BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázár Jánost követi Ausztria: az osztrákoknak is elegük van a Strabagból, rommá bírságolhatják a céget

Az osztrák gazdaságtörténet legnagyobb versenyjogi bírságát szabhatják ki az építőipari cégre. Az eddigi rekord a Rewe 70 millió eurója, ami jelenlegi árfolyamon 27,2 milliárd forintnak felel meg. Mennyit kaphat a Strabag?

Noha a Strabag építőipari vállalat a tavalyi évet több mint 17 milliárd eurós bevétellel és nagyjából 1 milliárd eurós adózás előtti eredménnyel zárta, a bécsi tőzsdén jegyzett vállalat vezetősége most valószínűleg árgus szemmel figyeli a császárváros kartellbíróságán megkezdett pert, hiszen a Der Standard hírportál szerint az osztrák gazdaságtörténet legnagyobb összegű versenyhatósági bírságát szabhatják ki a cégre.

Strabag Company
Csapatmunka a Strabagnál / Fotó: NurPhoto via AFP

Kartellezés 15 éven át

A Strabagot azzal vádolják ugyanis, hogy több mint 15 éven keresztül, 2002 júliusától 2017 októberéig kartellezett építőipari szektortársaival Ausztriában. A kartellben részt vevő vállalatok ezalatt – számos áldozat kárára – összejátszottak az árak megállapításában, felosztották egymás közt a piacot, és üzleti információkat is cseréltek egymással. 

Az osztrák Szövetségi Versenyhivatal (BWB) 2017-ben indította meg az évekig tartó átfogó vizsgálatokat, majd 2021 végén a kartellbíróság kiszabott egy körülbelül 45 millió eurós bírságot a vállalatra. 

A potenciális bírságot azonban jelentősen csökkentették, mivel – amint a BWB kifejtette – a Strabag együttműködött a hatóságokkal az ügy feltárása érdekében.

Később azonban a Gazdasági és Korrupciós Ügyészség (WKStA) vizsgálata új részleteket tárt fel az építőipari kartellről. A BWB ismét bírósághoz fordult, és követelte a Strabag elleni eljárás folytatását. 

Újratárgyalják a Strabag ügyét

Az új részletek fényében – lévén ezekről a Strabag magától nem számolt be – pedig megdőlt az az állítás, hogy a vállalat teljes mértékben együttműködött volna a hatóságokkal. Bár ezt a Strabag tagadja, ám az osztrák Legfelsőbb Bíróság (OGH) másképp határozott, ezért az ügy visszakerült a kartellbíróságra, ahol pénteken kezdték meg a meghallgatásokat.

Mindazonáltal mind a Szövetségi Versenyhivatal (BWB), mind a bírói tanács elnöke hangsúlyozta, hogy az építőipari kartell kivizsgálása nem lett volna lehetséges a Strabag együttműködése nélkül. Az viszont más kérdés, hogy az együttműködés valóban „teljes körű” volt-e, s hogy milyen mértékben felelős a Strabag vezetősége. 

A bírósági per mellett a BWB és a Strabag külön tárgyalásokat is folytat az eljárás esetleges békés lezárásáról. Számos pont azonban továbbra is teljesen nyitott a felek szerint. A Strabag egyik ügyvédje például a tárgyalóteremben is hangsúlyozta, hogy „teljesen kérdőjeles még a bírság összege”.

Nem babra megy a játék

Az azonban biztos, hogy nem babra megy a játék, a Strabagnak sokba kerülhet a tisztességes verseny szabályainak megsértése. Az osztrák portál értesülése szerint a bírság jóval magasabb lehet, mint az eredetileg kiszabott 45 millió euró, sőt az Ausztriában eddig valaha kiszabott legmagasabb bírságot is meghaladhatja. 

A bírság felső határa a teljes cégcsoport forgalmának maximum 10 százaléka lehet. Fontos szempont ugyanakkor 

  • a bűncselekmény súlyossága 
  • és a vállalat együttműködési hajlandósága is.

Az eddigi rekord egy 70 millió eurós bírság volt, amelyet a Legfelsőbb Bíróság az év elején szabott ki a Billa anyavállalatára, a Rewére.

Az utóbbi időben a bírságok általában magasabbak lettek az osztrák Legfelsőbb Bíróság új ítélkezési gyakorlata szerint.

A 2024-es éves beszámolójában egyébként a Strabag kiemelte, hogy jelentős tartalékokat különített el többek között a károsultaknak fizetendő esetleges kártérítésekre, ám azok összegét 

a folyamatban lévő eljárás miatt nem hozzák nyilvánosságra, mivel ez súlyosan rontaná a Strabag eljárásbeli helyzetét.

A Strabag vezetősége határozottan meg van győződve róla, hogy a versenyhatóság megújított kérelme alaptalan. A vállalat „széles körben és intenzíven működött együtt a Szövetségi Versenyhivatallal”. 

Továbbá a csoport az ügy kirobbanása óta finomította megfelelőségi rendszerét is. Például egy háromórás „alapvető jogi képzést” tett kötelezővé az osztályvezetőktől felfelé mindenkinek, hogy elkerülhessék a hasonló ügyeket. Az 1444 kötelezettből 1332-en már el is végezték a tanfolyamot.

 

A Strabag részvényárfolyama hétfő délutánig 1,7 százalékkal, 79 euróra csökkent. Év eleje óta viszont 94 százalékkal emelkedett a kurzus.

Az LSEG elemzői konszenzusa vételre ajánlja a papírt 85 eurós mediáncéláron.

Mint ismert, év elején Lázár János építési és közlekedési miniszter is hangos nemtetszését fejezte ki a Strabaggal szemben az M30-as autópálya kivitelezése kapcsán.

Strabag: Lázár János kiadta az osztrák cég útját, mi lesz most az állami beruházásaival? Sejtelmes választ adott a minisztérium

Az M30-as autópályán bekövetkezett fiaskó felelőssége az építési és közlekedési miniszter szerint egyértelműen az osztrák céget terheli. Lázár János ennél tovább ment, és szerinte elgondolkodtató, hogy bár a Strabag azt állítja magáról, felkészült, mégse tudta megoldani a kialakult műszaki problémát. Ez pedig azt mutatja, hogy nem kellene feladatokat rábízni.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.