Halálosan komolyan vették Donald Trump esetleges győzelmét és persze meghirdetett programját, azon belül pedig várható vámpolitikáját a német elit cégek már tavaly is – derül ki a Freshfields nemzetközi ügyvédi iroda friss felméréséből, amelyet a Handelsblatt közölt.
Az első számú frankfurti tőzsdeindexet, a DAX-ot alkotó 40 nagyvállalat és a második vonalat képező MDAX-ban jegyzett 50 cég ugyanis éles váltással valósággal lerohanta az Egyesült Államok piacát.
Míg 2023-ban ugyanis mindössze 4 milliárd dollárt költöttek amerikai cégek felvásárlására, illetve ottani részesedésszerzésekre, tavaly már 31 milliárd dollárra emelték az erre a célra fordított kiadásaikat. Ráadásul úgy irányították át ezeket a hatalmas összegeket az Egyesült Államokba, hogy közben közel megduplázták, azaz 20 milliárd dollárral, 43 milliárd dollárra növelték globális akvizíciós költésüket is, aminek tehát a 72 százalékát Amerikában vásárolták el.
Eközben pedig Európában – a németországi felvásárlásokat és tőkebefektetéseket is beleértve – a 2023-as 13 milliárd dollárról 8,5 milliárd dollárra csökkent a megszerzett céges érdekeltségek bekerülési értéke.
A német konszernek étlapján főként az amerikai technológiai és ipari vállalatok szerepeltek, de aktívan vették az energetikai és a gyógyszeripari cégeket is.
Nem mellékes, hogy a felvásárlások a jövőben segíthetnek majd megkerülni a tarifákat is. Ezért feltételezhető, hogy a tendencia ezt követően is folytatódik. Kedd este például a német Merck gyógyszeripari és technológiai konszern erősítette meg, hogy bekebelezi az amerikai rákgyógyszer-specialista Springworks Therapeutics biotechnológiai társaságot.
A két élenjáró német nagyvállalat ezen a téren azonban a Siemens és a Volkswagen. A Siemens késő ősszel jelentette be, hogy mintegy 10 milliárd dollárért felvásárolja ipari szimulációs szoftvereiről ismert Altairt, amely már a mesterséges intelligenciát (MI) is beveti. A német holding a felvásárlással megerősítené pozícióját az ipari szoftverek üzletágában, amely a hagyományos iparágakhoz képest nagyobb növekedési ütemet és megtérülést ígér.
A Volkswagen is profitálni akar Amerika technológiai vezető szerepéből: Európa legnagyobb autógyártója partnerséget kötött az elektromos autókat gyártó Rivian céggel. Az amerikaiak nagyrészt a technológiát, a VW pedig a tőkét biztosítja.
A cél az, hogy olyan szoftvert fejlesszenek ki a jövőbeli járműgenerációkhoz, amelyet mindkét vállalat hasznosíthat. A Volkswagen 1 milliárd eurót fektet be közvetlenül és további 4 milliárd eurót a közös vállalat jövőbeli fejlesztésére fordít.
A Volkswagen 2030-ig meg akarja duplázni észak-amerikai piaci részesedését
– mondta Arno Antlitz, a VW pénzügyi igazgatója a Reutersnek a davosi Világgazdasági Fórumon. Nagyjából 23 százalék körüli részesedésével azonban a Handelsblatt Research Institute számításai szerint Amerika már most is megelőzi a 21 százalékra taksált német belföldi piacot.
A Deutsche Bundesbank elemzése szerint is az Egyesült Államok piaca a legfontosabb jelenleg a német cégek számára. Ennek pedig nemcsak a piacméret az oka, hanem az alacsony termelési költségek is, különösen az energiaigényes vállalatok számára.
Az amerikai befektetések és felvásárlások még mindig nagyon fontosak a német vállalatok számára – különösen a kormányváltás után
– mondja Julian Schoof, a Deutsche Bank befektetési bankjának németországi vezetője.
„A vállalatok ott akarnak lenni, ahol az új technológiák a leggyorsabban fejlődnek” – tette hozzá.
A német cégek a jövőben is offenzívában maradnak, aminek a Handelsblatt szerint alapvetően 4 oka van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.