BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázár Jánost követi Ausztria: az osztrákoknak is elegük van a Strabagból, rommá bírságolhatják a céget

Az osztrák gazdaságtörténet legnagyobb versenyjogi bírságát szabhatják ki az építőipari cégre. Az eddigi rekord a Rewe 70 millió eurója, ami jelenlegi árfolyamon 27,2 milliárd forintnak felel meg. Mennyit kaphat a Strabag?

Noha a Strabag építőipari vállalat a tavalyi évet több mint 17 milliárd eurós bevétellel és nagyjából 1 milliárd eurós adózás előtti eredménnyel zárta, a bécsi tőzsdén jegyzett vállalat vezetősége most valószínűleg árgus szemmel figyeli a császárváros kartellbíróságán megkezdett pert, hiszen a Der Standard hírportál szerint az osztrák gazdaságtörténet legnagyobb összegű versenyhatósági bírságát szabhatják ki a cégre.

Strabag Company
Csapatmunka a Strabagnál / Fotó: NurPhoto via AFP

Kartellezés 15 éven át

A Strabagot azzal vádolják ugyanis, hogy több mint 15 éven keresztül, 2002 júliusától 2017 októberéig kartellezett építőipari szektortársaival Ausztriában. A kartellben részt vevő vállalatok ezalatt – számos áldozat kárára – összejátszottak az árak megállapításában, felosztották egymás közt a piacot, és üzleti információkat is cseréltek egymással. 

Az osztrák Szövetségi Versenyhivatal (BWB) 2017-ben indította meg az évekig tartó átfogó vizsgálatokat, majd 2021 végén a kartellbíróság kiszabott egy körülbelül 45 millió eurós bírságot a vállalatra. 

A potenciális bírságot azonban jelentősen csökkentették, mivel – amint a BWB kifejtette – a Strabag együttműködött a hatóságokkal az ügy feltárása érdekében.

Később azonban a Gazdasági és Korrupciós Ügyészség (WKStA) vizsgálata új részleteket tárt fel az építőipari kartellről. A BWB ismét bírósághoz fordult, és követelte a Strabag elleni eljárás folytatását. 

Újratárgyalják a Strabag ügyét

Az új részletek fényében – lévén ezekről a Strabag magától nem számolt be – pedig megdőlt az az állítás, hogy a vállalat teljes mértékben együttműködött volna a hatóságokkal. Bár ezt a Strabag tagadja, ám az osztrák Legfelsőbb Bíróság (OGH) másképp határozott, ezért az ügy visszakerült a kartellbíróságra, ahol pénteken kezdték meg a meghallgatásokat.

Mindazonáltal mind a Szövetségi Versenyhivatal (BWB), mind a bírói tanács elnöke hangsúlyozta, hogy az építőipari kartell kivizsgálása nem lett volna lehetséges a Strabag együttműködése nélkül. Az viszont más kérdés, hogy az együttműködés valóban „teljes körű” volt-e, s hogy milyen mértékben felelős a Strabag vezetősége. 

A bírósági per mellett a BWB és a Strabag külön tárgyalásokat is folytat az eljárás esetleges békés lezárásáról. Számos pont azonban továbbra is teljesen nyitott a felek szerint. A Strabag egyik ügyvédje például a tárgyalóteremben is hangsúlyozta, hogy „teljesen kérdőjeles még a bírság összege”.

Nem babra megy a játék

Az azonban biztos, hogy nem babra megy a játék, a Strabagnak sokba kerülhet a tisztességes verseny szabályainak megsértése. Az osztrák portál értesülése szerint a bírság jóval magasabb lehet, mint az eredetileg kiszabott 45 millió euró, sőt az Ausztriában eddig valaha kiszabott legmagasabb bírságot is meghaladhatja. 

A bírság meghatározásakor a döntő tényező a csoport forgalma, a maximális összeg ennek 10 százaléka lehet. Fontos szempont ugyanakkor 

  • a bűncselekmény súlyossága 
  • és a vállalat együttműködési hajlandósága is.

Az eddigi rekord egy 70 millió eurós bírság volt, amelyet a Legfelsőbb Bíróság az év elején szabott ki a Billa anyavállalatára, a Rewére.

Az utóbbi időben a bírságok általában magasabbak lettek a Legfelsőbb Bíróság által elfogadott új szabályozás miatt.

A 2024-es éves beszámolójában egyébként a Strabag hangsúlyozta, hogy jelentős tartalékokat különített el – többek között – a károsultaknak fizetendő esetleges kártérítésekre, ám azok összegét 

a folyamatban lévő eljárás miatt nem hozzák nyilvánosságra, mivel ez súlyosan rontaná a Strabag eljárásbeli helyzetét.

A Strabag vezetősége határozottan meg van győződve róla, hogy a versenyhatóság megújított kérelme alaptalan. A vállalat „széles körben és intenzíven működött együtt a Szövetségi Versenyhivatallal”. 

Továbbá a csoport az ügy kirobbanása óta finomította megfelelőségi rendszerét is. Például egy háromórás „alapvető jogi képzést” tett kötelezővé az osztályvezetőktől felfelé mindenkinek, hogy elkerülhessék a hasonló ügyeket. Az 1444 kötelezettből 1332-en már el is végezték a tanfolyamot.

 

A Strabag részvényárfolyama hétfő délutánig 1,7 százalékkal, 79 euróra csökkent. Év eleje óta viszont 94 százalékkal emelkedett a kurzus.

Az LSEG elemzői konszenzusa vételre ajánlja a papírt 85 eurós mediáncéláron.

Mint ismert, év elején Lázár János építési és közlekedési miniszter is hangos nemtetszését fejezte ki a Strabaggal szemben az M30-as autópálya kivitelezése kapcsán.

Strabag: Lázár János kiadta az osztrák cég útját, mi lesz most az állami beruházásaival? Sejtelmes választ adott a minisztérium

Az M30-as autópályán bekövetkezett fiaskó felelőssége az építési és közlekedési miniszter szerint egyértelműen az osztrák céget terheli. Lázár János ennél tovább ment, és szerinte elgondolkodtató, hogy bár a Strabag azt állítja magáról, felkészült, mégse tudta megoldani a kialakult műszaki problémát. Ez pedig azt mutatja, hogy nem kellene feladatokat rábízni.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.