"Elmagyarosodhat" az Auchan
Jean-Paul Filliat hat és fél éve érkezett Magyarországra, s két év elteltével nyílt meg az első Auchan áruház Budaörsön. Azóta nem volt valami viharos a hálózatépítés, hiszen még mindig csak négy hipermarkettel dolgozik a cég, ám az elkövetkező öt év alatt további 15-16 kereskedelmi központ építését tervezi.
Noha mindegyik hipermarketlánc elsősorban a magyar beszállítókra támaszkodik, az Auchan több módon is igénybe veszi a helyi vállalatok szolgáltatásait. Így például, ha új áruházat építenek, a kivitelező magyar, bár nagyon sok külföldi - köztük francia - tervezővállalat is megkeresi az Auchant. Szívesebben dolgoznak azonban azzal a magyar tervezőirodával, amellyel már négyéves a kapcsolat, s nem kifejezetten azért - magyarázza a vezérigazgató -, mert olcsóbb, mint a nyugati. A magyar irodák árai is jelentősen emelkedtek az utóbbi években, de az egyeztetés sokkal egyszerűbb egy helyi vállalattal.
Arányaiban jóval kevesebb külföldi cikket forgalmaz a hálózat, mint a konkurencia. Például lényegesen kevesebb francia sajt, pezsgő, bor van az Auchan áruházakban, mint a Corában és a Tescóban, ezek helyett több helyi terméket kínálunk, mert úgy gondoljuk, hogy a magyar vásárló szívesebben veszi az itteni cikkeket - magyarázza Jean-Paul Filliat. Hozzáfűzte: a cég a Vállalkozók Országos Szövetségével (VOSZ) kötött megállapodásában arra vállalt kötelezettséget, hogy elősegíti a magyar termékek európai piacra kerülését is.
Ez némi változást jelent az Auchan stratégiájában. Ugyanis az a cég alapelve, hogy először az adott ország beszállítóit preferálják, majd egyfajta együttműködés révén a régióból származó termékekkel bővítik a kínálatot.
Amennyiben az adott akció örömet okoz a vásárlóknak, színesítjük a kínálatot, de sokkal könnyebb lesz a helyzetünk, ha Magyarország is EU-tag lesz, mert ma még kissé nehézkes az áruforgalom - mondja Filliat. Eddig ugyanis a magyar áruk kivitele minimális volt: öt-hat kamion áru évente. Magyar bort már értékesített az Auchan Lengyelországban, Franciaországban pedig tokajit, ide pedig spanyol narancsot hoztak.
A VOSZ-szal aláírt szerződés ugyanakkor azt is tartalmazza, hogy fejlesztik az exporttevékenységet. Ebben Szávai János korábbi magyar nagykövet, a Sorbonne professzora segítségére számítanak, akivel azt tervezik, hogy az év második felében a bordeaux-i kereskedelmi kamarával, üzletemberekkel megvizsgálják, milyen lehetőségei vannak az üzleti kapcsolatok, az árukivitel bővítésének.
Magyarországi tapasztalatairól, a kezdeti nehézségekről szólva a vezérigazgató nemcsak a mentalitás, hanem a jogszabályok különbözőségét is említi, hozzátéve, hogy ez nemcsak Magyarországra jellemző, hiszen mindenütt szükség van adaptációs időszakra. A szokások mindenhol különböznek. Példaként hozza fel, hogy az összes áruházban forgalmazzák Kende Péter A Viktor című könyvét. Franciaországban teljesen normális, hogy az áruházaik polcán a vásárló megtalálja a Chiracról vagy éppen Jospinről szóló új könyvet, és ez senkit nem zavar. "Így aztán meglepett, hogy vannak, akik helyeslik a könyv forgalmazását, mások pedig felháborítónak tartják ezt. Nem a mi dolgunk a politikai állásfoglalás, mi kereskedők vagyunk, csupán a pornográf termékeket zárjuk ki áruházainkból" - tolmácsolja az Auchan ars poeticáját.
A legtöbb multinacionális cég gyakorlatával szemben az Auchan szeretné, ha magyarok kerülnének a vezetői székekbe. Két azonos képességű francia és magyar szakember közül már a magyart preferálják: első fecskeként nemrégiben nevezték ki a budaörsi áruház új - magyar - igazgatónőjét, akinek 750-en dolgoznak a keze alatt. Elképzelhető, hogy két éven belül már három-négy magyar igazgató lesz a hálózatban. A cégvezető szerződése 2004 augusztusáig szól. Az ideális megoldás az lenne, ha helyemet magyar kolléga venné át - mondja Filliat, s megjegyzi: reméli, a terv előbb-utóbb megvalósul.
Demeter Kálmán







