Rekordszintre emelkedett tavaly a biztosítók utasbiztosításokból származó díjbevétele: a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint az egyszeri díjbevétel összege megközelítette a 18,1 milliárd forintot, ami 12,6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A teljes utasbiztosítási díjbevétel pedig 14,3 százalékkal emelkedett 2024-ben, és meghaladta a 22 milliárd forintot. Ezzel az utasbiztosításoknál kimuatott növekedési ütem nagyjából összhangban volt a teljes piacéval.
A díjbevétellel párhuzamosan a megkötött szerződések száma is emelkedett a múlt évben: meghaladta az 1,15 milliót, ami több mint ötödével volt magasabb a 2023-ban regisztrált 962 ezernél. Az MNB adatai szerint az utasbiztosítási piac a koronavírus-járvány idején – érthető okokból – hirtelen összezuhant: a 2019-es 13,1 milliárdról 2020-ra 4,1 milliárd forintra esett az egyszeri díjbevétel, és még 2021-ben is csak 5,7 milliárd forintot ért el. Azóta viszont folyamatosan bővül a piac, szépen emelkedik a szerződések száma és a belőlük származó bevétel is.
Az utasbiztosítási piac növekedése – ahogy erre a közelmúltban megjelent elemzésében a Bank360.hu is rámutatott – bőven túlszárnyalta a külföldi utazási piac bővülését. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai szerint ugyanis 2024-ben valamivel több, mint 13 millió egynapos és 8,94 millió többnapos útra utaztak külföldre a magyarok. Az egynapos utazások száma csak minimális mértékben, 1,13 százalékkal nőtt, a többnapos kiruccanásoké viszont 9,7 százalékkal emelkedett. A többnapos utazások átlagos hossza 6,5-ről 5,9 napra csökkent. A legnépszerűbb úti cél tavaly is Ausztria volt, ahová több mint 7 millió alkalommal utaztak be a magyarok, és csaknem 309 milliárd forintot költöttek el.
A KSH adatai szerint egyébként a tavaly regisztrált összes külföldi utazás száma valamivel 22 millió felett alakult, ami nem egészen egymillióval haladta meg az egy évvel korábbit. Ezzel párhuzamosan a magyarok nem egészen 66 millió napot töltöttek külföldön, tehát egy külföldi tartózkodásra majdnem pontosan három nap jutott.
Az utasbiztosítási szerződések több káresemény ellen is védelmet nyújtanak: minden módozat tartalmazza az orvosi költségek térítését betegség vagy baleset bekövetkezte esetén, illetve baleset- és poggyászbiztosítást is.
Ezek az alapelemek persze számos kiegészítő elemmel bővíthetők – például a sérültek vagy a gyermekek hazaszállításával, a repülős utaknál a járatkésés elleni védelemmel, de akár jogvédelmi szolgáltatásokkal is.
A biztosítóknál rendszerint különböző csomagokból választhatnak az ügyfelek, amelyekhez kiegészítő elemeket is vásárolhatnak. Ennek megfelelően az utasbiztosítás napi díja rendkívül széles skálán mozoghat: viszont hüvelykujjszabályként elmondható, hogy a magyarok által leginkább kedvelt, közeli célországokba (Ausztriába, Horvátországba, Olaszországba) már napi ezer forint alatt lehet megfelelő fedezetet nyújtó konstrukciót találni. A választék viszont zavarba ejtően széles a piacon, így a szerződéskötés előtt mindenképpen érdemes utasbiztosítási kalkulátort használni.
Külföldi utazás előtt sokan elintézik a biztosítási védelem kérdését azzal, hogy ha gondba kerülnének, a bankkártyájukhoz tartozó biztosítás majd fedezetet nyújt az esetlegesen felmerülő károkra vagy költségekre. A bankkártyákhoz kapcsolódó utasbiztosításoknál azonban mindenképpen érdemes figyelembe venni, hogy ezeknél kiegészítő szolgáltatásról van szó, amely csak a legalapvetőbb károkra nyújt fedezetet, rendszerint alacsony limitek mellett. Tehát ha az a terv, hogy a bankkártyánkhoz kapcsolt utasbiztosításra támaszkodunk, feltétlenül érdemes meggyőződni arról, hogy pontosan mire, és milyen értékig vonatkozik ez a szolgáltatás. Ráadásul a bankkártyás utasbiztosítási védelem csak a kártya birtokosát védi, az útitársait, családját nem.
Szintén hasznos lehet, ha a külföldi utazás előtt kiváltjuk az Európai Egészségbiztosítási Kártyát, amellyel az orvosi szempontból indokolt ellátást megkaphatjuk az Európai Gazdasági Térség tagállamaiban, illetve Svájcban és az Egyesült Királyságban. Viszont – a bankkártyához kapcsolt biztosításokhoz hasonlóan – az Európai Egészségbiztosítási Kártya sem alkalmas arra, hogy maradéktalanul kiváltsa az utasbiztosítás által nyújtott védelmet – bár kétségtelen, hogy sok esetben nagyon hasznos szolgálatot tehet. Az egyik nagyon fontos korlát az Európai Egészségbiztosítási Kártyánál, hogy csak azokat az ellátásokat lehet finanszírozni vele, amelyeket az adott ország állami ellátórendszere támogat: így például a mentés vagy a hazaszállítás költsége rendszerint nem számolható el.
Emellett előfordulhat az is, hogy a felmerült költségeket csak utólag térítik meg, tehát az orvosi ellátást először a helyszínen ki kell fizetnünk.
Arról sem érdemes megfeledkezni, hogy az üdülőhelyek környezetében az orvosok gyakran magánpraxisban működnek, ahol egyáltalán nem építhetünk az Európai Egészségbiztosítási Kártya nyújtotta védelemre.
Az MNB adataiból az is jól látszik, hogy egyértelműen a harmadik negyedév tekinthető a főszezonnak az utasbiztosítási piac szempontjából, miután 2024-ben az éves egyszeri díjbevétel 41,2 százaléka ebben az időszakban keletkezett. Ez persze egyáltalán nem meglepő, hiszen a külföldi nyaralások szempontjából legaktívabb július és augusztus a harmadik negyedévre esik. Szintén nem túl meglepő, hogy a legkevésbé aktív időszak a negyedik negyedév az utasbiztosításoknál, ekkor a díjbevételek mindössze 16,3 százaléka folyt be a biztosítókhoz 2024-ben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.