Erős üzleti évet tudhat maga mögött Európa második legnagyobb légiközlekedési csoportja. A British Airways vezette International Airlines Group (IAG) 9 százalékkal, 32,1 milliárd euróra növelte bevételét az év végi hajrának köszönhetően, míg üzemi szinten 22 százalékkal, 4,28 milliárd euróra tudta gyarapítani a nyereségét.
Ebből adózás után 2,73 milliárd euró maradt, amelynek terhére 1 milliárd euró értékű részvény-visszavásárlási programot indítanak, s 435 millió eurót osztalék formájában juttatnak a részvényeseiknek.
A pénteken közzétett éves gyorsjelentésükből az is kiderül, hogy az évzáró negyedév lökött nagyot a teljesítményükön, akkor a 11,4 százalékos bevételnövekedés 8,05 milliárd eurós forgalmat eredményezett, míg az üzemi profit 91 százalékkal, 961 millió euróra gyarapodott.
Mindkét adat felülmúlta az elemzői konszenzust. Az utasszám 5,6 százalékkal 122 millióra nőtt 2024-ben, a pluszforgalmat elsősorban a szabadidős utazások generálták. A járatkihasználtság nem érte el a fapadosokét, de 1,2 százalékpontos emelkedéssel 86,5 százalékra nőtt tavaly.
a portfóliójában tudó IAG részvényárfolyama a kedvező hírekre 5,2 százalékot erősödött a londoni tőzsdén, ekkora napon belüli kiugrásra közel négy hónapja nem volt példa. Ezzel együtt az IAG kurzusa már 16,3 százalékkal került feljebb az idén, jelezve, hogy a Luis Gallego által képviselt üzleti stratégia befektetési oldalról is kifizetődőnek látszik.
A vezérigazgató a jól jövedelmező transzatlanti piacon indított új járatokat és vett fel a menetrendbe újabb célállomásokat, s az ebből származó pluszbevételt a csoportnak a pandémia idején felhalmozott adósságának lefaragására fordította előtörlesztésekkel és hitelkiváltásokkal.
Gallego a korábban elhanyagolt területeken is ügyfélbarát fejlesztéseket hajtott végre,
így az utasok kiszolgálása is gördülékenyebb lett, és a menetrend betartásán is javítani tudtak. Miután Oroszország az Ukrajna ellen indított háborúja elején lezárta az Ázsiába vezető légfolyosókat, Gallego a repülőgépek egy részét az amerikai járatokra irányította át, kihasználva, hogy ezen útvonalakon a géphiánnyal küzdő riválisai nem tudják kapacitásaikat növelni, holott igény az lenne rá.
Az IAG légitársaságai emellett prémium ülőhelyek számát is növelték, kihasználva a luxusutazások iránti megnövekedett keresletet – írja a Bloomberg.
Nicholas Cadbury pénzügyi igazgató a gyorsjelentés publikálását követő elemzői konferenciahíváson elmondta, hogy a szabadidős ügyfelek száma sokkal dinamikusabban növekedik, már a pandémia előtti békeév, azaz 2019 szintjét is meghaladja.
Az üzleti utasok számának emelkedésével is elégedettek, bár Cadbury szerint arra már nem lehet reálisan számítani, hogy az is visszatér a koronavírus-járvány előtti évek szintjére. A business osztály kihasználtsága viszont egyre jobb, az igazi nagy profitot jellemzően ez hozza a hagyományos légitársaságok számára.
A IAG élénk érdeklődést mutat a portugál nemzeti légitársaság, a Transportes Aéreos Portugueses (TAP) megvásárlása iránt, miután az Air Europa teljes felvásárlása tavaly meghiúsult az Európai Bizottság versenyféltő akadékoskodásán. A TAP „zsíros falat„ lenne, mivel olyan piacokat nyitna tágabbra az IAG előtt, mint Brazília és Afrika egyes részei – mondta Luis Gallego vezérigazgató a Bloomberg TV-nek adott interjújában. Azt is jelezte, hogy
a csoport újra repüli a 2022-ben törölt ázsiai útvonalai egy részét, mihelyst véget ér az orosz-ukrán háború
és a légtérhasználat biztonságos lesz. Erre a piacra a „baráti” kínai légitársaságok csaptak le, amelyekre nem vonatkozott a Kreml által elrendelt légtérstop. Kérdés persze, hogy lesz-e elegendő repülőgépe ehhez az IAG-nek, ugyanis a legtöbb versenytársához hasonlóan ő is ki van szolgáltatva az Airbus-Boeing páros szeszélyeinek.
Az Airbus például 12 hónapos késésben van a keskeny törzsű repülőgépek átadásával, a nagyobb utasszállítók esetében pedig 6 hónapos jelenleg a csúszás. A Boeingtől rendelt nagy befogadóképességű 777X modellekre pedig 2027 előtt nem is számítanak az IAG londoni központjában, tekintve, hogy az amerikai cég még mindig nem tudta beszerezni a szükséges tanúsítványokat.
A Boeing 787-es Dreamlinereivel is gondok vannak, itt azonban a hajtóműgyártó, a csütörtökön kiváló eredményekről beszámoló Rolls-Royce Holdings a hunyó. Együtt dolgoznak a problémák megoldásán, ami miatt a British Airwaysnek több transzatlanti járatát is törölnie kellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.