Turizmus

Mentőcsomagot kérnek a turistabuszosok

Utolsó segélykiáltásként fogalmazták meg kéréseiket a kormányzat felé a turistabuszos vállalkozók, akik több ezer forgalomból kivont járművet parkoltatnak, miközben kimaradtak a támogatásokból.

A válság túlélése, a turisztikai célú autóbuszos személyszállítás sikeres újraindítása, a költségcsökkentés, illetve a képzett munkaerő megtartása, illetve visszaszerzése érdekében kért a szektor számára mielőbbi segítséget a Gazdasági Újraindítási Akciócsoporttól a hazai autóbuszos szolgáltatók jelentős részét tagsági körében tudó két szervezet – értesült a Világgazdaság.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) közösen összeállított javaslatcsomagjában szerepel

  • a különjárati belföldi személyszállítási szolgáltatás általános forgalmi adójának 5 százalékra csökkentése,
  • a hitelmoratórium opcionális hosszabbítása a 2021. évre, a feltételek gyors kihirdetésével.
  • Emellett kérik a regisztrált álláskeresők munkahelyteremtő bértámogatása időtartamának meghosszabbítását a feltételek változtatása nélkül,
  • és a 2020. novemberétől bevezetett 50 százalékos bértámogatás kiterjesztését azon autóbuszos személyszállító vállalkozásokra, amelyek forgalma a 2019-es bázisévhez képest igazoltan legalább 30 százalékkal csökkent.
  • Mint arról már korábban beszámoltunk, nyár közepére már több mint hatezer autóbuszt, az állomány 60 százalékt kivonták a cégek a forgalomból az adófizetési kötelezettség szüneteltetése érdekében. Most azt kérik a forgalomból történő ideiglenes kivonás lehetőségének 2021. év végéig történő automatikus meghosszabbítását és az online ügyintézés bevezetését a gazdálkodó szervezetek részére, valamint a 2020-ra érvényes éves úthasználati jogosultságok átvezetését a 2021-es évre. A bevétel nélkül maradt vállalkozások számára rendkívül fontos lenne egy célzott támogatási forma a forgalomból kivont autóbuszok állagmegóvására.

    Fotó: Kallus György / VG

    A szakmai szövetségek hangsúlyozzák, hogy a turizmus járványhelyzet utáni újraindulásakor – hosszútávon is – kiemelt fontosságú lesz a munkaerőhiány kezelése, ezért

    feltétlenül indokoltnak tartják a gépjárművezető-képzés (C, D, E) „szakmásítását”, a képzés visszaemelését az OKJ rendszerébe, az állam által finanszírozott, magasabb szintű képesítések megszerzését az autóbuszvezetők részére.

    Vizsgálatot és kormányzati beavatkozást szorgalmaznak az érintett járműállomány biztosítási módozatainak rendezésére. Ezen belül

  • a casco biztosítások szüneteltetésének lehetőségét,
  • csökkentett értékű casco-módozat bevezetését a forgalomból ideiglenesen kivont buszokra,
  • továbbá a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások rendszerének felülvizsgálatát az irreálisan magas díjajánlatok miatt, melyekkel a jelenleg bevétel nélküli vállalkozások szembesülnek, amelyek számára az Artisjus-díjak 2020 áprilistól 2021 végéig történő törlésést is javasolja a válságkezelő javaslatcsomag.
  • A hazai különjárati autóbuszos személyszállítást rendkívül súlyosan érintett a járvány , aminek második, erősebb hullámát éljük, és nem változott az alaphelyzet, mely szerint a turisztikai szegmens a legnagyobb kárvallottja a járvány gazdasági következményeinek – hangsúlyozzák az akciócsoport vezetőinek, Mager Andre, Palkovics László és Varga Mihály minisztereknek címzett levelükben.

    Az érdekképviseletek felhívják a figyelmet, hogy miközben a turizmusban érintett számos szolgáltatói körben a kormányzat törekszik a túlélést szolgáló gazdaságvédelmi intézkedések meghozatalára, addig a turisztikai mobilitást biztosító különjárati autóbuszos személyszállítás érdemi támogatás nélkül maradt, még talpon maradt képviselői utolsó tartalékaikat élik fel. A meghosszabbított hitelmoratórium lejártáig a turisztikai szektor nemzetközi érdemi beindulása nem várható, így a hitelek fedezetét kitermelni képtelen szolgáltatói körben 2021 közepétől tömeges válsághelyzet várható.

    MKFE turistabuszok NiT Hungary
    Kapcsolódó cikkek