
A nagy Trump–Musk barátság: mit nyer ezen a Tesla? – ezt számolgatja most mindenki
Nem igazán áll össze a kép a Wall Streeten, amikor Elon Musk politikai szerepvállalásának üzleti ügyeire való hatásait mérlegelik. A kétezer milliárd dolláros szövetségi költségmegtakarítás tervével és 270 millió dolláros kampánytámogatásával Donald Trump jóindulatát elnyerő Tesla-vezér a kormányzati hatékonyságért felel majd Washingtonban, odahaza – azaz immár Kalifornia helyett Texasban –, viszont az elektromosautó-gyártó üzleti modelljének esedékes tuningolásával kellene foglalkoznia.

Legalábbis a befektetők ezt várják tőle. S azt, hogy az elektromos átállás minden eddigi vívmányának buldózerrel nekimenő elnököt az ágazat érdekeit képviselve jobb belátásra bírja. Donald Trump ugyanis igyekszik lebontani a Biden-korszakbeli, az elektromos járműveknek kedvező klímapolitikát és újra olajfókuszúvá tenni az amerikai gazdaságot.
Musk nem maradt a kaptafánál
Múlt hétfői beiktatása után az új elnök által jegyzett rendeletcunami elsodorta zöld támogatásokat is, egy végrehajtási rendelet szerint a Fehér Ház megfontolja „a tisztességtelen támogatások és más, rosszul átgondolt, az előző kormányzat által előidézett piaci torzulások megszüntetését”. A Wall Street-i bankok elemzői erre alapozva arra számítanak, hogy
a Tesla járműeladásai idén sokkal lassabban nőnek annál a 20-30 százaléknál, amit tavaly októberben, még a zöld érában Elon Musk előre jelzett.
A FactSet által összeállított elemzői konszenzus szerint a Tesla idén 2,07 millió járművet fog eladni, 16 százalékkal többet, 2024-es 1,79 milliós tételnél. Ez fellendülés lenne ugyan a tavalyi évhez képest, amikor is a Tesla villanyautó-forgalma 2011 óta először esett vissza, de jóval elmarad az előző két év 40 százalék körüli éves növekedési tempójától.

Adam Jonas, a Morgan Stanley elemzője szerint ezek a számok tűpontosan jelzik a Tesla előtt álló kihívást, amelyet Trumpnak az amerikai EV-eladásokat elfojtó álláspontja jelent, mert dőreség lenne azt hinni, hogy a piacvezető Tesla eladásai ezt nem sínylik meg.
A Biden-féle inflációellenes törvénycsomaggal hatályba léptetett, 7500 dollárig terjedő villanyautó-vásárlási adókedvezmény megvonása különösen nagy csapást mérne Teslára. Dan Levy, a Barclays elemzője úgy becsülte, hogy a cég amerikai értékesítésének mintegy kétharmada ilyen támogatott konstrukcióban valósult meg. A képet most még árnyalja, hogy
a zöld visszafordulat várhatóan 2026-tól élesedik, s a vásárlási támogatásokat a derék amerikai polgárok addig igénybe vehetik.
A kapuzárás előtti pánik egyes elemzők szerint az idén még megnövelheti a Tesla amerikai értékesítési számait, Levy például „jelentős EV-elővásárlást” jósolt 2025 második felére, utána zuhannának csak a volumenek, miközben mások szerint az előre hozott vásárlások már most is fellendítik a Tesla eladásait. Ez legfeljebb áprilisban derülhet ki, akkor publikálja a cég a negyedéves értékesítési statisztikáit.

