Az értékesítési jelentés alapján erős éve volt tavaly az AutoWallisnak. A nyolc százalékkal bővülő járműértékesítés és a folyamatos piaci terjeszkedés tükrében pénzügyi szempontból is rekordokat hozott 2024?
Egyelőre a tavalyi éves értékesítési adatainkat publikáltuk, az eredményszámaink február végén jelennek meg. A közzétett számokból az már látható, hogy valóban erős évet zárt az AutoWallis csoport, egy nagyon nehéz és változékony piacon is érdemben tudtunk tavaly növekedni, ami várhatóan a pénzügyi számainkon is látszani fog, ahogy az előző negyedévekben is. Ez a konszolidációra és diverzifikációra épülő növekedési stratégiánk érdeme is, ha nem is minden piacon és az összes márka tekintetében, de összességében stabil növekedést értünk el 2024-ben.
Minek köszönhető leginkább ez a bővülés?
A már meglévő portfóliónk sok esetben organikusan is a piaci átlagot felülmúló ütemben bővült, de a végrehajtott akvizícióink is érdemben járultak hozzá ehhez. Ugyan a nagykereskedelmi üzletágunk az év eleji megtorpanást követő lassú felfutást követő térnyerése a 2024-es számainkban nem mutat jelentős növekedést a korábbi időszakhoz képest összességében, csak egyes márkában volt kiugró javulás, de a kiskereskedelmi üzletágunkban végrehajtott cseh akvizíciók közül az egyik már részben hozzájárult a szegmens éves szinten 20 százalék felett bővülő értékesítési számaihoz.
Milyen márkákat keresnek leginkább az AutoWallis ügyfelei? Az elektromos autók térnyerése hol tart? Idén milyen trendre számítanak?
Az AutoWallis a közép-kelet-európai régió 16 piacán 45 833 új autót értékesített tavaly. Márkaportfóliónk rendkívül széles, minden szegmensben tudunk megfelelő modellt kínálni. A magyar piacon tavaly a B-SUV, vagyis kis városi terepjáró volt a legkeresettebb kategória, itt a mi márkáink közül a Dacia, a Renault, az Opel és a Toyota modelljei voltak a legnépszerűbbek. Az elektromos autók közül kiemelném a kínai BYD-t, ami 2023-ban lépett be az általunk kínált márkaportfólióba elektromos és újabban plug-in-hybrid modellekkel és egy nagyon erős felfutó trenddel. Az indulás óta jól teljesít a BYD, és körülbelül tartja is a szintet. Ebben persze szerepe van annak is, hogy Magyarországon állami támogatás is jár az elektromos céges autók vásárlásához. A közép-kelet-európai régióban a támogatás léte és mértéke országonként változó, de ahol kiszámítható, stabil, ott növekszik is az elektromos autók aránya, ahol ez megakadt, ott a felfutás is lassabb.
Egyébként Nyugat-Európában azt látjuk, hogy a támogatások visszaszorultak, ami vissza is veti az elektromos autók előretörését. Én ezt a megtorpanást átmenetinek gondolom, hosszú távon a trend egyértelműnek látszik, a támogatásokban maximum átmeneti visszaesésekre, újrakalibrálásokra számítok. Az EU-n belül is napirenden van, hogy országonkénti megoldások helyett európai szinten legyen támogatott az elektromos autózás az infrastruktúra fejlesztése és az autóértékesítés esetében is.
Nagyon erős az a trend is – nemcsak az elektromos, hanem a hagyományos hajtásláncoknál is –, hogy egyre rövidebb a modellek életciklusa, gyorsabban követik egymás az új modell bevezetések. A Renault-nál talán a leglátványosabb a modellportfólió megújulása, ami rendkívül sikeres, hiszen tavaly és idén is Renault modell lett Az év autója az európai autós újságírók szavazatai alapján. Ennek látjuk az előnyeit: tavaly a Renault kiemelkedően jól teljesített a márkáink közül. Ugyanígy látjuk az Opel új modelljeinek kedvező fogadtatását is. A SsangYongnál nem csak az új modellek, köztük a márka első teljesen elektromos SUV-ja, de az új márkanév, a KGM is a fejlődést szimbolizálja. A kiskereskedelmi palettánk ékkövének számító BMW-palettában is folyamatos a megújulás – a BMW piacvezető a saját prémium szegmensében Magyarországon és Csehországban is. Mindenhol azt látjuk, hogy ahogy jönnek be az új modellek, úgy nagyon gyorsan változik a versenyhelyzet.
