"Ha valaki nem hisz abban, hogy meg tudja oldani a rábízott cég vezetését, akkor nem szabad elvállalnia a feladatot" -- hangsúlyozta Donkó József arra reagálva, hogy négy évvel ezelőtt meglehetősen kockázatos vállalkozásnak tűnt a Bramac igazgatói székének elfoglalása. Harmincévesen lett a vállalat ügyvezetője; a veszprémi társaság akkoriban nem a legjobb napjait élte, s a gazdasági környezet sem kedvezett az építőanyag-ipari cégeknek. Visszaemlékezve a kiválasztásra elmondta, váratlanul érte, hogy a tulajdonosok mellette tették le a voksukat, hiszen eredetileg alsó korhatárként harmincöt évet jelöltek meg, s mérnöki végzettségű szakembert kerestek. A többfordulós beszélgetések azonban vélhetően meggyőzték őket arról, hogy a fiatal szakember értékesítési tapasztalatait jól hasznosíthatják a Bramacnál is. Donkó József úgy fogalmazott, hogy szereti a kihívásokat, az ésszerű kockázatvállalást, s szakmai előrelépésként élte meg a váltást.
Hangsúlyozta, rendkívül fontos volt számára, hogy olyan munkatársak vegyék körül, akik jó csapatot alkotnak. Kinevezésekor a korábbi értékesítési és ügyvezető már eltávozott. A cégirányító az értékesítési vezetői posztra hozott új embert, ma egy háromfős operatív team és egy tízfős menedzsment segíti munkáját. Az elért eredmények azt mutatják, hogy tervét -- a jó csapat kialakítását -- sikerült megvalósítani.
Az értékesítési stratégia megújítására szükség volt, hiszen az építőanyag-ipari ágazatra addig jellemző keresleti piac kínálativá alakult át. Kereskedő, tetőfedő és építész partnereikkel új együttműködési formát alakítottak ki, s megszilárdították a fizetési fegyelmet. Saját piackutatási eredményeik alapján új termékeket vezettek be a piacra, köztük a magyar fejlesztésű Alpesi Cristal cserepet, s az új modell másfél év alatt 14 százalékos arányt ért el a cég összértékesítésében.
A számok azt mutatják, hogy sikerült a cég piaci pozícióit javítani, az idén ötven százalékkal több cserepet adtak el, mint két évvel korábban, s 2001-ben a cég belföldi értékesítése eléri a hétmilliárd forintot. A cégvezető elismerte, hogy a gazdasági környezet is kedvezően változott, a kormány intézkedéseinek hatására egyre többen vágnak bele új lakás építésébe. Ez a Bramac számára rendkívül fontos tényező, hiszen az általuk gyártott cserepeket elsősorban a családi házaknál, illetve a hagyományos épületek felújításánál használják. Hozzátette, hogy az építőanyag-piac ugyan élénkült, de a szereplők száma is növekedett. Kiemelte, a Bramac nem arra törekszik, hogy a legolcsóbb termékekkel jelenjen meg a piacon, hanem a minőségre helyezi a hangsúlyt. Ugyanakkor a vevők sok esetben -- még a tetőfedő anyagoknál is -- azt nézik, hogy mi kapható a legnagyobb árengedménnyel. Donkó József szerint számítani kell arra is, hogy a következő években lesz még mozgás a tetőfedő anyagok piacán. További új szereplők léphetnek színre, de vélhetően lesznek olyanok is, akik majd kiszorulnak. A 250 embert foglalkoztató Bramacnak Veszprémben és Kecskeméten két gyára van, s a tulajdonos nem tervezi új üzem létesítését. Amennyiben a magyar piac látványos mértékben bővülne, a konszern más gyáraiból ki tudnák elégíteni az itteni igényeket. A Bramac konszern egyébként a közelmúltban száz százalékban tulajdonosa lett a magyar cégnek, miután megvásárolta a Magyar Fejlesztési Bank 34,1 százalékos üzletrészét. Vélhetően nem bánták meg, hogy tizenhét évvel ezelőtt, a kelet-közép-európai régióban elsőként, Magyarországon alapítottak vegyes vállalatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.