Már évek óta intenzíven kutatják a Debrecenben építkező BMW csoportnál a természetes rostokból készült kompozit anyagokat, és most végre sikerült is lenalapú könnyűszerkezetes alkatrészeket olyan szintre fejleszteni, hogy azzal a sorozatgyártás követelményeit is képesek teljesíteni – közölte a cég.
A német prémiumautó-gyártó szerint akár összetett tetőszerkezeteket is kialakíthatnak az anyagból, a technológia már bebizonyította gyakorlati alkalmazhatóságát.
A sorozatgyártáson kívül amúgy hasonló anyagokat már 2019 óta eredményesen alkalmaz a cég az egyedileg készített versenyautókban, többek között a BMW M4-es szériamodelljén alapuló, GT4-es versenyeken induló, továbbfejlesztett autóban.
A természetes szálak kiváló minőségű kompozit anyagokká történő feldolgozása komoly kihívások elé állítja a mérnököket, hiszen a szintetikus szálakkal, például szén- vagy üvegszállal ellentétben
A hírek szerint azonban a BMW-nek sikerült leküzdenie ezeket az akadályokat.
A müncheni székhelyű vállalat a svájci Bcomp cleantech céggel együttműködve olyan lenből készült kompozit anyagot fejlesztett ki, amely megfelel az autóiparban alkalmazott szigorú törésbiztonsági követelményeknek is.
Emellett alacsony sűrűségének köszönhetően a hagyományos anyagokhoz képest jókora súlycsökkentést is lehetővé tesz.
Azt pedig mondani sem kell, hogy a természetes szálak használata jelentős környezeti előnyöket ígér. A BMW szerint a járműtetőbe épített lenszálas kompozitok a teljes életciklust figyelembe véve mintegy 40 százalékkal csökkenthetik a szén-dioxid-kibocsátást.
Ráadásul a természetes szálak megújuló nyersanyagok.
A növekedésük során megkötik a szén-dioxidot, és életciklusuk végén komposztálhatók vagy energetikai célokra hasznosíthatók, vagyis rengeteg előnyt nyújtanak a kőolajalapú műanyagok felhasználásához mérten.
A többi német prémiumautó-gyártó is egyre inkább a növényi alapú alternatívákra összpontosít járműveiben, s ez már nem csupán a megújuló nyersanyagokról szól, de kijelenthető, hogy az autóipar paradigmaváltásának a küszöbén állunk.
A Volkswagen például kenderből készít bőrutánzatot, amellyel a jövőben az állati bőröket helyettesítenék a járművek belsejében, hozzájárulva az állati jóléthez. A VW szerint ezzel csökkenni fog a vállalat szénlábnyoma is, mivel a kender termesztése lényegesen kevesebb erőforrást igényel, mint a szarvasmarhatartás.
Mindkét autógyártó megközelítése igazolja, hogy a növények nemcsak ökológiailag észszerű választást jelentenek, de új lehetőségeket is teremtenek a járműtervezésben.
A BMW részvényei hétfőn napközben 0,2 százalékkal, 77,98 euróra erősödtek, év eleje óta viszont 1,3 százalékkal gyengültek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.