2028-ra a 2023-as árbevétel és EBITDA duplázására (2028-as tervszámok: 750 milliárd, 40 milliárd HUF) készülnek. Az idei évre vonatkozóan van kitűzött mérföldkő? Milyen teljesítménnyel lennének elégedettek 2025 végén?
A tavalyi év jól mintázza, hogy hogyan kívánjuk elérni ezt a duplázást, hiszen egyrészt organikus növekedésünk és a hatékonyságunk javítása is támogatja, hogy eredményeinkben megjelenjen az a bővülés, amit eddig elértünk piaci részesedésben, jelenlétben. A tavalyi tranzakciók, akvizíciók pedig kiegészítik mindezt: a nagykereskedelmi szegmensben is tudtunk bővülni, új márkákkal, új országban is, és ugyanígy a kiskereskedelemben is újabb országba és márkákba tudtunk belépni, így Magyarországon kívül is érdemben fejlődött a társaság kiskereskedelmi tevékenysége.
Tehát diverzifikált növekedésre törekszünk, ez biztosítja azt, hogy elérjük a stratégiai céljainkat. Ezen belül időarányosan, pontos ütemezéssel tervezni a tranzakciók, felvásárlások miatt nagyon nehéz, mert ezek időzítése sokszor a partnertől függ, de a tavalyi évben látottak alapján ma is tarthatóak a stratégiai céljaink.
Az akvizíciók tekintetében is hasonlóan mozgalmas lehet az idei év, mint amilyen az előző volt?
Mi ezen dolgozunk, és bár még az év elején járunk, az eddig megkezdett tárgyalásaink alapján megalapozottan lehetek optimista, hogy idén is érdemben tudunk majd előrehaladni, a stratégiai időszakon belül pedig könnyen elérhetjük a céljainkat.
Kelet-Közép-Európában már most is jól beágyazott a csoport, látnak lehetőségeket esetleg a nyugati irányú terjeszkedésre is?
A SsangYong gépjárművek nagykereskedelmi tevékenységével 2022-ben beléptünk Ausztria piacára is, így ez után nem zárnék ki semmit, ugyanakkor a mi stratégiai fókuszunk, tehát ahol aktívan keressük a lehetőségeket, az mindenképpen a kelet-közép-európai régió. Azt gondolom, hogy ebben a térségben elértük azt a méretet és azt a lefedettséget, hogy megkerülhetetlen szereplői lettünk az autókereskedelmi és mobilitási értékláncnak, amire építve mehetünk tovább. Ez az előnyünk ehhez a régióhoz kötődik, de ahogy Ausztriában vagy éppen Görögországban is találtunk olyan piacot, ahová érdemesnek láttuk belépni, ilyenek előfordulhatnak a jövőben máshol is.
Milyen hullámokat vethetnek az autópiacon a Donald Trump által belengetett, járműgyártókat is érintő vámok? Lehetnek-e hatással az AutoWallis üzletmenetére is?
A választások körüli és a beiktatás utáni hangzatos hírhullámok meglehetősen kiszámíthatatlanná teszik a rövid távú gondolkodást, ugyanakkor az autóipar elég nagy „tankhajó” ahhoz, hogy ne ingassa meg hirtelen és önmagában sem a kínai terjeszkedés, sem az európai szabályozás, sem az amerikai kereskedelmi háború. De tagadhatatlan, hogy ezek a hullámok azért eltérítik a hajót az eredeti irányától. Továbbra is azt állítom, hogy a mi piaci stratégiánk ebből a szempontból intakt és jól védett, hiszen nem vagyunk érdekeltek a gyártásban, nem is akarunk belépni erre a területre.
Az európai gyártóknak nagyon erős alkalmazkodási kényszere van, ezt látjuk a megújult modelleken, a gyártási költségeken is. Az értékesítések is mások, mint akár csak tíz évvel ezelőtt: bejöttek a kínai járművek az európai piacra, ezek ellensúlyt tudnak adni.
