Újabb nagy csapatot veszített a Qatar Airways: az AS Roma után a Bayern München is búcsúzik az arab eurómillióktól, pedig az együttműködés gyümölcsöző voltát mindkét klubnál hangsúlyozták. Az AS Romával kötött, a klubtörténet legzsírosabb, három évre 40 millió eurót garantáló szerződése 2021-ben kifutott, ott az olaszok nem tudtak olyan számottevő sportsikert felmutatni, ami alapján megérte volna a hosszabbítás a katariaknak. A Bayern München azonban más tészta. 

Soccer 1. Bundesliga/ FC Cologne - FC Bayern Munich 1:2.
Jamal Musiala belövi a bajnokságot eldöntő gólt az FC Köln kapujába.
Fotó: Anke Waelischmiller / Sven Simon

Az utóbbi 11 kiírásban zsinórban bajnoki címet szerzett klub vezetése körbeudvarolta a katariakat, szívesen hosszabbítottak volna velük, különösen Oliver Kahn vezérigazgató viselte a szívén a szerződés meghosszabbítását, csakhogy a klub szurkolótáborának más volt a véleménye. Németországban pedig másképp van, mint nálunk, 

a szurkolók nemcsak a lelátóról kiabálhatnak be, ha valami nem tetszik nekik, hanem a sportklub közgyűlésén részvényesként is hangot adhatnak nemtetszésüknek. 

És azt illik is komolyan venni, mert a támogatásuk nélkül a csapat teljesítménye is elmarad a várttól, a bevételekről nem is szólva. Támogatást, anyagit legalábbis, a menedzsmentnek kell virítania, és odafönt nyilván nem örülnek annak, ha egy biztos szponzorról le kell mondaniuk. Márpedig ez történt: a szerződés kifutásával a Bundesliga-klub és a katari nemzeti légitársaság útjai elválnak egymástól. 

...és utána jöhetett az önfeledt ünneplés a salátástállal.
Fotó: Christof Stache / AFP

Amint július elsejét írunk, már amortizálódtak is a szponzori feliratok, a játékosok mezének az ujjáról vagy el kell távolítani vagy le kell ragasztani azokat. Persze ott is maradhatnának, de ingyen miért reklámozná a Qatar Airwayst bárki is?

A válókeresetet a szurkolók nyújtották be, 

akik évek óta kritizálják az emberi jogokat páros lábbal tipró arab monarchiát, különösen a 2022-es labdarúgó-világbajnokság előkészületeinél, az építkezések során a vendégmunkásokkal való embertelen bánásmódot elfogadhatatlannak nevezve. Emiatt már a klub 2021-es közgyűlésén – füttykoncert közepette – sem engedték szavazásra bocsátani Kahn javaslatát a szerződés meghosszabbításáról.

A katari építkezéseken munka közben meghalt vendégmunkások számát homály fedi.
Fotó: Karim Jaafar

Az építkezéseken több ezren haltak meg tisztázatlan körülmények között. A jogvédők legalább 6500 ember halálát hozták összefüggésbe az építkezéssel és az infrastrukturális fejlesztésekkel, ebből a tornát szervező nemzetközi szövetség, a FIFA hármat (!) ismert el. Jegyezzük meg, hogy a vb hivatalos légitársasága – azaz a FIFA egyik szponzora – a Qatar Airways volt, így érthető, ha Gianni Infantino FIFA-elnök menekült az ilyen kényes kérdések elöl, ugyanakkor hozsannákat zengett a katari szervezésről.

Infantino a helyén maradt – és a FIFA-nál még mindig számolgatják, hogy mennyi maradt a decemberben zárult vb után a kasszában –, míg Oliver Kahnnal a bajnokság záró mérkőzése előtt közölték, hogy nem érdemes a sorsdöntő kölni – megnyert – mérkőzésekre elutaznia, egyrészt mert nélküle is megrendezik, másrészt mert akkor már nem lesz hivatalban. 

A Bayernnek sok kárt okozó Hasan Salihamidzic sportigazgató hasonló sorsra jutott, tőle a pályán, a bajnoki címmel járó salátástál átadásakor búcsúztak el – megalázva a sportvezetőt, aki játékosként is nyert bajnoki címet a Bayern Münchennel.

A klubnak tehát új szponzort kell találnia a katariak helyére, ez ilyen múlttal és renoméval nem lehetetlen vállalkozás. 

Amúgy a német labdarúgás szénája sem áll túl jól, a vébén szégyenszemre már a csoportkörben búcsúzni kényszerültek, a Japánnal és Costa Ricával „súlyosbított” kvartett nehéznek bizonyult a számukra. A nemzetközi kupákban sem sikerült döntőbe jutniuk, a válogatottjuk pedig kínkeservesen harcolt ki döntetlent Ukrajnával szemben, majd tükörsima 2–0-s vereséget szenvedett Kolumbiától – szintén hazai pályán, most júniusban.

A német labdarúgás az utóbbi időben belharcokkal is küzd, a labdarúgó-szövetség (DFL) májusban nem kapott elég támogatást a kluboktól ahhoz a tervéhez, hogy akár 2 milliárd euróért értékesítse a Bundesliga médiajogait magántőke-társaságok részére. Az érdeklődők között volt a CVC Capital Partners, a Blackstone és az Advent International, de a klubok ellenállásán megbukott a terv – egyelőre.

Sevilla FC v Manchester United: Quarterfinal Second Leg - UEFA Europa League
Jadon Sancho left winger of Manchester United and England during the UEFA Europa League quarterfinal second leg match between Sevilla FC and Manchester United at Estadio Ramon Sanchez Pizjuan on April 20, 2023 in Seville, Spain. (Photo by Jose Breton/Pics Action/NurPhoto) (Photo by Jose Breton / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A TeamViewer napjai meg vannak számlálva, az új tulajdonos új szponzorokat is hoz magával.
Fotó: Josr Breton / AFP

Ahogy a pénzügyi befektetők, úgy a Qatar Airways is tudomásul veszi, hogy ha nem kell a pénzük, akkor azt viszik tovább – jelentkező biztosan akad rá.

 Például a hírek szerint hamarosan rekordösszegért a katariak kezére kerülő Manchester United, amelynek a GlobalData adatbázisa szerint jelenleg nincs légitársaság a szponzorai között, bár az igaz, hogy a DHL csomagszállítónak komoly cargóflottája van, és a Virgin Money-t alapító Sir Richard Bransonnak is van közvetlen kapcsolata a légi közlekedéssel (Virgin Atlantic). 

Az viszont felettébb valószerűtlen, hogy előrébb kívánkoznának a szponzorok listáján. A jelenlegi mezszponzor, az amerikai TeamViewer állítólag marad még egy szezonra, de a klub eladásával az is garantálható, hogy távozniuk kell. Hogy ki landol az Old Traffordon, az úgyis kiderül órákon-napokon belül.