"Még a kilencvenes évek fordulóját megelőzően, az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottságban - ahol irodavezetőként a rendszerjellegű problémákkal foglalkoztam - tettük fel a kérdést: mi az, ami a nyugati gazdaságokban megvan, a fejlődéshez hozzájárul, Magyarországon pedig hiányzik. A választ egyértelműen a franchise-ban találtuk meg" - utal a szakmai kezdetekre az addigra már egyetemi karriert és KFKI-titkárságvezetői posztot is maga mögött tudó szakember. A sikeres üzleti modell átadása révén a franchise gazdaságdinamizáló hatását aztán a szakminisztérium is elismerte: központi támogatással jött létre a koncepció megismertetését és az érdekek képviseletét vállaló szövetség is. Jelenleg mintegy 70 tagjuk van.
A franchise részesedése a hazai kereskedelmi forgalomból 4-5 százalék, így a nyugat-európai 15-25 százalékos részarányt figyelembe véve még adódik terjeszkedési lehetőség. A rendszergazdákat, az átvevőket és a beszállítókat figyelembe véve a franchise révén mintegy 200 ezer ember kap munkát. A közép- és kelet-európai országok megfelelő szakmai képviselet és adatok hiányában nem is mérhetők öszsze Magyarországgal, az itteni tapasztalatokra viszont Észak-Amerikától Indiáig sokan kíváncsiak. A rendszer fontosságát itthon a kormányzat is felismerte, hiszen - mint Kiss István mondja - a Széchenyi-tervből igen jelentős, vállalkozásonként 26, illetve 60 millió forintos vissza nem térítendő támogatás kapható. A még gyorsabb és biztonságosabb terjeszkedés érdekében a szövetség a jövőben szeretné elérni, hogy a franchise-átadóknak kötelező legyen saját adataikat közzétenni, ami az átvevőknek egyfajta garanciát jelentene.
A korábban tudományos szinten kezelt rendszerelméletet Kiss Istvánnak más területeken is sikerült átültetnie a gyakorlatba: az OMFB munkatársaként 1978 augusztusában koordinálta Magyarország bekapcsolását az internetes hálózatba, később saját vállalkozásában, a Dasy Kft.-ben környezetvédelmi problémák rendszerszintű elemzésével és döntéstámogatással foglalkozott. Ez utóbbi esetben egy angol modellt adaptálva - meteorológiai, közlekedési, szennyezési, földrajzi és egyéb adatok feldolgozásával - városok levegőminőségének számítását végzik. A környezetvédelem azonban a gazdaságosság szempontjából határterület, így jelenleg kevesen költenek rá - világítja meg a jövőben talán egyre fontosabbnak számító téma mai gyakorlati nehézségeit Kiss István.
A levegőtisztaság Magyarországon a környezetvédelmi politikában a hulladékkezelés és a vízminőség mögött a harmadik helyen áll, jóllehet "jó levegőt nem lehet palackban vásárolni". A veszélyeztetettek nagy számából adódó társadalmi kockázatot felismerve emelhette a főváros a környezetvédelmi programjában első helyre a levegőtisztaságot. A Dasy Kft. az ebből származó megbízások alapján végez vizsgálatokat, de az öt nagyvárosban három évvel ezelőtt tartott bemutatkozásuk nyomán a napokban jelezte érdeklődését Győr is. Vállalati ügyfeleik egyelőre nincsenek, aminek az az oka, hogy a légszennyezési engedélyeket kevésbé fejlett módon előállított adatok bemutatásával kell kérvényezni. Az uniós irányelvek ugyan utalnak az ilyen modellekre, de magyar fordításukban csak "egyéb módszerek" szerepelnek. A magyar hatóságoknak tehát a követelményrendszer és eszközszükséglet terén érezhető lemaradásuk van Nyugat-Európához képest, de idővel talán e téren is jelentős fejlődést mutat majd az ország - számolt be reményeiről Kiss István.
Mráz Dániel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.