Mi a diverzifikációval, azzal, hogy immár 27 márkát képviselünk 16 országban, pont ezeket a hullámokat tudjuk kiegyensúlyozni. Ha a kínai gyártók jönnek fel, akkor ez a része megy fel jobban az értékesítésnek, ha pedig az európaiak húznak bele, akkor vissza fog lendülni az inga. Napi szinten azért sok teendő van abban, hogy jól eltaláljuk ezeket az irányokat, és rövid távon is jól tudjunk reagálni a piaci változásokra, az új modellekre, a készletekre.
Számolnak azzal, hogy itthon a munkáshitel keretében felvett források egy része az autópiacon landol?
Látunk erre utaló jeleket, de más fogyasztást ösztönző lépések, tényezők miatt is bízunk ebben. Főként a kisebb, olcsóbb, illetve használt autók vásárlásnál segítheti a döntést sokaknál az említett új lehetőség, hiszen már tavaly is éreztük, hogy jelentős elhalasztott vásárlások vannak, amik előbb-utóbb megvalósulnak, hiszen közlekedni muszáj. Ha ez az intézkedés és a fogyasztást támogató egyéb tényezők átlendítenek sok fogyasztót, az biztos, hogy az autópiacon is érződni fog. A magyar járműértékesítés egyébként már tavaly visszapattant a 2023-as inflációs sokk után, és ennek a trendnek a folytatására számítunk idén is.
Korábban arról beszéltek, hogy a tervezett bővülés intenzívebb szakasza 2026-ig tarthat, ezt követően pedig osztalékot is fizetne a társaság. Változott-e ez a terv?
Valóban ez a terv, ugyanakkor épp a tavalyi év kereskedelmi hullámzásai, nagypolitikai változásai lelassították a stratégiai mozgásokat a régióban és egész Európában. A kínai terjeszkedés megtorpant, az európai gyártók ezekre adott válasza pedig még a csőben van, ami valamelyest lassítja a konszolidációt a piacon, és a mi egyes tranzakciós tárgyalásaink is lelassultak. Amennyiben a konszolidáció jelentős része valóban megtörténik 2026-ig, ahogy azt a stratégiánkban jeleztük – és mi azon dolgozunk, hogy ebben továbbra is élen járjunk –, akkor ez a dinamikus növekedési potenciál 2026 után visszaeshet, így nyilván utána több pénz marad osztalékra. Ha ez a periódus kitolódik, és ezt követően is lesznek értékes növekedési lehetőségek, akvizíciós célpontok a piacon, akkor pedig az lesz a fő irány. Ezért sem mondtunk ennél konkrétabb dátumot, de egyébként a terveinkben valóban az szerepel, hogy a 2026-as év után már fizetünk osztalékot.
A tőzsdén is erősen indította az évet az AutoWallis, az elemzők pedig már hosszú ideje kiemelkedő hozamlehetőségeket látnak a részvényben, a magas célárakhoz (MBH: 223, Concorde: 230 forint ) képest viszont még mindig jelentősen alulértékeltnek tűnik a részvény. Mi kellene ahhoz, hogy ezt az űrt betöltse az árfolyam?
Tavaly 33 százalékkal erősödött a részvényárfolyam, az idei év elején pedig még ütemesebben folytatódott ez az emelkedés, ami egyfelől jelzi, hogy a piac szépen lassan kezdi tudomásul venni, hogy a növekedésünk beépül a pénzügyi számainkba is. Másfelől, ezen elemzések és célárak alapján részvényeink továbbra is infláció fölötti hozamot biztosíthatnak a befektetőknek. Ezt egyébként fundamentálisan alátámasztja az is, hogy értékesítésünk több mint 60 százaléka már külföldről származik, tehát a forintárfolyam sem zavar minket olyan nagyon.
A jelenlegi célárak ráadásul még a tavalyi, akvizíciók előtti számainkra épülnek, ezért folyamatos célárnövekedésre számítok, és az eddigi részvényár-növekedést sem tartom túlzónak. Sőt, bízom benne, hogy a tavalyi emelkedő trend tartós marad, és a befektetői keresletben is megjelenik a fundamentális értéknövekedésünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.