Jean-Paul Filliat hat és fél éve érkezett Magyarországra, s két év elteltével nyílt meg az első Auchan áruház Budaörsön. Azóta nem volt valami viharos a hálózatépítés, hiszen még mindig csak négy hipermarkettel dolgozik a cég, ám az elkövetkező öt év alatt további 15-16 kereskedelmi központ építését tervezi.
Noha mindegyik hipermarketlánc elsősorban a magyar beszállítókra támaszkodik, az Auchan több módon is igénybe veszi a helyi vállalatok szolgáltatásait. Így például, ha új áruházat építenek, a kivitelező magyar, bár nagyon sok külföldi - köztük francia - tervezővállalat is megkeresi az Auchant. Szívesebben dolgoznak azonban azzal a magyar tervezőirodával, amellyel már négyéves a kapcsolat, s nem kifejezetten azért - magyarázza a vezérigazgató -, mert olcsóbb, mint a nyugati. A magyar irodák árai is jelentősen emelkedtek az utóbbi években, de az egyeztetés sokkal egyszerűbb egy helyi vállalattal.
Arányaiban jóval kevesebb külföldi cikket forgalmaz a hálózat, mint a konkurencia. Például lényegesen kevesebb francia sajt, pezsgő, bor van az Auchan áruházakban, mint a Corában és a Tescóban, ezek helyett több helyi terméket kínálunk, mert úgy gondoljuk, hogy a magyar vásárló szívesebben veszi az itteni cikkeket - magyarázza Jean-Paul Filliat. Hozzáfűzte: a cég a Vállalkozók Országos Szövetségével (VOSZ) kötött megállapodásában arra vállalt kötelezettséget, hogy elősegíti a magyar termékek európai piacra kerülését is.
Ez némi változást jelent az Auchan stratégiájában. Ugyanis az a cég alapelve, hogy először az adott ország beszállítóit preferálják, majd egyfajta együttműködés révén a régióból származó termékekkel bővítik a kínálatot.
Amennyiben az adott akció örömet okoz a vásárlóknak, színesítjük a kínálatot, de sokkal könnyebb lesz a helyzetünk, ha Magyarország is EU-tag lesz, mert ma még kissé nehézkes az áruforgalom - mondja Filliat. Eddig ugyanis a magyar áruk kivitele minimális volt: öt-hat kamion áru évente. Magyar bort már értékesített az Auchan Lengyelországban, Franciaországban pedig tokajit, ide pedig spanyol narancsot hoztak.
A VOSZ-szal aláírt szerződés ugyanakkor azt is tartalmazza, hogy fejlesztik az exporttevékenységet. Ebben Szávai János korábbi magyar nagykövet, a Sorbonne professzora segítségére számítanak, akivel azt tervezik, hogy az év második felében a bordeaux-i kereskedelmi kamarával, üzletemberekkel megvizsgálják, milyen lehetőségei vannak az üzleti kapcsolatok, az árukivitel bővítésének.
Magyarországi tapasztalatairól, a kezdeti nehézségekről szólva a vezérigazgató nemcsak a mentalitás, hanem a jogszabályok különbözőségét is említi, hozzátéve, hogy ez nemcsak Magyarországra jellemző, hiszen mindenütt szükség van adaptációs időszakra. A szokások mindenhol különböznek. Példaként hozza fel, hogy az összes áruházban forgalmazzák Kende Péter A Viktor című könyvét. Franciaországban teljesen normális, hogy az áruházaik polcán a vásárló megtalálja a Chiracról vagy éppen Jospinről szóló új könyvet, és ez senkit nem zavar. "Így aztán meglepett, hogy vannak, akik helyeslik a könyv forgalmazását, mások pedig felháborítónak tartják ezt. Nem a mi dolgunk a politikai állásfoglalás, mi kereskedők vagyunk, csupán a pornográf termékeket zárjuk ki áruházainkból" - tolmácsolja az Auchan ars poeticáját.
A legtöbb multinacionális cég gyakorlatával szemben az Auchan szeretné, ha magyarok kerülnének a vezetői székekbe. Két azonos képességű francia és magyar szakember közül már a magyart preferálják: első fecskeként nemrégiben nevezték ki a budaörsi áruház új - magyar - igazgatónőjét, akinek 750-en dolgoznak a keze alatt. Elképzelhető, hogy két éven belül már három-négy magyar igazgató lesz a hálózatban. A cégvezető szerződése 2004 augusztusáig szól. Az ideális megoldás az lenne, ha helyemet magyar kolléga venné át - mondja Filliat, s megjegyzi: reméli, a terv előbb-utóbb megvalósul.
Demeter Kálmán
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.