arnault kitért a Trump formálódó vámpolitikájának az LVMH-t érintő negatív hatásait firtató újságírói kérdések elől. Csak annyit mondott, hogy Franciaországgal szemben odaát optimizmus uralkodik, de hogy ez a széljárás kedvez-e nekik, azt nem kommentálta.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.