BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Mi lesz veled, francia luxusipar, miért ugrál az LVMH árfolyama?

Átalakulóban van a luxuscikkek piaca világszerte. Az LVMH-nak és társainak a geográfiai átrendeződés és a nemzedékváltás hatásaihoz is alkalmazkodniuk kell.

Az elmúlt negyedévekben számos vezető luxusipari vállalat kurzusa a korábbinál változékonyabbá vált, ez volt a sorsa az iparág vezető márkájának tekintett LVMH árfolyamának is. 

LVMH USA. NEW YORK. LOUIS VUITTON STORE IN SAKS FIFTH AV DEPARTMENT STORE IN MANHATTAN
Jobb lett a vártnál az LVMH gyorsjelentése / Fotó: Only France via AFP

Mi történt az LVMH részvényeivel?

Ha esik a részvény árfolyama, a legtöbb újságcikk általában arra hívja fel a figyelmet, hogy gyengébb értékesítési adatok mögött a kínai gazdaság lassulása és a középosztály életszínvonalának csökkenése húzódhat meg. Tavaly októberben az LVMH – amelyhez olyan márkák tartoznak, mint a Louis Vuitton, a Dior, a Moet & Chandon és a Hennessy – a világjárvány óta először jelentett csökkenést negyedéves eladásaiban, és a jelentést követő szerdán 5 százalék feletti mínuszban nyitott a papír. 

Meg is elégednénk ezzel a magyarázattal, ha a grafikonra nézve nem látnánk, hogy a 850 eurós árfolyamról már az év első harmadától kezdve eső trendben volt a részvény, sőt, a 2022-es és 2023-as éveket is inkább a sávkereskedés jellemezte. Mi történt ezzel a részvénnyel, amelyet a 2016-os 130 eurós indulóárhoz képest kisebb korrekciókkal ugyan, de 2023-ra már 900 euró körül kereskedtek?

 

A Bain & Company 2024 novemberében publikált éves iparági jelentése szerint ha nem számítjuk a Covid miatti lezárások időszakát, akkor 2008-tól egy változatlan, felfelé tartó trendet figyelhettünk meg a keresletben. A személyes luxuscikkek – ruházat, táskák, ékszerek és kozmetikumok – közül a kisebb értékűek eladásai még növekednek, valamint a borok, a vendéglátás és a luxusutazások, autók piaci is jól teljesített. A Claudia D’Arpizio és Federica Levato által jegyzett tanulmány szerint azonban átalakulóban lehet a piac. Geográfiailag a sokat említett kínai lassulás valóban megfigyelhető, mivel a belföldi költekezés a gyenge fogyasztói bizalom miatt csökkent. Ezzel szemben 

  • Japán, 
  • Európa 
  • és az Egyesült Államok 

kedvező piacot jelent a szektor számára. 

Az új generáció inkább élményekre vadászik

Az idézett tanulmány az új nemzedék belépésére – és ennek hatására a fogyasztói szokások változására – is felhívja a figyelmet. A fiatalabb, Z generációs szegmens ugyanis fogékonyabb az élményekre és társadalmi eseményekre, mint a tárgyakra, bár az ékszerek és az autók az ő körükben is jól fogynak. Egy másik fontos szempont lehet a „luxury shame” fogalma, mely gazdasági problémák vagy személyes preferenciák miatt visszafoghatja ennek a generációnak a fogyasztását. Az új, fiatal vásárlók a személyre szabott, emberi érintkezésre, élményekre is fókuszáló eladási technikákra nyitottabbak. 

Az nem meglepő, hogy a hagyományos üzletekben csökken az eladások aránya. Mivel a fogyasztók egyre inkább az élményszerű, személyre szabott és márka által gondosan kialakított vásárlási élményeket keresik, a sikeres márkák azzal terelik vissza a vásárlókat az üzletekbe, hogy egyedi ajánlatokat kínálnak. Meglepő mindeközben, hogy másrészt a luxusszegmensben is előretört az outlet típusú értékesítés.

Kína kivételével már javul a helyzet

Mielőtt túl messzemenő következtetéseket vonnánk le, a tavaly téli szezonban – Kína kivételével – azért már némileg javuló gazdálkodásról számolhatnak be a luxuscégek. Ashley Wallace, a Bank of America elemzője szerint a  luxus iránti tavalyi kereslet az elmúlt évtizedben az egyik leggyengébb volt, azonban a trendek fokozatosan javulnak a harmadik negyedévi mélypontokról. 

Ennek megfelelő gyorsjelentést közölt az LVMH is két hete: még mindig 1 százalékos organikus csökkenés figyelhető meg, de ez már jobb az elemzői várakozásoknál. Elsősorban most is az Egyesült Államok és Európa veszi át a kínai és ázsiai értékesítések helyét, és jól látszik a generációváltás is az értékesítési számokban. 

Bár vannak biztató jelek, az iparág hullámzását jól képezi le hosszabb távon az egyik legnagyobb szereplő árfolyamának elmúlt néhány évben megfigyelhető volatilitása. Ezért is érdemes sokszor kicsit a szokásos magyarázatok mögé nézni.

A jelen írásban foglaltak nem minősíthetők befektetésre való ösztönzésnek, befektetési tanácsadásnak, értékpapír jegyzésére, vételére, eladására vonatkozó felhívásnak vagy ajánlatnak! A jelen írásban foglaltak célja kizárólag tájékoztató jellegű információk közlése a befektetőkkel, és azt a PFN Prestige Financial Zrt. az Erste Befektetési Zrt. közvetítőjeként készítette.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.