Nem igazán áll össze a kép a Wall Streeten, amikor Elon Musk politikai szerepvállalásának üzleti ügyeire való hatásait mérlegelik. A kétezer milliárd dolláros szövetségi költségmegtakarítás tervével és 270 millió dolláros kampánytámogatásával Donald Trump jóindulatát elnyerő Tesla-vezér a kormányzati hatékonyságért felel majd Washingtonban, odahaza – azaz immár Kalifornia helyett Texasban –, viszont az elektromosautó-gyártó üzleti modelljének esedékes tuningolásával kellene foglalkoznia.
Legalábbis a befektetők ezt várják tőle. S azt, hogy az elektromos átállás minden eddigi vívmányának buldózerrel nekimenő elnököt az ágazat érdekeit képviselve jobb belátásra bírja. Donald Trump ugyanis igyekszik lebontani a Biden-korszakbeli, az elektromos járműveknek kedvező klímapolitikát és újra olajfókuszúvá tenni az amerikai gazdaságot.
Múlt hétfői beiktatása után az új elnök által jegyzett rendeletcunami elsodorta zöld támogatásokat is, egy végrehajtási rendelet szerint a Fehér Ház megfontolja „a tisztességtelen támogatások és más, rosszul átgondolt, az előző kormányzat által előidézett piaci torzulások megszüntetését”. A Wall Street-i bankok elemzői erre alapozva arra számítanak, hogy
a Tesla járműeladásai idén sokkal lassabban nőnek annál a 20-30 százaléknál, amit tavaly októberben, még a zöld érában Elon Musk előre jelzett.
A FactSet által összeállított elemzői konszenzus szerint a Tesla idén 2,07 millió járművet fog eladni, 16 százalékkal többet, 2024-es 1,79 milliós tételnél. Ez fellendülés lenne ugyan a tavalyi évhez képest, amikor is a Tesla villanyautó-forgalma 2011 óta először esett vissza, de jóval elmarad az előző két év 40 százalék körüli éves növekedési tempójától.
Adam Jonas, a Morgan Stanley elemzője szerint ezek a számok tűpontosan jelzik a Tesla előtt álló kihívást, amelyet Trumpnak az amerikai EV-eladásokat elfojtó álláspontja jelent, mert dőreség lenne azt hinni, hogy a piacvezető Tesla eladásai ezt nem sínylik meg.
A Biden-féle inflációellenes törvénycsomaggal hatályba léptetett, 7500 dollárig terjedő villanyautó-vásárlási adókedvezmény megvonása különösen nagy csapást mérne Teslára. Dan Levy, a Barclays elemzője úgy becsülte, hogy a cég amerikai értékesítésének mintegy kétharmada ilyen támogatott konstrukcióban valósult meg. A képet most még árnyalja, hogy
a zöld visszafordulat várhatóan 2026-tól élesedik, s a vásárlási támogatásokat a derék amerikai polgárok addig igénybe vehetik.
A kapuzárás előtti pánik egyes elemzők szerint az idén még megnövelheti a Tesla amerikai értékesítési számait, Levy például „jelentős EV-elővásárlást” jósolt 2025 második felére, utána zuhannának csak a volumenek, miközben mások szerint az előre hozott vásárlások már most is fellendítik a Tesla eladásait. Ez legfeljebb áprilisban derülhet ki, akkor publikálja a cég a negyedéves értékesítési statisztikáit.
Az előrehozott vásárlások nagyságrendjét eltérően ítélik meg az elemzők, a BNP Paribas-nál például ez a határ az idén akár 12 százalékos pluszmennyiséget jelenthet. Az amerikai EV-eladások növekedése egyébként tavaly megtorpant,
a villanyautók részesedése a teljes forgalomban nyolcról 7,6 százalékra esett vissza egy év leforgása alatt. A piac számára az viszont kedvező, hogy a száz százalékos büntetővámok őszi bevezetésével a kínai konkurensek amerikai megjelenését végképp esélytelenné tették.
Persze magukat is lábon lőtték eközben, hiszen büntetővámok a kínai alkatrészekre is érvényesek, ezekből nedig nem egy található a Tesla modelljeiben. Európában sem jobb a helyzet, ott a Trump mögé beálló Musk heves politikai kifakadásai miatt láthatóan romlott a Tesla megítélése is.
A német és a brit szélsőjobb kritikátlan támogatásával például vevőket taszított az egyre erősebb konkurensek karjaiba. A Tesla legendás árpolitikájával sem tudta megakadályozni, hogy európai eladásai 13 százalékkal csökkenjenek, a cég 242 945 autót értékesített, ezzel piaci részesedése 2,3 százalékosra zsugorodott.
A Tesla elöregedő portfóliója szintén aggasztja a befektetőket. A Model Y crossover 2020-as debütálása óta kiadott egyetlen új modell a Cybertruck kisteherautó volt, amely 82 ezer dollárról indul, és negyedévente 9-12 ezer darabot adnak el belőle, ami nem túl ütős mennyiség.
Kínában például máig nem árulják, pedig Musnak a sanghaji Gigafactoryja révén kitűnő politikai kapcsolatai vannak arrafelé, az engedélyezé azonban nem akar sehogy se felgyorsulni. Talán majd az idén áttörés jöhet ennél a modellnél.
A Tesla híveinek azzal kell beérniük, hogy frissítettek valamennyi a Model Y külsején, de ennek a piaci fogadtatása sem volt túl pozitív.
A "megfizethető" Tesla, a Model 2-es tervezése csúszik, az idén semmi sem lesz belőle. Eddig csak a 25 ezer dolláros árcédulája "készült el".
Musk homályosan fogalmazott erről a kocsiról, egyesek arra következtettek ebből, hogy akár egy Model 2,5 bejelentésére is sor kerülhet a Tesla negyedik negyedéves gyorsjelentésének szerdai prezentációján.
Musk korábban azt jósolta, hogy a Tesla összesített eladásai a jövőben meghaladhatják az évi 20 millió darabot. Tom Narayan, az RBC Capital Markets elemzője szerint azonban ez még egy új, megfizethető ajánlat esetén is valószínűtlen. Várakozásai szerint a Tesla végül legfeljebb 6 milliós éves eladásokat érhet el – majd valamikor.
Az autóeladások növekedése körüli bizonytalanság ellenére az elemzők többsége szerint a Tesla fényes jövő előtt állhat – köszönhetően a mesterséges intelligencia (MI) irányába való elmozdulásának.
Az MI-technológia fejlődésével a tavaly októberben bemutatott robotaxi-projekt pár év múlva megvalósulhat, miközben a Tesla humanoid robotja, az Optimus is gyorsan fejlődik. Ez egyébként Musk szerint „minden idők legsikerültebb terméke lesz”, és a vállalat piaci értékét a mai 1300 milliárd dollárról 25 ezer milliárd dollárra repíthetné.
Tom Narayan szerint hamarosan nem az autók, hanem az önvezető szoftverek és kapcsolódó szolgáltatások fogják képezni a Tesla fő bevételi forrását. A Fehér Ház Musk közbenjárására várhatóan pártolni fogja ezeket az innovációkat, már csak ezért is jól teszi, hogy Trump körül sertepertél a Tesla-vezér.
Egy szabályozásbarát washingtoni hozzáállás megkönnyítheti az önvezetésen alapuló Tesla-projektek sikerét és ezzel akár a Marsra is küldheti a részvényárfolyamot
– véli Daniel Ives, a Wedbush elemzője. És akkor már senki sem fog a 7500 dolláros vásárlási támogatás megvonásáról beszélni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.