IAG: magasba repítette a profitot az orosz légtér megnyitására váró British Airways anyavállalata
Erős üzleti évet tudhat maga mögött Európa második legnagyobb légiközlekedési csoportja. A British Airways vezette International Airlines Group (IAG) 9 százalékkal, 32,1 milliárd euróra növelte bevételét az év végi hajrának köszönhetően, míg üzemi szinten 22 százalékkal, 4,28 milliárd euróra tudta gyarapítani a nyereségét.

Ebből adózás után 2,73 milliárd euró maradt, amelynek terhére 1 milliárd euró értékű részvény-visszavásárlási programot indítanak, s 435 millió eurót osztalék formájában juttatnak a részvényeseiknek.
A pénteken közzétett éves gyorsjelentésükből az is kiderül, hogy az évzáró negyedév lökött nagyot a teljesítményükön, akkor a 11,4 százalékos bevételnövekedés 8,05 milliárd eurós forgalmat eredményezett, míg az üzemi profit 91 százalékkal, 961 millió euróra gyarapodott.
Az IAG növelte utasszámát és javított a kihasználtságon is
Mindkét adat felülmúlta az elemzői konszenzust. Az utasszám 5,6 százalékkal 122 millióra nőtt 2024-ben, a pluszforgalmat elsősorban a szabadidős utazások generálták. A járatkihasználtság nem érte el a fapadosokét, de 1,2 százalékpontos emelkedéssel 86,5 százalékra nőtt tavaly.
- A British Airwayst,
- az Iberiát,
- az Air Europát,
- a Vuelingot
- és az Aer Lingust
a portfóliójában tudó IAG részvényárfolyama a kedvező hírekre 5,2 százalékot erősödött a londoni tőzsdén, ekkora napon belüli kiugrásra közel négy hónapja nem volt példa. Ezzel együtt az IAG kurzusa már 16,3 százalékkal került feljebb az idén, jelezve, hogy a Luis Gallego által képviselt üzleti stratégia befektetési oldalról is kifizetődőnek látszik.
A vezérigazgató a jól jövedelmező transzatlanti piacon indított új járatokat és vett fel a menetrendbe újabb célállomásokat, s az ebből származó pluszbevételt a csoportnak a pandémia idején felhalmozott adósságának lefaragására fordította előtörlesztésekkel és hitelkiváltásokkal.
Gallego a korábban elhanyagolt területeken is ügyfélbarát fejlesztéseket hajtott végre,
így az utasok kiszolgálása is gördülékenyebb lett, és a menetrend betartásán is javítani tudtak. Miután Oroszország az Ukrajna ellen indított háborúja elején lezárta az Ázsiába vezető légfolyosókat, Gallego a repülőgépek egy részét az amerikai járatokra irányította át, kihasználva, hogy ezen útvonalakon a géphiánnyal küzdő riválisai nem tudják kapacitásaikat növelni, holott igény az lenne rá.
Az IAG légitársaságai emellett prémium ülőhelyek számát is növelték, kihasználva a luxusutazások iránti megnövekedett keresletet – írja a Bloomberg.

Nicholas Cadbury pénzügyi igazgató a gyorsjelentés publikálását követő elemzői konferenciahíváson elmondta, hogy a szabadidős ügyfelek száma sokkal dinamikusabban növekedik, már a pandémia előtti békeév, azaz 2019 szintjét is meghaladja.
Az üzleti utasok számának emelkedésével is elégedettek, bár Cadbury szerint arra már nem lehet reálisan számítani, hogy az is visszatér a koronavírus-járvány előtti évek szintjére. A business osztály kihasználtsága viszont egyre jobb, az igazi nagy profitot jellemzően ez hozza a hagyományos légitársaságok számára.
Portugál légitársasággal gyarapodhat a csoport
A IAG élénk érdeklődést mutat a portugál nemzeti légitársaság, a Transportes Aéreos Portugueses (TAP) megvásárlása iránt, miután az Air Europa teljes felvásárlása tavaly meghiúsult az Európai Bizottság versenyféltő akadékoskodásán. A TAP „zsíros falat„ lenne, mivel olyan piacokat nyitna tágabbra az IAG előtt, mint Brazília és Afrika egyes részei – mondta Luis Gallego vezérigazgató a Bloomberg TV-nek adott interjújában. Azt is jelezte, hogy
a csoport újra repüli a 2022-ben törölt ázsiai útvonalai egy részét, mihelyst véget ér az orosz-ukrán háború
és a légtérhasználat biztonságos lesz. Erre a piacra a „baráti” kínai légitársaságok csaptak le, amelyekre nem vonatkozott a Kreml által elrendelt légtérstop. Kérdés persze, hogy lesz-e elegendő repülőgépe ehhez az IAG-nek, ugyanis a legtöbb versenytársához hasonlóan ő is ki van szolgáltatva az Airbus-Boeing páros szeszélyeinek.
Csúszik a flottabővítés
Az Airbus például 12 hónapos késésben van a keskeny törzsű repülőgépek átadásával, a nagyobb utasszállítók esetében pedig 6 hónapos jelenleg a csúszás. A Boeingtől rendelt nagy befogadóképességű 777X modellekre pedig 2027 előtt nem is számítanak az IAG londoni központjában, tekintve, hogy az amerikai cég még mindig nem tudta beszerezni a szükséges tanúsítványokat.

A Boeing 787-es Dreamlinereivel is gondok vannak, itt azonban a hajtóműgyártó, a csütörtökön kiváló eredményekről beszámoló Rolls-Royce Holdings a hunyó. Együtt dolgoznak a problémák megoldásán, ami miatt a British Airwaysnek több transzatlanti járatát is törölnie kellett.

