
Hihetetlen technológiai áttörést ért el a Debrecenben építkező BMW
Már évek óta intenzíven kutatják a Debrecenben építkező BMW csoportnál a természetes rostokból készült kompozit anyagokat, és most végre sikerült is lenalapú könnyűszerkezetes alkatrészeket olyan szintre fejleszteni, hogy azzal a sorozatgyártás követelményeit is képesek teljesíteni – közölte a cég.

A BMW technológiája bizonyította alkalmasságát
A német prémiumautó-gyártó szerint akár összetett tetőszerkezeteket is kialakíthatnak az anyagból, a technológia már bebizonyította gyakorlati alkalmazhatóságát.
A sorozatgyártáson kívül amúgy hasonló anyagokat már 2019 óta eredményesen alkalmaz a cég az egyedileg készített versenyautókban, többek között a BMW M4-es szériamodelljén alapuló, GT4-es versenyeken induló, továbbfejlesztett autóban.
A természetes szálak kiváló minőségű kompozit anyagokká történő feldolgozása komoly kihívások elé állítja a mérnököket, hiszen a szintetikus szálakkal, például szén- vagy üvegszállal ellentétben
- a növényi eredetű anyagok szilárdsága
- és merevsége alacsonyabb,
- emellett érzékenyebbek a nedvességre és a hőmérsékleti hatásokra is.
A hírek szerint azonban a BMW-nek sikerült leküzdenie ezeket az akadályokat.
A törésbiztonságnak is megfelel az új anyag felhasználása
A müncheni székhelyű vállalat a svájci Bcomp cleantech céggel együttműködve olyan lenből készült kompozit anyagot fejlesztett ki, amely megfelel az autóiparban alkalmazott szigorú törésbiztonsági követelményeknek is.
Emellett alacsony sűrűségének köszönhetően a hagyományos anyagokhoz képest jókora súlycsökkentést is lehetővé tesz.
Azt pedig mondani sem kell, hogy a természetes szálak használata jelentős környezeti előnyöket ígér. A BMW szerint a járműtetőbe épített lenszálas kompozitok a teljes életciklust figyelembe véve mintegy 40 százalékkal csökkenthetik a szén-dioxid-kibocsátást.
Ráadásul a természetes szálak megújuló nyersanyagok.
A növekedésük során megkötik a szén-dioxidot, és életciklusuk végén komposztálhatók vagy energetikai célokra hasznosíthatók, vagyis rengeteg előnyt nyújtanak a kőolajalapú műanyagok felhasználásához mérten.
A Volkswagen sem tétlenkedik
A többi német prémiumautó-gyártó is egyre inkább a növényi alapú alternatívákra összpontosít járműveiben, s ez már nem csupán a megújuló nyersanyagokról szól, de kijelenthető, hogy az autóipar paradigmaváltásának a küszöbén állunk.
A Volkswagen például kenderből készít bőrutánzatot, amellyel a jövőben az állati bőröket helyettesítenék a járművek belsejében, hozzájárulva az állati jóléthez. A VW szerint ezzel csökkenni fog a vállalat szénlábnyoma is, mivel a kender termesztése lényegesen kevesebb erőforrást igényel, mint a szarvasmarhatartás.
Mindkét autógyártó megközelítése igazolja, hogy a növények nemcsak ökológiailag észszerű választást jelentenek, de új lehetőségeket is teremtenek a járműtervezésben.
A BMW részvényei hétfőn napközben 0,2 százalékkal, 77,98 euróra erősödtek, év eleje óta viszont 1,3 százalékkal gyengültek.