Az előrehozott vásárlások nagyságrendjét eltérően ítélik meg az elemzők, a BNP Paribas-nál például ez a határ az idén akár 12 százalékos pluszmennyiséget jelenthet. Az amerikai EV-eladások növekedése egyébként tavaly megtorpant,
- a magas árképzés
- és az új modellek hiánya miatt
a villanyautók részesedése a teljes forgalomban nyolcról 7,6 százalékra esett vissza egy év leforgása alatt. A piac számára az viszont kedvező, hogy a száz százalékos büntetővámok őszi bevezetésével a kínai konkurensek amerikai megjelenését végképp esélytelenné tették.
Persze magukat is lábon lőtték eközben, hiszen büntetővámok a kínai alkatrészekre is érvényesek, ezekből nedig nem egy található a Tesla modelljeiben. Európában sem jobb a helyzet, ott a Trump mögé beálló Musk heves politikai kifakadásai miatt láthatóan romlott a Tesla megítélése is.
Hol vannak a beígért új modellek?
A német és a brit szélsőjobb kritikátlan támogatásával például vevőket taszított az egyre erősebb konkurensek karjaiba. A Tesla legendás árpolitikájával sem tudta megakadályozni, hogy európai eladásai 13 százalékkal csökkenjenek, a cég 242 945 autót értékesített, ezzel piaci részesedése 2,3 százalékosra zsugorodott.
A Tesla elöregedő portfóliója szintén aggasztja a befektetőket. A Model Y crossover 2020-as debütálása óta kiadott egyetlen új modell a Cybertruck kisteherautó volt, amely 82 ezer dollárról indul, és negyedévente 9-12 ezer darabot adnak el belőle, ami nem túl ütős mennyiség.
Kínában például máig nem árulják, pedig Musnak a sanghaji Gigafactoryja révén kitűnő politikai kapcsolatai vannak arrafelé, az engedélyezé azonban nem akar sehogy se felgyorsulni. Talán majd az idén áttörés jöhet ennél a modellnél.
A Tesla híveinek azzal kell beérniük, hogy frissítettek valamennyi a Model Y külsején, de ennek a piaci fogadtatása sem volt túl pozitív.
A "megfizethető" Tesla, a Model 2-es tervezése csúszik, az idén semmi sem lesz belőle. Eddig csak a 25 ezer dolláros árcédulája "készült el".
Musk homályosan fogalmazott erről a kocsiról, egyesek arra következtettek ebből, hogy akár egy Model 2,5 bejelentésére is sor kerülhet a Tesla negyedik negyedéves gyorsjelentésének szerdai prezentációján.
A Tesla részvényében még van erő
Musk korábban azt jósolta, hogy a Tesla összesített eladásai a jövőben meghaladhatják az évi 20 millió darabot. Tom Narayan, az RBC Capital Markets elemzője szerint azonban ez még egy új, megfizethető ajánlat esetén is valószínűtlen. Várakozásai szerint a Tesla végül legfeljebb 6 milliós éves eladásokat érhet el – majd valamikor.
Az autóeladások növekedése körüli bizonytalanság ellenére az elemzők többsége szerint a Tesla fényes jövő előtt állhat – köszönhetően a mesterséges intelligencia (MI) irányába való elmozdulásának.

Az MI-technológia fejlődésével a tavaly októberben bemutatott robotaxi-projekt pár év múlva megvalósulhat, miközben a Tesla humanoid robotja, az Optimus is gyorsan fejlődik. Ez egyébként Musk szerint „minden idők legsikerültebb terméke lesz”, és a vállalat piaci értékét a mai 1300 milliárd dollárról 25 ezer milliárd dollárra repíthetné.
Tom Narayan szerint hamarosan nem az autók, hanem az önvezető szoftverek és kapcsolódó szolgáltatások fogják képezni a Tesla fő bevételi forrását. A Fehér Ház Musk közbenjárására várhatóan pártolni fogja ezeket az innovációkat, már csak ezért is jól teszi, hogy Trump körül sertepertél a Tesla-vezér.
Egy szabályozásbarát washingtoni hozzáállás megkönnyítheti az önvezetésen alapuló Tesla-projektek sikerét és ezzel akár a Marsra is küldheti a részvényárfolyamot
– véli Daniel Ives, a Wedbush elemzője. És akkor már senki sem fog a 7500 dolláros vásárlási támogatás megvonásáról beszélni.




