Extra

Töklámpás, csontvázak, cukorkák és dollármilliárdok – brutális biznisz a halloween Amerikában

Annak ellenére, hogy a halloween csak egyetlen nap, mégis sok kiadást jelent azoknak, akik megünnepelnék október 31-ét: a jelmezektől, sminkektől kezdve az édességeken és partikellékeken át természetesen a sütőtökig.

A nemzeti kiskereskedelmi szövetség Prosper Insights & Analytics által végzett éves felmérése szerint a halloween összes kiadása várhatóan eléri a 12,2 milliárd dollárt (4441 milliárd forint), ami meghaladja a tavalyi 10,6 milliárd dolláros (3859 milliárd forint) rekordot – derült ki az amerikai kiskereskedelmi szövetség (NRF) elemzéséből.

halloween
Fotó: AFP

Idén rekordszámú ember (73 százalék) vesz részt az ünnephez kapcsolódó tevékenységekben, szemben a 2022-es 69 százalékkal.

Minden eddiginél több amerikai fog a pénztárcájába nyúlni, és rekordmennyiségű pénzt költ majd halloween ünneplésére

– mondta Matthew Shay, az NRF elnök-vezérigazgatója. Kiemelte: a fogyasztók már korán bevásárolnak az ünnepi dekorációból és más kapcsolódó cikkekből, a kereskedők pedig időben feltöltötték készleteiket, hogy segítsenek vásárlóiknak és családjaiknak részt venni ebben a népszerű hagyományban. A korábbi évekhez hasonlóan a fogyasztók leginkább az édességosztással (68 százalék), az otthonuk vagy az udvaruk díszítésével (53 százalék) vagy a jelmezbe öltözéssel (50 százalék) ünnepeltek.

SAUSALITO, CA - OCTOBER 31: Parade participants in costume attend the 2022 Halloween parade as kids pick up candies in Sausalito, California, United States on October 31, 2022. Tayfun Coskun / Anadolu Agency (Photo by Tayfun Coskun / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
A megkérdezettek negyede kíséri el gyermekét csokigyűjtésre.
Fotó: AFP

A világjárvány előtti normákhoz való visszatérésként azonban több fogyasztó tervezi azt is, hogy bulit rendezzen vagy vendégségbe menjen (32 százalék), vagy elvigyék gyermekeiket csokigyűjtésre (28 százalék).

Az egy főre jutó költés is nőtt, mivel a fogyasztók fejenként rekordot, 108,24 (mintegy 40 ezer forint) dollárt terveznek elkölteni, szemben a korábbi, 2021-es 102,74 (37 ezer forint) dolláros rekorddal. A kiadások legnagyobb növekedését a jelmezek okozták, amelyek népszerűsége nagyobb, mint valaha.

Revelers attend the 2022 Village Halloween Parade on October 31, 2022 in New York City. (Photo by William Volcov / BRAZIL PHOTO PRESS / Brazil Photo Press via AFP)
Fejenként mintegy 40 ezer forintot költenek az amerikaiak dekorációra.
Fotó: AFP

A halloween ünneplőinek 69 százaléka tervezi jelmezek vásárlását, ami a tavalyi 67 százalékhoz képest a felmérés történetének legmagasabb értéke. A jelmezekre fordított összköltés a 2022-es 3,6 milliárd dollárról (1311 milliárd forint) várhatóan eléri a rekordot, a 4,1 milliárd dollárt (1493 milliárd forint). A dekorációkra fordított összköltés, amely a világjárvány alatt egyre népszerűbb lett, és továbbra is visszhangot vált ki a fogyasztók körében, várhatóan eléri a 3,9 milliárd dollárt.

A halloweent ünneplők több mint háromnegyede (77 százalék) tervez dekorációt vásárolni, ami megegyezik a tavalyival, de a 2019-es 72 százalékhoz képest.

Revelers attend the 2022 Village Halloween Parade on October 31, 2022 in New York City. (Photo by William Volcov / BRAZIL PHOTO PRESS / Brazil Photo Press via AFP)
A jelmezek az aktuális trendeket követik.
Fotó: AFP

A cukorkákra fordított kiadások várhatóan elérik a 3,6 milliárd dollárt (1310 milliárd forint), szemben a tavalyi 3,1 milliárd dollárral (1128 milliárd forint). Az előrejelzések szerint 500 millió dollárt (182 milliárd forint) költenek halloween üdvözlőkártyákra, ami némileg elmarad a 2022-es 600 millió dollártól (218 milliárd forint), de meghaladja a járvány előtti szintet.

Itthon is pörög a halloweenbiznisz – így készülnek a boltok és a kukások

A magyar piacot is elérte a halloweeni láz, az Amerikából importált ünnep lassan teljesen meghódítja hazánkat. Míg korábban egy-egy mécsessel és koszorúval készültek a családok mindenszentek ünnepére, ma már egyre többen töltik október 31-ét rémisztő jelmezek és faragott töklámpások társaságában.

Hasonlóan más nagyobb ünnepekhez és kiadási eseményekhez, mint például az iskolakezdés és a téli szünet, a fogyasztók korán szeretnék elkezdeni a halloweeni vásárlást. Az ünnepet ünneplők közel fele (45 százalék) október előtt tervezi a vásárlást. Ez megegyezik a tavalyival, de az egy évtizeddel ezelőtti 33 százalékhoz képest több.

A fiatalabb fogyasztók alig várják, hogy elkezdjék a halloweeni vásárlást, a 25–44 év közöttiek több mint fele szeptember előtt vagy szeptemberben tervez vásárolni – mondta Phil Rist, a Prosper stratégiai alelnöke. „A közösségi média folyamatosan növekszik a jelmezek inspirációjának forrásaként a fiatalabb fogyasztók számára, mivel egyre több 25 év alatti ember fordul ötletért a TikTokhoz, a Pinteresthez és az Instagramhoz.”

Az inspiráció vezető forrásai továbbra is az online keresések (37 százalék), a kiskereskedelmi üzletekben vagy jelmezboltokban (28 százalék), valamint a barátok és a család (20 százalék).

Továbbra is a diszkont üzletek (40 százalék) vezetnek halloweencuccok vásárlásához, ezt követik a különleges halloween-/jelmezboltok (39 százalék) és az online (32 százalék). Míg a különleges halloween- és jelmezboltok mindig is a halloweencuccok legnépszerűbb célpontjai voltak, idén több fogyasztó tervez ezekben az üzletekben vásárolni, mint korábban. 

 

különleges halloween jelmez dollár Amerika dekoráció
Kapcsolódó cikkek