BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen celebrates winning the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina Circuit in the Emirati city on November 26, 2023. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)

Már a kezdés előtt rekordokat dönt az F1-es idény – szerdától autóznak is Bahreinben

Soha annyi futam és akkora nevezési díj nem volt, mint az idén. Már a kezdés előtt rekordokat dönt tehát a 2024-es évad, amely júliusban ér majd el az átalakuló Hungaroringre – még éppen a nyári olimpia előtt.

Minden idők leghosszabb F1-es idénye következik, hiszen február végétől december elejéig 24 versenyhétvégét zsúfoltak a naptárba. Ráadásul lehetne a versenyek száma akár már 25 is, ha az Oroszországgal kötött szerződést nem mondták volna fel a háború nyomán. Visszatér ellenben a Kínai Nagydíj, amire 2019 óta nem kerülhetett sor a koronavírus-járvány és járulékos hatásai miatt, továbbá Emilia Romagna nagydíja sem marad el remélhetőleg, amit tavaly elmostak a regionális áradások.

Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen celebrates winning the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina Circuit in the Emirati city on November 26, 2023. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Már 1,2 millió dollár feletti a világbajnok Max Verstappen nevezési díja.
Fotó: GIUSEPPE CACACE / AFP

Mindez nyilván jelentős bevételnövekedéssel jár – de hát az F1 a gyorsaság mellett amúgy is a pénzről szól: éppenséggel rekordról is be lehet számolni már a rajt előtt.

Már a nevezési díj is rekordméretű

A nevezési díjakat az előző év eredményei alapján határozzák meg, a versenyzőknél például a 10 400 eurós (4 millió forintos) alapdíjra jön 2100 euró (816 ezer forint) minden megszerzett pontért.

Az egyéni világbajnok holland Max Verstappen tavaly egy verseny híján az összeset megnyerte, 

és gyűjtött 575 pontot, ezért idén minden idők legnagyobb belépti díját, 1,218 millió eurót (473,5 millió forintot) kénytelen befizetni a Nemzetközi Automobil-szövetségnek (FIA), hogy megkapja az ún. szuperlicencet.

Cserébe övé a mezőny legnagyobb fizetése – a Forbes becslése szerint így fest a top tíz:

  • Max Verstappen (holland, Red Bull): 70 millió dollár
  • Lewis Hamilton (brit, Mercedes): 55 millió dollár
  • Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin): 34 millió dollár
  • Sergio Pérez (mexikói, Red Bull): 26 millió dollár
  • Charles Leclerc (monacói, Ferrari): 19 millió dollár
  • Lando Norris (brit, McLaren): 15 millió dollár
  • Carlos Sainz (spanyol, Ferrari): 14 millió dollár
  • Valtteri Bottas (finn, Sauber): 10 millió dollár
  • George Russell (brit, Mercedes): 8 millió dollár
  • Pierre Gasly (francia, Alpine): 8 millió dollár
(FILES) Mercedes' British driver Lewis Hamilton arrives at a press conference at the Jose Carlos Pace racetrack in Sao Paulo, Brazil, on November 2, 2023, ahead of the Formula One Brazil Grand Prix. Seven-time Formula One world champion Lewis Hamilton will leave Mercedes at the end of the 2024 season, the team announced February 1, 2024, ahead of an expected move to Ferrari for 2025 season. "Lewis has activated a release option in the contract announced last August and this season will therefore be his last driving for the Silver Arrows," Mercedes said in a statement. (Photo by Nelson ALMEIDA / AFP)
Lewis Hamilton fizetését nem kell figyelembe vennie a költségkeretnél a Marcedesnek – illetve jövőre a Ferrarinak.
Fotó: Nelson ALMEIDA/AFP

Az egy csapatra jutó költségkeret idénre 140,4 millió dollár (50,5 milliárd forint), ám ez alól számos tételt ki lehet húzni, ilyen például a motorköltség, továbbá a két pilóta, valamint a három legtöbbet kereső egyéb alkalmazott fizetése, illetve az alkalmazottak bónuszai és pótlékai, nevezési díjak, utazási és marketingköltségek.

Mi változott a télen?

A pilótafelállás éppenséggel nem sokat változott – jövőre viszont fog, hiszen Lewis Hamilton 2025-re a Ferrarihoz igazol. 

A konstruktőröknél is csak nevek módosultak, viszont született néhány igen kacifántos elnevezés. A Red Bull fiókcsapatából, az Alpha Tauriból például a beszálló főszponzor miatt hivatalosan Visa Cash App RB F1 Team lett, a Sauberből meg Stake F1 Team Kick Sauber, habár a nagyobb változás náluk az lesz, amikor 2026-ban megérkezik partnernek az Audi.

javított
Csapatok, motorszállítok, főszponzorok
 

Mindenesetre a gigaszezonra felkészülés már a finisében jár. Az idei autókkal az első köröket néhány csapat már az európai bázisaikhoz legközelebb eső pályákon megtette: 400 kilométer áll rendelkezésre az ún. „filmezési keretből”, ami tehát nem rendes teszt, hanem promóciós célú tevékenység – ugyanakkor az ilyen reklámfilm-forgatásokból is ki lehet nyerni hasznos adatokat, kivált, ha ez a fő cél és nem a szép filmkockák.

Az egyetlen valós és hivatalos tesztre az első futam helyszínén, Bahreinben kerül sor mától: Szahírban szerdától péntekig hivatali munkaidőben, reggel nyolctól délután ötig lehet gyakorolni.

A Haas és a McLaren a megelőző napokra időzítette be a saját filmezős napjait is.

A 2024-es versenynaptár
 

Július 21. a Magyar Nagydíj versenynapja

A 2024-es Formula–1-idény tehát a gyakorlatban már a héten elstartol – aztán a szokásoknak megfelelően nyáron ér el hozzánk.

A Magyar Nagydíjra július harmadik hétvégéjén kerül sor, még éppen a július 26-án kezdődő nyári olimpia előtt – de most sem unatkoznak Mogyoródon.

Zakatol a munka, hiszen a tavaly 2032-ig meghosszabbított szerződés értelmében 2026-ra teljesen újjá kell építeni a Hungaroringet. Ennek az összköltsége 79 milliárd forint.

Cserébe az eddigi 4 százalékos éves jogdíjemelkedés 2 százalékosra mérséklődik, így 2024-ben 50 millió dollárt (18 milliárd forintot) fizetünk a futamért, az MTVA pedig 43 millió dollárt (15,5 milliárd forintot) a 2023–2025-ös időszak közvetítési jogaiért. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.